הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


80 מיליון חרקים טורפים יפוזרו בחממות הפלפלים בערבה


פיזור החרקים שמתבצע כמו מבצע צבאי, נעשה במטרה להגן על הגידולים בדרך טבעית מפני מזיקים. הודות לשימוש הרב בטכנולוגיות הלוחמה הביולוגית יכולים חקלאי עין יהב, יצרני הפלפלים הגדולים בישראל, להימנע מריסוסים כבר משלב הפריחה של הצמחים עוד בטרם הפלפלים מתחילים לגדול על השיחים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2013



פלפלים בחממות בערבה, צילום: שלומית קידר

80 מיליון חרקים טורפים יפוזרו בחודש הקרוב בחממות הפלפלים במושב עין יהב בערבה, זאת במטרה להגן על הגידולים בדרך טבעית מפני מזיקים. הודות לשימוש הרב בטכנולוגיות הלוחמה הביולוגית יכולים חקלאי עין יהב, יצרני הפלפלים הגדולים בישראל, להימנע מריסוסים כבר משלב הפריחה של הצמחים עוד בטרם הפלפלים מתחילים לגדול על השיחים.

''אספקת החרקים מתנהלת כמבצע צבאי'' מספר רמי שדה, אגרונום אגודת חקלאי עין יהב 'יופי של ירקות'. ''החרקים מגיעים לערבה במשאיות קירור מיוחדות, כל חקלאי מקבל לחממה קופסאות עם החרקים הדרושים לו בהתאם לשטח הגידול ולאוכלוסיית החרקים שנמצאת בחממה שלו, והודעת sms שמדווחת על הגעתם''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החרקים אינם מסוכנים בשום דרך לבני אדם ופוגעים אך ורק במזיקים שאליהם הם מיועדים. במבצע יפוזרו אקרית טורפת שעונה לשם 'סבירסקי' על-שם הממציא שלה, 'אוריוס' 'פרסימיליס' ואליהם מצטרפות צרעות טפיליות אכזריות המחסלות את המזיק כנימת העלה על ידי הטלת ביצים בתוך בטנה. זחלי הצרעות בוקעים בגוף הכנימה ואוכלים אותה עד למותה. החרקים מתאקלמים בחממות ומקימים מושבות שיוצרות דור המשך, אשר מבטיח את ניקיון הפלפלים לכל אורך השנה.  החרקים הטובים אינם פוגעים בירקות מאחר והם לא מעוניינים בהם. הירקות נשטפים היטב טרם השיווק, כחלק מבקרת האיכות של עין יהב כדי לוודא שאף חרק לא 'תפס טרמפ' על הירק.

החרקים הטורפים מגיעים לעין יהב לאחר שבשיאו של הקיץ נערכת השבתה יזומה של כל הגידולים בחממות בערבה, לתקופה של כחודש ימים.  תנאי החום הקיצוניים ששוררים בחודשי הקיץ בערבה, מאפשרים לחקלאים לנצל את חום השמש לביצוע חיטוי טבעי ואקולוגי של הקרקע, ללא צורך בריסוסים. בחודש זה מושבתת העבודה בחממות ובשדות לטובת ניקוי יסודי של השטח לקראת העונה הבאה בתחילת הסתיו. השטחים כוסו ביריעות שיצרו תחתן חום עצום שחיטא את השטח באופן מוחלט ממזיקים ואיפשר פתיחת עונה חדשה ללא אורחים לא רצויים מהעבר.

האגודה החקלאית 'יופי של ירקות' עין-יהב היא יצרנית הירקות הגדולה ביותר לשוק המקומי בישראל ומחויבת לתקנים מחמירים בכל הנוגע לניקיון התוצרת. האגודה עובדת מול כל רשתות השיווק והסיטונאים הגדולים שדורשים ומקבלים ירקות נקיים משאריות חומרי הדברה. לכן ננקטים האמצעים הביולוגים המיוחדים ובנוסף בדיקות מעבדה מתקדמות באופן שוטף למניעת מקרים חריגים.