הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפלס הכינרת עלה ב-4 מטרים בשני החורפים האחרונים


שיקום משק המים ומעבר מתקופת משבר ובצורת להתייצבות ולהערכות עתידית, הובילו לשיפורים רבים וניכרים גם באגם הלאומי. מפלס הכנרת עלה בשנה האחרונה לרום מרבי שלא ראינו כבר 8 שנים ומראה הכינרת השתנה לחלוטין. שיפור ניכר חל גם באיכות המים, האצות הטובות חזרו לאגם, דגיגים נמצאים בהמוניהם בכל החופים, ושלל הדייג גדל משנה לשנה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-09-2013


הכינרת - צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה
צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הכנרת משנה פניה: רצף השנים השחונות שעברו על מדינת ישראל, הותיר גם בכנרת צלקות רבות. מפלס נמוך, התרחקות החופים, השתלטות חילזון פולש, צמצום אזורי ההטלה לדגים וירידה משמעותית באוכלוסייתם ועוד. שיקום משק המים ומעבר מתקופת משבר ובצורת להתייצבות ולהערכות עתידית הובילו לשיפורים רבים וניכרים גם באגם הלאומי. מראה הכנרת השתנה לחלוטין, כמו גם הגישה אליה.

על פי נתונים שמפרסמת היום (ג') רשות המים לקראת השנה החדשה, מפלס הכנרת עלה בשנה האחרונה לרום מרבי של 209.86- מ', מפלס שלא ראינו באגם כבר 8 שנים, מאז אביב 2005. בשני החורפים האחרונים, בשל הגשמים ומדיניות השאיבה של רשות המים, עלה מפלס הכנרת בקרוב ל- 4 מ'.

שיפור ניכר חל השנה גם מבחינת איכות המים. מליחות הכנרת ירדה מ-285 מיליגרם כלוריד לליטר בתחילת 2011, ל- 246 מיליגרם כלוריד לליטר כיום (ו-256 מיליגרם כלוריד לליטר לפני שנה בדיוק).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גם מבחינת האצות במי הכנרת ניכר שיפור: המעבדה לחקר הכנרת של חקר ימים ואגמים לישראל עוקבת באופן סדיר אחר ריכוזי האצות על מיניהם השונים. אצת הפרידיניום, שהיא האצה ה"טובה'', חזרה להופיע בשנתיים האחרונות, אחרי שכבר לא הופיעה 4 שנים רצופות. אצות "טובות" הן כאלו שנאכלות על ידי הזואופלנקטון והדגים, ותרומתם למארג המזון באגם חיובית. האצות הכחוליות נמצאו בריכוזים נמוכים מאשר בעונות הקיץ האחרונות: עד סוף אוגוסט 2013 לא נמצאו רעלני כחוליות במי כנרת, וזאת בניגוד לעונות הקודמות בהם נמצאו רעלנים במים, אם כי בריכוזים נמוכים.

עליית המפלס הביאה להצפה של שטחים נרחבים שהיו מחוץ למים במהלך 6-8 השנים האחרונות, וזאת בנוסף לשטחים נרחבים שהוצפו בחורף הקודם.

בתקופת המפלסים הנמוכים שלל הדייג הגיע למינימום של כל הזמנים. נסיגת המפלס צמצמה את מקומות המסתור המהווים מקומות מועדפים להטלת הדגים. ב- 2008 (על פי נתוני אגף הדייג) נדוגו רק 8 טון אמנון הגליל (לעומת ממוצע רב שנתי של כ- 250 טון).

העלייה במפלס הביאה להצפת הצמחייה החופית שהפכה להיות בית גידול ואזור רבייה חשוב לדגים, שסיפק מסתור ומזון עשיר. התוצאה, הדגה בכנרת משתקמת, דגיגים נמצאים בהמוניהם בכל החופים, ושלל הדייג גדל משנה לשנה. בשנת 2012 נדוגו 166 טון של אמנון הגליל, לעומת 8 טון ב-2008.

בשנת 2009-2010 השתלט חילזון זר לכינרת, מין פולש, ודחק את המינים הטבעיים מהאגם. ב-2010 תועד המין הפולש שהשתלטותו הגיעה לכדי 95% מכלל החלזונות באגם. בשנתיים האחרונות, עם עליית המפלס תועדה ירידה משמעותית ביותר בכמות החלזונות מהמין הפולש, והופעה מחדש של המינים הטבעיים לאגם. באביב 2013, המין הפולש היה רק 50% מכלל החלזונות.