הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: משלוח של אתרוגים ממרוקו לישראל


האתרוג המרוקאי הגדל בהרי האטלס, נחשב לאתרוג המקורי מתקופת המקרא והוא מבוקש בעיקר בקרב קהילות יוצאי ספרד. משרד החקלאות נענה לפניה של ראשי קהילת יוצאי ספרד ואישר יבוא אתרוגים לראשונה לישראל. ומה לגבי הלולבים ? הגידול המקומי השנה יספק את הכמות הנדרשת לשוק המקומי ועל כן לא צפוי מחסור כפי שקרה בשנים קודמות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2013



אתרוגים. צילום: ענת סקילי - הבלוג של ענת סקילי

פנייה של ראשי קהילת יוצאי ספרד למשרד החקלאות לייבא אתרוגים ממרוקו לקראת סוכות נענתה בחיוב, ולראשונה לפני מספר ימים, הגיע משלוח ראשון של 1500 אתרוגים לישראל. האתרוג המרוקאי הגדל בהרי האטלס, נחשב לאתרוג המקורי מתקופת המקרא, כך על פי חוקרים המתמחים בחקר צמחי התנ"ך, והוא מבוקש בעיקר בקרב קהילות יוצאי ספרד.

צוותי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ערכו בדיקות לאזורי הייבוא במרוקו, בכדי לוודא שאין בהם נגעים או מזיקים שעלולים לעשות "עלייה" לישראל על גבי האתרוגים ובכך להזיק לחקלאות המקומית. בתום הבדיקות אושר הייבוא, וכאמור, לפני מספר ימים נחתו בישראל האתרוגים הראשונים. בנוסף לכך מזה מספר שנים, משרד החקלאות מאשר ייבוא אתרוגים מקלבריה שבאיטליה. אתרוגים אלה נחשבים מיוחדים ובעלי ערך דתי רב לקהילת חב"ד.

לאתרוג שנמנה על ארבעת המינים הניטלים בחג סוכות לשם קיום המצוות, חשיבות רבה ביהדות, והוא נזכר בתורה כפרי עץ הדר. היקף הגידול של האתרוגים בישראל הינו כ-1,500 דונם, המניבים כמליון אתרוגים בשנה, מתוכם 300,000 מיוצאים מדי שנה לקהילות יהודיות בכ-30 מדינות ברחבי העולם, ביניהן ארה"ב, אירופה ואוסטרליה, כאשר 85% מהייצוא מיועד לארה"ב. מחירי האתרוגים נקבעים על פי רמת ההידור שלהם והקהילה הצורכת אותם, והם נעים בין 10 ₪ ל-500 ₪. המחיר הממוצע לצרכן לאתרוג הינו כ- 40 ₪. כל קהילה צורכת הידור אחר.

מדי שנה מתמודד משרד החקלאות עם התופעה המוכרת של הברחת אתרוגים לקראת סוכות, ועל כן פקחי משרד החקלאות בנתב"ג עוקבים מקרוב אחר טיסות "מועדות לפורענות" לקראת החג. ייבוא צמחים ומוצרי צמחים מחו"ל ללא פיקוח, עלול להחדיר נגעים בעלי פוטנציאל לגרימת נזק בלתי הפיך לצומח ולחקלאות במדינת ישראל, וכן לתחלואה בבני אדם וצמחים. הנזק הנגרם כתוצאה מחדירת נגעים חדשים מתבטא במספר מישורים, ביניהם פגיעה ישירה בבני אדם ובבעלי חיים, ייקור התוצרת החקלאית, פגיעה באיכות התוצרת, פגיעה בייצור החקלאי, סגירת שוקי ייצוא, פגיעה בסביבה ובאיכות החיים.


שוק ארבעת המינים, צילום: רפי אבקסיס

משרד החקלאות: לא צפוי מחסור בלולבים השנה

ממשרד החקלאות נמסר, כי הגידול המקומי של הלולבים השנה מספק את כל הכמות הנדרשת לשוק המקומי ועל כן לא צפוי מחסור בלולבים כפי שקרה בשנים קודמות.

מתנועת הקיבוץ הדתי נמסר כי מגדלי התמרים צפויים לספק השנה לשוק המקומי כ-700,000 לולבים לקראת סוכות, ובנוסף 200,000 לולבים נשלחו לקהילות היהודיות בארה"ב. כשני שליש מהלולבים גדלים בקיבוצים בבקעת בית שאן - עמק המעיינות, רובם בקיבוצים דתיים בפיקוח של משגיחי כשרות שמבקרים במטעים ונמצאים בקשר שוטף עם המגדלים לכל אורך השנה. קיבוץ טירת צבי, שהוא גדול יצרני הלולבים בישראל, מגדל כעשירית מהכמות הארצית.

מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, מסר שהודות לחלקות המיוחדות לגידול הלולבים, החקלאים הישראלים מספקים את מלוא התצרוכת לשוק המקומי, ואף מייצאים לחו"ל במחירים שווים לכל נפש. ''ליהודי שמקיים מצוות יש ערך מוסף כאשר ארבעת המינים עליהם הוא מברך גדלו באדמת ארץ ישראל והוא תורם ברכישתם לחיזוק החקלאים והחקלאות'' אומר רפל.

מחירו של לולב לצרכן נע מ-25 שקל ועד 300 שקל ללולבים מהודרים. על פי הערכה יגיע ענף הלולבים להיקף מכירות של 50 מיליון שקל במחיר לצרכן כולל חלקם של גורמי התיווך. הכנסות מגדלי התמרים ממכירת לולבים מגיעות לכשליש מכלל הענף ומכירת הלולבים והפרי מחזקים זה את זה. אנו שמחים שלמרות העדר היבוא נשמרה יציבות המחירים הודות להגדלת היצור המקומי.

מנהל השירות להסגר צמחים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מאיר מזרחי: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועל כל השנים וגם השנה על מנת להבטיח אספקה סדירה של ארבעת המינים ובהם לולבים לכל דורש, לשם קיום מצוות חג הסוכות. מדינת ישראל מאפשרת יבוא של תוצרת צמחית באופן חופשי, אך תוך עמידה בתנאים המחמירים של השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות. הייבוא מבוצע אך ורק מאזורים שנבדקו מבעוד מועד על ידי צוותי השירותים להגנת הצומח ונמצא כי הם נקיים לחלוטין ממזיקים שעלולים לפגוע בחקלאות הישראלית. כמו כן, לאחר שאושרו אזורי יבוא, המשלוחים המגיעים מאזורים אלו נבדקים הן במדינות המוצא והן כשהם מגיעים לישראל על מנת לוודא כי בפועל הם אכן נקיים ממזיקים".