הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר להגנת הסביבה: הימנעו משימוש בתרנגולות במנהג כפרות


מנהג הכפרות מתקיים לקראת ערב החג וכולל שימוש בתרנגולות חיות, תוך הנפתן באוויר מעל לראשי האנשים, דבר שגורם להן סבל רב. בסיום התהליך הן מובלות לשחיטה מהירה שאינה כשרה, וכתוצאה מכך נזרקים פגרים רבים שגורמים למפגעים קשים. ההתנגדות לטקס הכפרות לא החלה בעולם החילוני וכמה מחשובי הפוסקים בכל הזמנים, ראו במנהג מעשה פסול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-09-2013



צילום: ינאי היערי - המשרד להגנת הסביבה

לקראת ערב יום הכיפורים, קורא השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, להימנע משימוש בתרנגולות למנהגי החג.  מנהג הכפרות מתקיים לקראת ערב החג וכולל שימוש בתרנגולות חיות, תוך הנפתן באוויר מעל לראשי האנשים, דבר שגורם להן סבל רב. התרנגולות מוחזקות בכלובים צפופים ובתנאים קשים שגורמים גם למפגעים קשים. לאחר קיום המנהג רבות מהן מובלות לשחיטה אשר אמורה להתבצע במהירות. בשל כך הן אינן נשחטות כהלכה, ופגרים רבים נזרקים.

במקום ביצוע הכפרות עם בעלי חיים, ניתן לקיים את המנהג באמצעות פדיון כפרות תמורת כסף. "יום כיפור הוא יום של חשבון נפש ודווקא ביום זה אין מקום לגרום סבל לכל כך הרבה בעלי חיים'' אומר השר פרץ. ''שנן דרכים הרבה יותר אנושיות לקיים את מנהג הכפרות ואני קורא לציבור להפסיק את ההתעללות הקשה הזו".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההתנגדות לטקס הכפרות לא החלה בעולם החילוני: כמה מחשובי הפוסקים בכל הזמנים, כמו הרשב"א והרמב"ן, ראו במנהג ה"כפרות" בתרנגולים מעשה פסול, הגורם צער בעלי-חיים ללא כל הצדקה. כך למשל קובע ר' יוסף קארו, בעל השולחן ערוך, החלטית: "מה שנוהגים לעשות כפרות בערב יום כיפורים לשחוט תרנגול על כל בן זכר ולומר עליו פסוקים יש למנוע המנהג".

מבין הפוסקים בני דורנו שהתנגדו למנהג הכפרות בתרנגולים ניתן להזכיר את הרב חיים דוד הלוי, שהאריך בדברים נגד המנהג  ובין השאר כתב: "ולמה צריכים אנו דוקא בערב היום הקדוש, להתאכזר על בעלי-חיים, ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו מאת אלקים חיים". בנוסף, רבנים ראו ב'כפרות' שריד לעבודת אלילים. כך למשל, הרב פנחס זביחי: "כל עיקר ענין הכפרות בעיו"כ אין לו שורש בש"ס, ופוסקים ראשונים ואחרונים צעקו מרה על מנהג זה דנראה כעין דרכי האמורי". בשנה שעברה הביע גם הרב שלמה אבינר תמיכה במתן צדקה במקום שחיטת התרנגולות.

חה''כ הרב ליפמן: ''הגיע הזמן להפסיק עם המנהג המגונה הזה''

גם חה"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד) קורא להפסיק את השימוש בתרנגולים בערב יום כיפור. בטור שפרסם באתר ynet הוא כותב: "הגיע הזמן לקרוא מכאן, ארץ ישראל, להפסיק עם המנהג המגונה הזה", כתב ליפמן. "קריאה זו נשמעה בעבר גם מגדולי התורה. הרשב״א (רבי שלמה בן אדרת מספרד) דרש שהמנהג ה'אלילי' הזה כפי שהוא קרא לו, ייאסר לחלוטין בעירו. הרמב״ן כמו גם הרב כדורי גם פסקו כנגד המנהג הפגאני הזה. ולכן, אין זה מפתיע שגם השולחן ערוך, ספר החוקים היהודי כינה את המנהג הזה 'שטותי'.

"קריאה זו אינה מבקשת לעצור את מנהג הכפרות - להיפך! המנהג של שימוש במטבעות ואז הפרשתם לצדקה, הוא מנהג מאוד מקובל, רחב ומתועד כבר שנים'' בדף הפייסבוק שלו כתב הרב ליפמן: "הגיע הזמן לעשות את מה שנכון. תשתמשו במטבעות לצדקה. תשתמשו בפרחים. הפסיקו להיות חלק מההתאכזרות הזו. דוד המלך לימד אותנו על החמלה של הקב״ה; 'ורחמיו על כל מעשיו'. עכשיו, בזמן המיוחד הזה של עשרת ימי התשובה בואו נבקש מהקב״ה חמלה וברכה לשנה טובה. ובואו נדגים שגם אנחנו חיים על פי חוקי החמלה".