הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לרוב הרפתות והמחלבות אין פתרונות מים בשעת חרום


בכנס הכנה למצבי חרום של משרדי הממשלה שהתקיים היום, הזהיר מנכ''ל מועצת החלב כי בהיעדר אמצעים ומנגנון לחלוקת מים לרפתות ולמחלבות, עלול ענף החלב להיקלע למחסור מים ממושך

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-09-2013



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"ל-90% מהרפתות וליותר ממחצית מהמחלבות אין פתרונות לאספקת מים בשעת חירום", כך אמר היום (א') שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב, בכנס הכנה למצבי חירום שהתקיים במשרד החקלאות בעקבות המתיחות הביטחונית בגבול הצפון. בכנס השתתפו נציגים בכירים ממשרדי הממשלה השונים ומפיקוד העורף.

צריכת המים היומית של פרה עומדת על כ-200 ליטרים. בהעדר איגום מים לחירום ומנגנון לחלוקת מים לרפתות, עלולים המשקים למצוא עצמם ללא מים למשך מספר ימים. הבעיה חמורה יותר למעשה, כי במצב בו תגיע מיכלית מים למשק, לא ניתן יהיה לפרוק אותה בגלל העדר מכלים ברפתות. המצב דומה גם ב-60% מהמחלבות בארץ. בתהליך הייצור של מוצרי חלב נדרשות כמויות אדירות של מים, ולכן צפויים שיבושים חמורים באספקת החלב ומוצריו. לדברי דרורי, מועצת החלב בשיתוף היצרנים והמחלבות פועלת מול משרדי הממשלה הרלוונטיים על מנת למצוא פתרון יעיל ומהיר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעיה נוספת משמעותית שאותרה במסגרת המוכנות לשעת חירום היא חלוקת מזון לפרות, לעזים ולכבשים. מרבית המשקים קונים היום מזון במרכזי מזון חיצוניים שגם הם מוגבלים בכמויות המאוחסנות אצלם. לדברי דרורי ישנה תוכנית מסודרת שהגה צוות המשברים במועצת החלב על מנת לפתור מצוקה זו בשעת חירום. ''ניהול משברים במועצת החלב עמל על מתודולוגיה מפורטת ומסודרת שהוכיחה את עצמה במשברים שונים בהם נתקל הענף במהלך השנים, ממשבר הקוטג' ועד הלחימה בעוטף עזה. מתודולוגיה זו אפשרה לנו לזהות מצוקות ולפעול לפתרונן''.

''במהלך השנים נערכו תרגילים רבים מהם הפקנו לקחים איתרנו את נקודות הכשל במכלול הענף – רפתות, מזון, מים וטרינריה בהובלת החלב במחלבות - ביצור ובחלוקת מוצרי יצור של המחלבות כדי לספק לאוכלוסיה מזון. כך למעשה איתרנו את מצוקת המים, כמו גם מצוקות נוספות. החשיבות הנוספת של פעילות זו היא שהענף דואג לעצמו ומעלה נקודות כשל לסדר היום של משרדי הממשלה הרלוונטיים'' אמר דרורי.