הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות התעשיינים: חלוקת דיבידנדים ע''י תאגידי המים - שערוריה


מנכ''ל התאחדות התעשיינים יוצא היום (ד') בביקורת חריפה כנגד החלטת תאגידי המים לחלק לעיריות בתחומן דיבידנדים פטורים ממס בסכום של 71 מיליון שקלים. ''סכומים אלה היו צריכים לחזור לתושבים ולעסקים המקומיים ולא לנפח את כיסיהן של הרשויות המקומיות''. משנת 2006 ועד היום זינקו מחירי המים לתושבים ב-146% ולתעשייה ב- 221%

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-08-2013


מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, תוקף (ד') היום את החלטת תאגידי המים, לחלק דיבידנדים לרשויות המקומיות בהיקף של עשרות מליוני שקלים.  "חלוקת הדיבידנדים זו שערורייה. 71 מיליון השקלים היו צריכים לחזור לתושבים ולעסקים המקומיים ולא לנפח את כיסיהן של הרשויות המקומיות. אנו דורשים מהממשלה להפנות את כספי הדיבידנדים להפחתת התעריפים. לצערי, נכון להיום התושבים והעסקים אינם זוכים ליהנות ממשאב ציבורי כמו המים במחירים ריאליים" אמר חייק.

תאגידי המים ברשויות מקומיות העניקו לעיריות שלהן בשנים 2012 את הדיבידנדים מתוך רווחים שעשו מחשבונות המים של תושבים. נתון זה נחשף השבוע על ידי שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, בתשובה לשאילתה של ח"כ איתן כבל. שש העיריות שחילקו דיבידנדים הן ראשון לציון (25 מיליון ₪), אילת (16.5 מיליון ₪), נס ציונה (15 מיליון ₪ל), נתניה (12 מיליון ₪) נצרת עלית ומגדל העמק (3 מיליון ₪).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משנת 2006 ועד היום זינקו מחירי המים לתושבים ב-146% ולתעשייה ב- 221%. חייק מוסיף, כי תעריפי המים הגבוהים, מובילים להתייקרות המוצרים לצרכן ומעלים את יוקר המחייה. ''אם הממשלה מעוניינת להוריד את יוקר המחייה בישראל, עליה לדאוג לכך שמוצר חיוני כמו מים יסופק במחירי עלות בלבד ולא למטרת יצירת רווח". לטענת התאחדות התעשיינים, הענקת הדיווידנדים, פטורים ממס, לרשויות המקומיות, מבטלת הלכה למעשה את המטרה שלמענה הוקמו תאגידי המים. ''הקמת התאגידים נועדו למנוע את המצב הישן, בו הרשויות השתמשו בהכנסות ממים, למימון כלל פעילותן ולא השקיעו בתשתיות המים. כעת שוב המצב חוזר לקדמותו- במקום שתאגידי המים ישקיעו בתשתיות, הם מחלקים כספים לרשויות המקומיות. זאת תוך הפרה גסה של העקרונות עליהם התבסס מהלך תאגוד משק המים''.

התאחדות התעשיינים מציעה לממשלה לבצע בחינה מעמיקה של מבנה התעריפים; להפנות את כספי הדיבידנדים להפחתת התעריפים; לפרסם מתווה להפחתת התעריפים ב- 10% ומעלה ולהקים תאגידים מים אזוריים המנהלים משק מים באופן עצמאי, שאינו תלוי ברשויות המקומיות.

לאחר קבלת התשובה משר האנרגיה והמים לשאילתה שהגיש, אמר חה"כ כבל: "אני קורא לעיריות לדאוג שהכסף הזה יחזור אל הציבור. כמו שיש החזרי מס אפשר שהציבור יקבל בחזרה כסף בעבור המים עליהם שילם". לדברי כבל, בכוונתו להציע תיקון לחוק המים על פיו יחייבו הרשויות המקומיות שנהנות מדיבידנדים להכין תכנית ביצוע לשימוש בהם. התוכנית תופקד לאישור מועצת העיר ותכלול אך ורק הקצאות תקציבים לפרויקטים ספציפיים לרווחת הציבור. אפשרות נוספת תהיה להחזיר את הכסף לתושבים באמצעות קיזוז תשלומי הארנונה.

בתשובת משרד האנרגיה והמים לשאילתה מדוע הוחלט על ייקור מחירי המים נאמר: "מחירי המים עלו החל מחודש ינואר 2010 בהתאם להחלטת הממשלה לפיה על תעריפי המים לגלם את העלות הריאלית של הספקת השירותים".