הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירועי ליל המדענים 2013 - בסימן חלל


ב'ליל המדענים' שיתקיים ב-12 בספטמבר, יפתחו מוסדות המחקר ומוזיאוני המדע ברחבי הארץ את שעריהם לקהל הרחב ללא תשלום ויציעו שלל פעילויות בסימן חלל - מפגשים עם מדעניות ומדענים, סיורים במעבדות, הרצאות, סדנאות חווייתיות, הופעות והדגמות. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל קבע את שנת 2013 כשנת החלל לציון עשור לאסון מעבורת החלל 'קולומביה' עליה היה גם האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז''ל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-09-2013



אילן רמון ז''ל, צילון: באדיבות קרן רמון

איך נראים החיים בחלל ובחללית? כיצד נוצרים חורים שחורים? האם אסטרואידים מאיימים להשמיד את כדור הארץ? איך נראה לוויין בגודל אמיתי? ומה עושים אסטרונאוט מנאס"א, קוסמונאוט מרוסיה וראש נאס"א באותו אירוע? תשובות לשאלות אלו ואחרות יינתנו באירועי "ליל המדענים" שיתקיים ברחבי הארץ ביום חמישי, 12 בספטמבר. האירוע מתקיים בשיתוף משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל והאיחוד האירופי.

ב"ליל המדענים" יפתחו מוסדות המחקר ומוזיאוני המדע ברחבי הארץ את שעריהם לקהל הרחב ללא תשלום, ויציעו שלל פעילויות בסימן חלל כגון: מפגשים בגובה העיניים עם מדעניות ומדענים, סיורים במעבדות, הרצאות, סדנאות חווייתיות, הופעות והדגמות. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל קבע את שנת 2013 כשנת החלל לציון עשור לאסון מעבורת החלל "קולומביה" עליה היה גם האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל.

"זו הזדמנות לאזרחי ישראל להיחשף, להכיר וללמוד על תחום החלל המתפתח בצעדי ענק גם בישראל. בעקביות מרשימה ישראל הופכת לאחת המדינות המובילות בתחום, הן בפיתוח והן במחקר, ליל המדענים פותח צוהר לחלק מהפעילות שלנו ברחבי החלל", אומר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בנוסף לפעילויות הייחודיות לכל מוסד, יעביר משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל בכל אחד ממוקדי ליל המדענים שידור ארצי ומיוחד של ראש נאס"א צ'רלס בולדן - שיועבר מארה"ב במיוחד לליל המדענים. בולדן יספר על חוויותיו כאסטרונאוט בתחנת החלל הבין-לאומי, על תכניות החלל של נאס"א בעתיד הקרוב ועל גילויים מרכב החלל "קיוריוסיטי". השידור יועבר גם בדף הפייסבוק של המשרד.

אירועי "ליל המדענים" יתקיימו השנה ב-15 מוסדות ברחבי הארץ: .

מדעטק מוזיאון המדע בחיפה הקהל במוזיאון יוכל לצפות בהדגמות יחודיות של שיגור טילים, לבקר ללא תשלום בתערוכות החלל המוצגות במקום:"Beyond Planet Earth", "אין מקום רחוק מדי" לזכרו של אילן רמון, ובתערוכת התעופה "תופסים גובה", וכן להקשיב למגוון הרצאות בנושאים כגון: איך נראים החיים בחלל ובחללית, מה הקשר בין מטח מטאורים לפקקי תנועה ועוד.

מכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל, מזמין לערב שכולו חלל, כוכבים ומדע, בסימן עשור לאסון המעבורת "קולומביה" בו נספה האסטרונאוט הישראלי אילן רמון. בין ההרצאות : "הקשר בין ניל ארמסטרונג לאילן רמון", מאת אריאל בריקמן מנכ"ל קרן רמון, "הנחתת חללית ישראלית על הירח" פרויקט SPACE.IL מאת יואב גולן,  "חלונות לשחקים" מאת ד"ר אלון לוי  בין הפעילות המדעית: אור ספקטרום אלקטרומגנטי, סיבוב כדור הארץ ושעונים ביולוגיים, עמדות מחקרי מיגל, השפעת פעילות השמש על חיינו ועוד. בנוסף בפעילות: פלנטריום נייד, עמדות יצירה בנושאי חלל, בניית דגם חללית, שדה מגנטי, עמדות מחשב לאסטרונאוט הצעיר, סטלריום- תכנת כוכבים, שיגור טילים והטסת מזל"טים ועוד.

