הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלפי עופות שאינם ראויים למאכל התגלו בגליל התחתון


פקחי משרד החקלאות שפשטו על אתר לגידול עופות בנחל ציפורי, מצאו שני לולים לא מפוקחים שפועלים ללא אישור בהם 3,000 עופות ואלפי ביצים לא מסומנות שיועדו למכירה. במקום התבצעה שחיטה שחורה בתנאי תברואה קשים ביותר, ללא פיקוח של רופא וטרינר. נגד בעלי המקום נפתחו נגדו הליכים משפטיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-09-2013



צילום: ענאן אבו דולה, משרד החקלאות.

בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל במשרד החקלאות, פשטו בשבוע שעבר פקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) לאתר פיראטי לגידול עופות בנחל ציפורי באזור נצרת וסגרו אותו. הפקחים שהגיעו למקום עם רופאי השירותים הווטרינריים, גילו לולים לגידול פטמים, אשר אינם עומדים בדרישות השירותים הווטרינריים ואינם נמצאים תחת פיקוח המשרד. 3,000 העופות שאותרו במקום אוחסנו בשני לולים פיראטים.

כמו כן, במקום התבצעה שחיטה שחורה בתנאי תברואה קשים ביותר, ללא פיקוח של רופא וטרינר כנדרש, אשר אינה מאפשרת זיהוי והפרדה של עופות שאינם ראויים למאכל אדם, ומזמינה זיהום הבשר מהסביבה. למותר לציין, כי עופות אלו אינם ראויים למאכל אדם ואסורים במכירה.  במקום נמצאו גם כ- 4,500 ביצים לא מסומנות, שמקורן אינו ידוע ואשר לא עברו שום פיקוח וטרינרי, ועל כן עלולות להיות נגועות בחיידק הסלמונלה המסכן חיי אדם, או להכיל שאריות של חומרים מסוכנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעל האתר, תושב נצרת בשנות ה-60 לחייו, הודה בחקירה ראשונית כי גידל את העופות ללא פיקוח וטרינרי, ביצע שחיטה שחורה באתר, ובנוסף הבריח את הביצים מהרשות הפלשתינאית. נגד בעלי המקום נפתחו הליכים משפטיים.

על פי חוק, כל לול בישראל חייב להיות רשום ומפוקח על ידי משרד החקלאות, כך שכל שלבי גידול המזון יהיו מפוקחים עד להגעת המוצרים לצרכן. בנוסף, בעלי חיים המיועדים למזון חייבים להיות מועברים לבית שחיטה מסודר ומפוקח.

שר החקלאות יאיר שמיר מסר בעקבות המקרה: "גידול של עופות ושחיטתם בתנאים תברואתיים ירודים מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור, ומשרד החקלאות יפעל לסכל אותן"

ד"ר שמעון פרק, רופא וטרינר ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "מדובר בסכנה ממשית לבריאות הציבור, ועל כן אנו קוראים לציבור לרכוש עופות וביצים במקומות מסודרים ומפוקחים בלבד".

עוד מוסיף ד"ר פרק, כי האתר בנחל ציפורי, הפעילות בו והובלת העופות אליו וממנו, מהווים סכנה לבריאות הציבור, כמו גם סכנה משמעותית למשק העופות הישראלי כתוצאה מהפצת מחלות עופות. ''אנו רואים חובה לעצור את הפעילות במקום על מנת לשמור על בריאות הצרכן הישראלי ולמנוע סכנה ממשית לחייו. כל העופות והביצים במקום הושמדו".

אזהרה: חלק מהחומר המצולם קשה לצפייה