הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מבני מגורים ארעיים להלנת פועלים זרים בחלקה א'


בישיבתה האחרונה של מועצת רשות מקרקעי ישראל שונתה החלטה הנוגעת להקמת מבני מגורים ארעיים להלנת פועלים זרים. השינוי העיקרי הוא, כי כעת ניתן יהיה לאשר הצבת מבנים לפועלים הזרים שלא בתחום חלקה א' של הנחלה אם גודל החלקה עד 1.5 דונם

עו''ד עמית יפרח *  08-09-2013



מגורי עובדים. צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בישיבתה האחרונה של מועצת רשות מקרקעי ישראל שונתה החלטה הנוגעת ליכולתו של בעל נחלה במושב להקים מבני מגורים ארעיים להלנת פועלים זרים. השינוי העיקרי בהחלטה הינו כי כעת ניתן יהיה לאשר הצבת מבנים לפועלים הזרים שלא בתחום חלקה א' של הנחלה אם גודל החלקה עד 1.5 דונם.

כעת ההחלטה קובעת כי הרשות תיתן הסכמתה להצבת מבני מגורים ארעיים (קרוונים) למגורי פועלים זרים בחלקה א' של הנחלה במושב ובשטח המחנה המיועד למגורים בקיבוץ, ככל הניתן בצמידות לתשתיות קיימות. זאת בהתקיים שני התנאים המקדמיים שלהלן: הצבת המבנים מותרת בתכנית תקפה או עפ"י אישור לשימוש חורג, כמשמעותם בחוק התכנון הבניה התשכ"ה- 1965 והצגת אישור להעסקת עובדים זרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במידה וחדל להתקיים אחד התנאים שלעיל, תבוטל הסכמת הרשות והקרוונים יפונו בתוך 60 יום מאותו מועד, בנוסף לאמור לעיל, ניתן לאשר הצבת מבנים כאמור שלא בתחום חלקה א' של הנחלה אם גודל החלקה עד 1.5 דונם. כמו כן, בקרקע חקלאית שהוקצתה למפוני גוש קטיף למטרת עיבוד לתקופה ארוכה, ובחוות חקלאיות שהוקצו בהתאם לחוזה חכירה לתקופה ארוכה, בשטח הבנוי של החווה לבד.

במתן הסכמה להצבת מבני המגורים הארעיים תנהג הרשות כלהלן:

גודל הקרוון יהיה פונקציה של מספר העובדים שאושרו לחקלאי ע"י משרד החקלאות, עפ"י קריטריונים של משרד התמ"ת, כמפורט בתקנות עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים) (מגורים הולמים), התש"ס 2000.

התשלום עבור דמי שימוש בגין הצבת הקרוון/הקרוונים יגבה מראש לכל תקופת ההרשאה ויקבע עפ"י טבלת מחירים שיערוך השמאי הממשלתי. להבטחת פינוי הקרוונים מהמקרקעין ולמילוי שאר תנאי החלטה זו, תופקד ערבות בנקאית אוטונומית בגובה של 7,000 ש"ח לקרוון. תוקף הערבות יהיה עד חודשיים לאחר תום תקופת ההרשאה.

הכותב - עו"ד עמית יפרח
יו"ר אגף קרקעות ואגו"ש תנועת המושבים