הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצה אזורית רמת נגב: ההתיישבות בהר אלדד - אינה חוקית


המועצה פועלת באמצעות כל הכלים שברשותה כדי לפנות את 75 חברי גרעין הראל שהתיישבו בהר אלדד ללא אישורים, ובכך למנוע פגיעה בערכי טבע, מורשת וסביבה. חברי הגרעין הוציאו צו מניעה לצווי הפינוי וההריסה, ועתה ממתינים הצדדים לדיון המשפטי. ראש המועצה שמוליק ריפמן: ''זוהי התחלה גרועה לגרעין שמתיימר להיות גרעין אקולוגי''. החברה להגנת הטבע: ''נדרשת פעולה דחופה ובלתי מתפשרת''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-08-2013




גרעין הראל על הר אלדד, צילום: מועצה אזורית רמת נגב

בתחילת חודש אוגוסט 2013 עלתה קבוצה המונה 75 צעירים לפסגת הר אלדד בנגב, בין מצפה רמון לשדה בוקר,  והקימה במקום התנחלות אקולוגית. לאחר שנים של ניסיונות כושלים להשיג אישורים, החליטו חברי קבוצת 'גרעין הראל' לעשות מעשה ולתקוע יתד במקום. התקשורת פרגנה על אף הצעד הלא חוקי של ההתיישבות שנעשתה ללא אישור המועצה או גורמים מיישבים אחרים. תחקיר של 'אולפן שישי' ששודר בשבוע שעבר אף העלה חשד שהקבוצה פעלה בכדי להקים עיר בהוראתו של גורו.  על ההר ניצבים היום מגדל מים, שילוט, צליות, כ-20 אוהלים גדולי ממדים, אוהלי טיפי המשמשים כמקלחות ושירותים, אזור לקומפוסטציה מטבח ועוד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''מזה מספר שנים שנציגי המועצה וראש המועצה מקיימים דיאלוג ודיונים עם חברי גרעין הראל, במהלכן הוצעו להם חלופות מגוונות שיאפשרו להם להתיישב בנגב, בהן נכללו הצטרפות לישובים קיימים במועצה, ואף באר שבע, ירוחם ומצפה רמון'' אומרת היום דוברת המועצה האזורית רמת נגב אדווה לויד. ''חברי הגרעין דחו את כל ההצעות, מסיבות הידועות רק להם והודיעו כי בכוונתם לעלות להתיישבות באזור הר אלדד, אזור רגיש מבחינה נופית ובעל ערכי מורשת מן המדרגה הראשונה, אשר אינם מאפשרים התיישבות במקום מבלי לפגוע בערכי הטבע והסביבה. בשיחות שקיים עמם ראש המועצה, הוא הודיע להם באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי במידה ויעלו להר אלדד, תפעל המועצה לפנותם'' למרות כל זאת, כאמור בתחילת אוגוסט, במבצע חשאי ומתוכנן, עלו חברי גרעין הראל להר אלדד.

ראש המועצה: הם צריכים לרדת מההר תרתי משמע

עוד נמסר מהמועצה האזורית רמת נגב, כי עמדתה היא חד משמעית: ''רמת הנגב מתנגדת בתוקף להתיישבות הבלתי חוקית של גרעין הראל ולמצג השווא ההתיישבותי אקולוגי שחבריה מנסים להציג. המועצה פועלת באמצעות כל הכלים המשפטיים והציבוריים שבידה על מנת לפנות את הגרעין מהר אלדד. בהתאם לעמדה זו, הוציאה המועצה לפני כשבועיים צו פינוי והריסה. חברי הגרעין הוציאו צו מניעה במעמד צד אחד בכדי למנוע את ההריסה.  בתחילת השבוע הגישה המועצה את תגובתה לבית המשפט, ועתה ממתינים הצדדים לדיון המשפטי. במקביל נקטה המועצה בצעד של הוצאת צוו ניקיון לחברי הגרעין לנוכח הנזקים הסביבתיים שקבוצה זו מייצרת באזור''.

"כמו בכל מאבק מופעלים עלי לחצים פוליטיים כבדים על מנת להשאיר את הקבוצה בהר אלדד או להעבירה למקום אחר ברמת הנגב''. אומר ראש המועצה שמוליק ריפמן. ''אני מבקש להבהיר באופן ברור את מה שאני אומר לכל מי שפונה אלי בנושא: אני כראש המועצה מתנגד לכל פשרה בעיניין גרעין הראל. הם צריכים לרדת מההר תרתי משמע."

להתיישבות על ההר ישנה השפעה אקולוגית וסביבתית נרחבת

הר אלדד מתנשא לגובה 652 מ' מעל פני הים וחולש על נחל עובדת המצוי מצפון לו. על ההר ובסביבתו נמצאו שרידי ישוב, עתיקות, כתובות וציורי סלע מתקופת הברונזה התיכונה, התקופה הנבטית והביזנטית. על פי מסמך עמדה אקולוגי-סביבתי ראשוני שפרסמה הועדה לאיכות הסביבה במועצה האזורית, להתיישבות על הר אלדד ישנה השפעה אקולוגית וסביבתית נרחבת שעיקריה בתמצות הם: פגיעה ברצף השטחים הפתוחים, הפרעה נופית, פגיעה על ידי פיתוח תשתיות עתידיות, פגיעה סביבתית של אי טיפול בשפכי המקלחות והכיורים שמוזרמים כיום לשטח, הפרעת תאורה (זיהום אור), עידוד מינים פולשים, השפעות שלילות של אבק על דרכי נשימה של בני אדם, בעלי חיים וצמחיה והשפעות אקולוגיות נוספות.

החברה להגנת הטבע: נדרשת פעולה דחופה ובלתי מתפשרת

בפניה דחופה ששגרה החברה להגנת הטבע לפני מספר ימים למשרדי הפנים והמשפטים ולרשות מקרקעי ישראל, מבקשת החברה להפעיל סמכויות אכיפה כנגד ההתיישבות של גרעין הראל בהר אלדד. ''מבחינה סטטוטורית, בהתאם לתמ''א 24 ולתמ''מ 4/14 החלה על השטח, מוגדר השטח כבעל רגישות סביבתית גבוהה, והוא אפוא בעל חשיבות עליונה לשימור, וכל פעילות בינוי ופיתוח אסורה בו בתכלית האיסור'' נכתב בפניה. ''בנוסף, השטח נושק לשמורת טבע מצוק הצינים, בקרבת השטח נחלים רבים ואף התגלו בו ציורי קיר בעלי ערך ארכיאולוגי תרבותי גבוה''.

עוד נכתב בפניה: ''טוב עשתה המועצה האזורית בהתבטאויותיה בנושא ובפעולותיה הראשוניות כנגד הפלישה הבלתי חוקית. עם זאת, צווי הפנוי שהוצאו, טרם נאכפו ואנו מצפים כי לצד פעולות אלו תינקט, על ידי כלל הגורמים הנוגעים בדבר, פעולה דחופה ובלתי מתפשרת שכן, ממילא ברור כי כל עיכוב ביישום האכיפה, יגבה מחיר יקר מהסביבה. לאור האמור, נבקש לעצור מיידית את כל העבודות הנעשות בשטח ולהורות למועצה האזורית רמת נגב ולגורמים האמורים לסייע לה, לפנות בדחיפות את המבנים מהשטח".