הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המכס ומועצת הדבש מנעו הכנסת 60 טון דבש מזויף לישראל


מדובר בדבש המיוצר לרוב בסין, שעלול להכיל אנטיביוטיקה מסוג כלורן פניקול לטיפול בדבורים החולות, האסור לשימוש בארץ. בשנה האחרונה נמנעו ניסיונות להכנסת עשרות טונות של דבש מזויף שהכיל חומרים שעלולים היו לסכן חיי אדם. במועצת הדבש ובמשרד הבריאות ממצילים לבדוק את הימצאותה של חותמת האיכות ''דבש איכות תוצרת ישראל'' על הצנצנות, אשר מאשרת את היותו דבש איכות טבעי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2013



דבש מזוייף מסין, צילום: תקשורות יעל שביט

בשנה האחרונה נמנעו נסיונות להכנסת כ-60 טון דבש מזויף מסין, חלקם דרך שטחי הרשות, שהכילו חומרים שעלולים היו לסכן חיי אדם. כך מוסר היום מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור.  דבש מזויף מיוצר בעיקר בסין, אך גם במדינות אחרות. אכילתו עלולה לפגוע בבריאות ואף לסכן חיים ולכן הפיקוח על יבוא דבש הינו קריטי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''ישנם שני סוגי זיוף, כשהאחד הינו מרקחת של סוכר חומרי צבע וטעם. אומר אבידור. ''כאן לא מדובר בדבש כלל, אולם קיים זיוף יותר מסוכן, בעיקר בסין, שנובע מתהליך הייצור. בסין משתמשים באנטיביוטיקה, כמו למשל מסוג כלורן פניקול, לטיפול בדבורים החולות, מה שאסור לחלוטין בארץ". במועצת הדבש ציינו כי סוחרים מהרשות הפלסטינית מייבאים את אותו זיוף מסוכן תחת השם "מי סוכר", או "מתק", כשעל מי הסוכר לא מוטל מכס. לאחר מכן נמכר הדבש המזויף כדבש לכל דבר ועניין במחירים רגילים לשוק. 

משרד הבריאות בשיתוף עם מועצת הדבש אוכפים בדיקות איכות לדבש המשווק לצרכן הישראלי, שנועדו למנוע זיופים, או שיווק דבש שאינו עומד בתקן, ועובדים גם בשיתוף פעולה עם המכס בכדי למנוע כניסה של דבש ממקורות שאינם מהימנים ואינם בטוחים.  מאחר וקשה מאוד להבחין בין דבש מזויף לאיכותי, מציעים במועצת הדבש ובמשרד הבריאות לבדוק את הימצאותה של  חותמת האיכות "דבש איכות תוצרת ישראל" על הצנצנות, אשר מאשרת את היותו דבש איכות טבעי


דבש איכותי ישראלי. צילום: תקשורות יעל שביט

במועצת הדבש הביעו שביעות רצון מהבדיקות שקיים משרד הבריאות לקראת החגים. בבדיקה של כ-30 דגימות דבש ממקורות שונים, לא נמצא דבש שאינו עומד בתקן. בנוסף מועצת הדבש שלחה כ-130 דגימות למעבדה בגרמניה. למעט בדיקה אחת שבה התגלה דבש מזויף, לא נמצאו דגימות שלא עמדו בתקן הישראלי ובבדיקות השירותים הווטרינריים.

בשנה האחרונה נגנבו 600 כוורות ברחבי הארץ מתוך שטחי הרעייה החקלאיים, לאזור הרשות הפלסטינית, מתוכן הושבו לאחר מעקב רק 40 כוורות. הגניבות גרמו לאובדן של 12 טון דבש, לפי החישוב כי כל כוורת מייצרת כ- 25 ק"ג דבש. למרות זאת, זהו נתון מעודד, מאחר והשנה נגנבו פחות כוורות בהשוואה לשנים האחרונות בהן נגנבו מעל 1500 כוורות. הירידה בגניבות היא תוצאה של שיתוף פעולה בין מועצת הדבש, כוחות משמר הגבול ומחלקת הפיצו"ח במשרד החקלאות.

המחיר הממוצע לצנצנת דבש במשקל 350 גרם (צנצנת דבש ממוצעת) עומד השנה על כ- 15 ₪ כולל מע"מ. מחיר זה נמוך מהמחיר אשתקד למרות עליית המע"מ באחוז. המחיר שמקבל הדבוראי-היצרן, עומד על כ- 18 ₪ לק"ג דבש גולמי, כך שהפדיון הנותר לדבוראי עומד על 6 ₪ בלבד על כל 350 גרם שהוא מייצר, דבר המבטא שחיקה ברווחיות הייצור של הדבש. על פי נתוני מועצת הדבש המחיר של חצי ק"ג דבש ברשתות השיווק עומד על 20 ₪ בלבד והמחיר ל-1 ק"ג דבש עומד על 30 ₪. פער התיווך בין הדבוראי לצרכן עומד על 95% בלבד, נתון המצביע על חוסר רווחיות מוחלט בעיקר לדבוראי. את מחיר מוצרי המזון קובעים המשווקים ורשתות השיווק הפודים כ-50% מהמחיר לצרכן.

יוזמת חוק להסדרת ענף הדבש

חשיבותו של ענף הדבורים הינו קריטי, מאחר ודבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש מעולה, אלא גם בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, בשל היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. בתוך כך, ברחבי העולם עדיין ממשיכה התופעה של התמוטטות מושבות הדבורים. בשנים האחרונות נעלמו כשליש מהדבורים בעולם, עיקר בשל מחסור באזורי רעייה וסיבות נוספות שחוקרים ממדינות רבות עדיין מנסים להתחקות אחריהן. לדברי מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור, פתיחת הייבוא מסין בנוסף לסכנות התברואתיות, תפגע בהמשך קיומו של ענף הדבש בישראל ותעמיד את קיומה של החקלאות בסכנה גדולה, כתוצאה מההאבקה שתפחת. 

חוק הדבש שמציע משרד החקלאות, נועד להסדיר את  הענף על היבטיו השונים, פיקוח על היתרי רעיית דבורים, הצבת כוורות בהתאם לכושר הנשיאה של הצמחייה בכל אזור, מאחר ולא ניתן לגדל דבורה ללא שטחי רעייה ואלו מוגבלים מאוד בישראל, בשל היקפי אזורי החקלאות והבר ההולכים ומצטמצמים. כמו כן פיקוח על ייצור דבש איכותי וכן פיקוח ואיסור כניסה של ייבוא דבש מזויף ומסוכן. אבידור מסביר, כי למרות יבוא של דבש ללא מכסים שקיים בישראל, המוצר המיובא אינו זול יותר מאשר הדבש האיכותי המיוצר ומשווק בישראל. ''ברור, כי איכות הדבש המיוצרת בישראל הינה גבוהה יותר ואנו מפקחים על מקורות ייצור הדבש, בכדי שלא נהפוך למדינה המוכנה להכניס לתחומה מוצרים מזויפים ובלתי איכותיים, אומר אבידור. ערך הייצור של דבש ומוצרי מכוורת בישראל עומד על 100 מיליון ₪. ערך הייצור החקלאי נובע גם מהאבקה של ענף הדבורים העומד על כ-5 .2 מיליארד שקלים בשנה.