הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תבליט של אריה מלפני 700 שנים התגלה במבצר נמרוד


הממצא מהמאה ה-13 סימל את שלטון הסולטאן ביברס הממלוכי, והוא דומה מאוד לתבליט מושלם של אריה שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות בצד המערבי של המבצר לפני כ-15 שנים, ומוצג לראווה בכניסה המערבית. ארכיאולוג רשות הטבע והגנים: ''הממצא נדיר ביותר ולכן הוא שופך אור על מבצר נמרוד ועל תולדות האזור בתקופת שלטון הצלבנים והממלוכים לפני 700 שנה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-09-2013



התבליט שהתגלה בשבוע שעבר. צילום: רשות הטבע והגנים

תבליט גדול של אריה מתקופת הממלוכים התגלה בשבוע שעבר בגן הלאומי מבצר נמרוד.  התבליט התגלה לאחר שמשך את תשומת ליבו של אחד מעובדי הגן שהבחין בזנב אריה על האבן הגדולה שמידותיה 1.1 מ' אורך, 0.7 מ' גובה ו-0.6 מ' רוחב.  האריה היה סמלו המלכותי של הסולטאן ביברס, ששלט בין השנים 1277-1260. "גילוי תבליט האריה בגודל כזה הוא ממצא נדיר ביותר ולכן זו תגלית חשובה השופכת אור על מבצר נמרוד ועל תולדות האזור בתקופת שלטון הצלבנים והממלוכים לפני 700 שנה" אומר ד"ר צביקה צוק, ארכיאולוג ראשי, רשות הטבע והגנים.

בתבליט נראים היטב חלקיו של האריה מלבד הראש, ובתחתיתו בולטים אשכיו המעידים על זכרותו. הרגל השמאלית האחורית משוכה חזק לאחור ועליה יצמיד גדול המציין את שייכותו של מלך החיות לשליט המוסלמי. הבטן בולטת בצורת גל עולה ויורד ומתחתיה נראית ראשיתה של הרגל האחורית הימנית השבורה בחלקה התחתון. האבן עמדה חשופה במשך שנים רבות ונוצרה עליה פטינה בצבע אפור כהה. בצדה השמאלי, האבן מסותתת היטב באופן אלכסוני, עובדה שממנה ניתן להסיק כי התבליט השלם היה מורכב משתי אבנים. על האבן החסרה היה החלק הקדמי של האריה: הראש, הרעמה, הגוף הקדמי ושתי הרגליים הקדמיות. על שבר של אבן זו שהתגלה ממש בצמוד לאבן הגדולה, נמצאת הרגל הקדמית השמאלית של האריה הנושאת אף היא צמיד גדול.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תבליט זה דומה מאוד לתבליט מושלם של אריה שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות בצד המערבי של המבצר לפני כ-15 שנים על ידי ד"ר משה הרטל, מטעם רשות העתיקות, אשר מוצג לראווה בכניסה המערבית למבצר. השוואת המידות בין שני התבליטים מראה כי התבליט החדש גדול יותר בכ-25% מהקודם.  נראה כי בעוד שהתבליט הראשון היה בתוך מגדל פנימי, התבליט שנחשף עכשיו היה בראש החומה החיצונית בצד המזרחי של המבצר ונועד שיראו אותו ממרחק רב, לכן הוא גדול יותר. בשני אתרים אחרים הנמצאים בישראל מוכרים האריות של ביברס כמופיעים בזוגות העומדים האחד מול השני כפי שנמצא בגשר בלוד - זוג אחד ובשער האריות בירושלים 2 זוגות, אך ייתכן שלא בהכרח האריות היו מסודרים באופן קבוע בזוגות. מאחר ושני האריות הללו פונים שמאלה יש לשער כי במבצר 'מתחבאים' לפחות עוד שני אריות שמבטם פונה ימינה. דוגמאות נוספות בהן האריה פונה שמאלה הן מהמצודה בצפת וכן על מטבע זהב השייך לביברס.

ביברס היה אחד הסולטנים הממלוכים החשובים ביותר והצטיין ב-3 ניצחונות על הצלבנים ובניצחון אחד על המונגולים בקרב עין ג'אלוד (1260). תרגום שמו ביי=אדון ברס=נמר מעיד גם על החיה שהיא סמלו ההרלדי. החיות המופיעות במקומות אחרים על תבליטים הן סכמתיות ואינן מאפשרות זיהוי ברור של החיה, אבל במבצר נמרוד התבליטים יותר ריאליסטיים (מלבד הראש) ומאפשרים לזהותם כאריות. הסולטן ביברס הצטיין גם במפעלי בנייה רבים: מבצרים, גשרים, מפעלי השקיים, נמלים, מסגדים ועוד.


התבליט השלם שהתגלה לפני 15 שנה ומוצג בכניסה המערבית. צילום: רשות הטבע והגנים