הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: להכניס לפיקוח את מחירי הגבינה הלבנה 5% ושמנת מתוקה


ההמלצות גובשו לאחר ביצוע בדיקת רווחיות של תשלובת החלב של 'תנובה'. המפקח על המחירים במשרד ממליץ להכניס לפיקוח את מחירי הגבינה הלבנה 5% ושמנת מתוקה 38% ולהפחית את מחירם בשיעור ניכר. בנוסף, שוקלת ועדת המחירים להחריג את תנובה, המהווה מונופול בשוק החלב, ולפקח על אשל 4.5% גיל 3% גבינה חצי קשה 'עמק' ושמנת מתוקה, במסגרת צו ייחודי לתנובה. ''לא מן הנמנע כי נתערב במוצרים נוספים'' אומרים במשרד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-08-2013


המפקח על המחירים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורי צוק-בר, ממליץ להכניס לפיקוח את מחירי הגבינה הלבנה 5% והשמנת המתוקה 38% ולהפחית את מחירם בשיעור ניכר.

ההמלצות גובשו לאחר ביצוע בדיקת רווחיות של תשלובת החלב של "תנובה" שערך משרד החקלאות באמצעות רואה חשבון חיצוני ולאחר קבלת נתונים נוספים מהמחלבות. ההחלטה כפופה לשימוע ציבורי במסגרתו מוזמן כלל הציבור להעביר עמדות וטענות בעניין המלצות אלה.

בבדיקת הרווחיות נמצא כי בגבינה לבנה ובשמנת מתוקה מדובר בשוק ריכוזי ביותר. בשוק הגבינות הלבנות, נתח השוק של "תנובה" הינו כמחצית, בעוד נתח השוק של שלושת המחלבות הגדולות הינו כ- 90%. בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת תנובה הינו כ- 70%. עוד נמצא כי במוצרים גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38% קיימת רווחיות חריגה. על סמך בדיקות אלה התכנסה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר וקבעה כי יש לשקול להכניס מוצרים אלו תחת פיקוח מחירים מלא, ולהפחית כאמור את מחירם בשיעור ניכר. בבדיקת הרווחיות נמצא גם כי שוק הקוטג' ריכוזי גם כן, אך כבר אינו ברווחיות בלתי סבירה, כפי שהיה בעבר. משרדי החקלאות והאוצר ממשיכים לעקוב באופן צמוד אחריו, ואין מן הנמנע כי בעתיד יוחזר גם הוא לפיקוח מחיר אם רווחיותו תהא בלתי סבירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי צוק-בר "כאשר השוק מתנהג ברמת רווחיות סבירה, הממשלה לא מתערבת. חשוב להדגיש, כי לא מן הנמנע כי נתערב במוצרים נוספים, במידת הצורך. גם בגבינות קשות פרוסות ארוזות נמצאו רמות רווחיות גבוהות, אך בשלב זה הן לא מוחזרות לפיקוח לאור העובדה כי המוצר העיקרי, גבינה צהובה במשקל, שמהווה מוצר עוגן, כן מפוקח. כאמור, במידת הצורך נחזיר גם זאת לפיקוח מחיר.  הקוטג' הינו דוגמה למוצר בו המחלבות נקטו יוזמה עצמית והפעילו על עצמם למעשה פיקוח עצמי בלחץ הצרכנים, על כן איננו מתערבים בו בשלב זה".

ועדת המחירים שוקלת להחריג את תנובה

בנוסף, בעקבות שימוע ציבורי שערך משרד החקלאות לפני מספר חודשים, שוקלת ועדת המחירים להחריג את "תנובה", המהווה מונופול בשוק החלב, ולפקח על אשל 4.5% בגביע 200 מ"ל, גיל 3% בגביע 200 מ"ל, גבינה חצי קשה "עמק" ושמנת מתוקה, כולם מתוצרת "תנובה", במסגרת צו ייחודי ל"תנובה".

עוד החליטה ועדת המחירים של משרדי החקלאות והאוצר, כי הרווחיות של מוצרים המצויים כיום תחת פיקוח מחירים אינה חריגה. ולאור שינויים שחלו בעלויות הייצור של חלב ומוצריו, הוועדה מציעה לעדכן את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בפחות מחצי אחוז - ב- 0.4%.

מוצרי החלב שנמצאים כיום בפיקוח מחירים



דובר תנועת "ישראל יקרה לנו" אייל עופר מסר בתגובה: "בעיית מחירי המזון במדינה לא תמצא פתרון על ידי הכנסת עוד שני מוצרים לפיקוח. רמת כלל מחירי המזון במדינה גבוהה בעשרות אחוזים מממדינות שאנו רוצים להדמות אליהם. כל ישראלי החוזר מחו"ל עם חשבונית מסופרמרקט במערב אירופה יודע שניתן לקנות סל מזון מלא בחצי המחיר מאשר בישראל. פיקוח לבדו אינו התשובה לבעייה המבנית של מונופולים ושוק בלתי תחרותי בעליל. רק פיצולם של המונופולים בתחומי יצור ושווק המזון יביא פתרון לבעייה. במקום מיקוד במוצר זה או אחר - עדיף היה שאת מאמצי הפיקוח היתה המדינה מפנה למוצרים תשתיתיים ומביאה להוזלת רוחבית של עלויות במחירי המים, החשמל והגז הטבעי''.