הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם משתלם למתג פירות וירקות ?


שאלה זו נדונה השבוע בכנס שערך משרד החקלאות בנושא אתגרים בשיווק תוצרת חקלאית. מחקר שנערך בנושא מגלה בין השאר כי נשים מייחסות חשיבות נמוכה יותר למותגים לעומת גברים. בעניין ההשקעה במותגים, נמצא כי במוצרי חקלאות טריים, ההשקעה בבניית מותג החזירה עצמה לעיתים נדירות. כללי ההצלחה - חלוקת המוצרים לקבוצות על פי רמות איכות מובדלות ומובחנות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-08-2013



צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

כנס בנושא אתגרים בשיווק תוצרת חקלאית, שארגנה החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר נערך השבוע לזכרו של ד"ר אברהם מלמד, מייסד היחידה לחקר שווקים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ומנהלה הראשון.  הכנס נערך במסגרת קידום מדיניות המשרד לדאוג לאספקת מזון טרי, בריא ואיכותי לכלל האוכלוסייה בכל ימות השנה.

בכנס הציג פרופ' אמיר היימן, מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ומומחה לשיווק, תוצאות של מחקר שנערך בנושא חשיבות מיתוג המזון הטרי הבסיסי שאנו אוכלים - התוצרת החקלאית - פירות וירקות. מהמחקר עולה כי השימוש במותגים במוצרי חקלאות טרייה קטן בהרבה מהשימוש במותגים בענפי מזון אחרים. מתוך מחקרים שנעשו בישראל אל מול מחקרים שנעשו במדינות אירופה וארה"ב עולה כי, ברשימת המותגים המובילים בקמעונאות מזון באנגליה ובישראל, אין ולו מותג אחד של מוצרי חקלאות טרייה. לעומת זאת, ישנם מותגים חזקים בקטגורית מוצרי החקלאות המעובדים, כולל הבשר.

עוד עולה מהמחקר כי נשים מייחסות חשיבות נמוכה יותר למותג מאשר גברים, כיוון שהן מעדיפות לבחור פירות וירקות על פי חושי הראייה והמישוש שלהן ולא על פי המוניטין, כי לטענתן הן בעלות ניסיון וביטחון בבחירת מוצרי מזון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעניין ההשקעה במותגים, נמצא במחקר כי במוצרי חקלאות טריה, ההשקעה בבניית מותג החזירה עצמה לעיתים נדירות. ומה מאפיין את החברות אשר הצליחו לבנות מותג חזק? כללי ההצלחה שהוצגו בכנס אשר הופכים מותג חקלאי לחזק ומוצלח, הם חלוקת המוצרים לקבוצות על פי רמות איכות מובדלות ומובחנות. לשם כך יש להגדיר מספר קטגוריות איכות ולמתג כל אחת בנפרד. העיקרון המוביל הוא שהמוצרים האיכותיים ביותר ימכרו תחת שם המותג והאיכותיים פחות יימכרו כמוצר ג'נרי (ללא זיהוי ייצרן).

פרופ' יוסי מזרחי מאוניברסיטת בן-גוריון הציג בכנס את השאלה שעוסקת בגורמים להצלחה או כישלון בשיווק של פירות חדשים, כאשר חוקרים באוניברסיטה פיתחו את הידע הדרוש לגידול ולשיווק של כ- 10 פירות אקזוטיים, בניהם פיטיה, קובו, מרולה ושיזף הודי. מרצים נוספים דברו על האתגר בפיתוח מותגים לתוצרת חקלאית טריה מראיית החקלאי, כדוגמת תפו"א "הדוד משה".

ענבי טלי: חמישה תנאים להשקעה משתלמת במיתוג

דודו עברי, מנכ"ל ענבי טלי מוסר בתגובה, כי על מנת שההשקעה הכלכלית במיתוג בתחום הפירות והירקות תשתלם, יש לוודא התקיימותם של חמישה תנאים: האחד - איכות בלתי מתפשרת של המוצר. השני - טיפול בנושאי אריזה - מגוון זנים, צורת הגשה. השלישי - צורך במסה קריטית של מוצר כדי שהמאמץ ישתלם והצרכן יצליח להגיע אל המוצר. הרביעי - התמדה והמשכיות לאורך זמן. והתנאי החמישי - קיבוץ קבוצת מגדלים, יצירת פעולות של השבחת זנים והתמקצעות, וזאת, בכדי ליצור בסיס איתן ואיכותי למוצר. במידה והתנאים מתקיימים, ההשקעה במיתוג תורמת להשגת תוצאות חיוביות.