אוניברסיטת תל אביב תוכלו להתרשם מהדגמות מדעיות במתחם שביל המדע, לצפות בכוכבים דרך טלסקופים, לסייר במצפה הכוכבים ובפלנטריום, ולהתרשם מדגמים של לוויינים בגודל אמיתי מבית התעשיות האוויריות. בנוסף, תוכלו להאזין למגוון הרצאות בנושאים כגון כוכבי שמש, אסטרואידים מאיימים, האתגרים בתעשיית החלל, חלל וביטחון, ועוד. כמו כן, תוכלו לסייר במעבדות של האוניברסיטה.

אוניברסיטת חיפה טיול במערכת השמש, מדריך לחולה בגלקסיה, ירי של טילי מים, מופע טילים של המדעטק, צפייה בכוכבים ו"מירוץ לחלל" – כל אלה ועוד הרבה פעילויות נוספות ממתינות לכם ב"מסע בין כוכבים" באוניברסיטת חיפה במסגרת "ליל המדענים 2013''. יהיה ניתן לשמוע הרצאות על הנדסת טילים, התפתחות יכולת הצילום מהחלל, מוסיקה של כוכבים ועוד. תוכלו להתנסות בבניית דגם של המעבורת "קולומביה", לחזות במופע טילים, לשגר טילי מים, לשחק במשחקי מחשב בסימן חלל, לנסות לפתור כתב חידה, להשתתף בסדנאות יצירה ולסייר בתערוכות.  מידע על כל הפעילות והפעילויות המחייבות הרשמה מראש, ניתן למצוא באתר או בדף הפייסבוק של האוניברסיטה.


ליל המדענים 2012 באוניברסיטת חיפה

ליל המדענים בטכניון יכלול מיצגים ופעילויות מדעיות מגוונות המתאימות לכל המשפחה, הרצאות של האסטרונאוט ג'ים ניומן מנאס"א, הקוסמונאוט יורי שרגין מרוסקוסמוס, והאסטרופיזיקאי פרופסור מריו ליביו. כמו כן תוכלו לפלס דרככם במבוך לייזרים ולהתנסות במתקן ג'יירו המדמה חוסר משקל, ולהתרשם ממגוון מיצגי חלל ותעופה של חברות מובילות בתחום ועוד.

קמפוס האוניברסיטה הפתוחה המבקרים יוכלו לסייר בתערוכה של צילומים של טלסקופ החלל "האבל", לצפות בהדמיה ייחודית של שמי הלילה בתלת מימד, להשתתף בפינת יצירה של בניית מפות כוכבים ודגמי חללית, לצפות בסרטי חלל, ולשמוע על הרצאות על אסונות בחלל, מלחמה בחלל, חיים בחלל ועוד. כמו כן, תוכלו לבקר במעבדות בפיסיקה, מדעי הטבע והחיים, ואף לצפות בהדגמת משחק ספורט עם רובוטים.

האוניברסיטה העברית בירושלים מגוון הרצאות כגון החיפוש בחלל אחר מקורות זהב, טכנולוגיות החלל של 2050, חיפוש פלנטות מחוץ למערכת השמש, התפתחות משחקי חלל ועוד. בנוסף, תוכלו להשתתף בסדנאות לילדים ולנוער, לצפות בפלניטריום ובמופע ציורי חלל, לשחק בסדנת משחקי חלל וכן לצפות בטלסקופ.

מכון וייצמן למדע - מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מזמין את הקהל הרחב לביקור מודרך. בנוסף נפתחים לציבור גם חדרי תצוגה, כגון התיאטרון המולקולרי, מטוטלת פוקו ואחרים. מופע ניפוח זכוכית מרהיב, הרצאות והדגמות. בנוסף מקיים מכון דוידסון סדרה של מפגשי "קפה מדע" בערי הסביבה. במפגשים אלה משוחחים מדענים ממכון ויצמן למדע עם באי בית הקפה על תחום המחקר שלהם באווירה חמימה ועל כוס קפה.

