הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלמונים השחיתו צמח נדיר שהושב לאחרונה לגדות מורד נחל הקישון


המין הנדיר והמצוי בסכנת הכחדה, נעצוצית סבוכה, הושב במאמצים רבים באביב האחרון אל מורד הנחל, באזור מלחת הקישון הייחודית. השבוע גילו אנשי רשות נחל הקישון כי 50 הצמחים הושחתו, זאת על אף שהאזור תוחם, סומן ושולט בשלטי הסבר ואזהרה. מנכ''לית הרשות שרון ניסים: ''בכוונתנו לחדש את גרעין הרבייה של הצמח ולהשיבו יחד עם עוד מינים נדירים נוספים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-09-2013



אזור שתילת הנעצוצית הסבוכה לאחר ההשחתה. צילום: רשות נחל הקישון

50 שתילים של הצמח הנדיר נעצוצית סבוכה, שהושבו אל נחל הקישון באביב השנה, הושחתו על ידי אלמונים בשבוע שעבר. זאת על אף שהאזור תוחם, סומן ושולט בשלטי הסבר ואזהרה. הצמחים הושבו במאמצים רבים לגדות מורד הנחל, וברשות נחל הקישון דאגו לטפל בשתילים הצעירים במהלך הקיץ, על מנת שיעמיקו שורש ויתבססו באזור הגידול הטבעי שלהם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

את המין הנדיר והמצוי בסכנת הכחדה, נעצוצית סבוכה, הצליחה הרשות להרבות בסיוע מומחה לגידול זני בר של צמחי ארץ ישראל ובמימון משותף של הרשות עם המשרד להגנת הסביבה באמצעות קולות קוראים לשיקום נחלים שפרסם המשרד. תחילה ערכה הרשות איסוף זרעים ואלה הונבטו במשתלה המתמחה בכך, הוקם גרעין רבייה של הצמח וחמישים פרטים ראשונים נשתלו באזור מלחת הקישון הייחודית. ברשות נחל הקישון, כי השבת הצמחייה הנדירה לקישון שכמעט ונעלמה מנוף ארצנו, מהווה נדבך חשוב בשימור המגוון הביולוגי באיזור רגיש זה של הנחל.

שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "על אף תופעות מצערות מעין אלו, הרשות תמשיך ותפעל להשבת מינים שהיו חלק מהמערכת הטבעית בנחל ובסביבתו. בכוונתנו לחדש את גרעין הרבייה של הצמח נעצוצית סבוכה ולהשיבו יחד עם עוד מינים נדירים נוספים, כמו תלתן צר עלים וכף צפרדע איזמלנית."


שתילת הנעצוצית הסבוכה באביב. צילום: רשות נחל הקישון