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים - מפגשים עם חוקרים ואמנים, סיורים מודרכים ועיסוק בשאלות מרכזיות בנושא החלל. מגוון פעילויות תוצענה לקהל הרחב, משפחות בני נוער, תלמידים ומבוגרים. במהלך הערב  יתקיים שידור מיוחד של ראש נאס"א צ'רלס בולדן בו יספר על חוויותיו כאסטרונאוט בתחנת החלל הבין-לאומית, על התכניות העתידיות של נאס"א לחקר החלל ועל גילויים מרכב החלל "קיוריוסיטי".

אוניברסיטת בר-אילן - במסגרת האירועים שיתקיימו בקמפוס רמת גן וקמפוס הפקולטה לרפואה בצפת, תוכלו לבקר במתחם ניסויי מדע לנוער, במתחם נוגעים בשמיים לילדים, לצפות ברובוטים משחקים כדורגל, לסייר במעבדות חישה בעזרת אור, ניורו הנדסה, חקר השינה ועוד, וכן לשמוע מגוון הרצאות בנושאים כגון דרכים לשיפור הזיכרון, אבולוציה של וירוסים, האדם ביוני וחקר המוח ועוד.

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב - האם אתם רוצים לראות דגים יורקים, בליווי הדגמות מוחשיות? האם הסתקרנתם לדעת מה קרה כשנזיר פגש את הרב, בברצלונה ב-1263, או שאולי אתם רוצים לדעת כיצד להתמודד עם מצבי לחץ ולהישאר בריאים? נושאים אלה ורבים אחרים תוכלו לחוות במסגרת ליל המדענים באוניברסיטת בן-גוריון שיתקיים בסימן "כדור הארץ, החלל ולוויינים"'. האירוע כלול מיצגים ופעילויות מדעיות מגוונות המתאימות לכל המשפחה, הרצאות מדעיות ומיצגים על מחקרים, הדגמות ועריכת ניסויים, סיורים במעבדות, הרצאות "על הבר" ברחבי באר-שבע, הקרנת סרטים ועוד.

המכון לחקר ימים ואגמים אילת - במסגרת אירועי ליל המדענים, תוכלו להשתתף בסדנאות של הכנת מפת כוכבים ושעון שמש, הכנת טילי מים ורכב רקטי, להתנסות בניסוי "הגן הכימי" שערך האסטרונאוט אילן רמון ז"ל בחלל, תוכלו להאזין להרצאות בנושאים מרתקים כגון מה מנשנשים במסע למאדים, מסע לכוכבים, חיפוש חיים בחלל ועוד. כמו כן, תוכלו לבקר בתערוכות ציורי חלל ומאובנים ונשלים ולהשתתף בצפייה מודרכת בכוכבים.  הפעילויות מתאימות למגוון גילאים.

המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון - במסגרת האירועים שתקיימו בקמפוסים באר שבע ואשדוד, יוכלו המבקרים להתנסות בניסוי הגן הכימי שערך אילן רמון בחלל, להשתתף במתחמי פעילות ויצירה בסימן חלל, בסדנת רובוטיקה ובסדנת גרביטציה ומטוסים, ועוד.

מרכז החלל מונא סחנין - פלנטריום ותצפיות בכוכבים, תערוכת מדענע באופטיקה, הכנה ושיגור טילים, המסע לחלל, האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ? ופינת האיחוד האירופי. האירוע יתקיים במבנה הירוק של איגוד ערים לאיכות הסביבה אגן בית נטופה - סכנין

ליל המדענים - יום חמישי, 12 בספטמבר
כל האירועים פתוחים לקהל הרחב בכל הגילאים ללא תשלום מהשעה 17:00 ועד השעות הקטנות של הלילה.
פרטים מלאים ותכניות ניתן למצוא באתר   ובדף הפייסבוק של משרד המדע והטכנולוגיה