הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מיליון דגיגי אמנון הגליל אוכלסו בכינרת


דגיגי האמנון במשקל של 12 גר' שגודלו בתחנת המחקר של אגף הדיג בגינוסר, הועברו היום לבריכות השחרור ומהן ישירות אל אגם הכנרת. מלבד המטרה של העשרת הדגה באגם, לאמנונים גם תפקיד חשוב בשמירת על מאזן האצות בכנרת, בעצם היותם מסנן ביולוגי לאצות, שעלולות לפתח רעלנים ולפגוע באיזון הביולוגי באגם ובאיכות מי השתיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-09-2013


אכלוס דגיגי אמנון בכנרת 2013, צילום: ניר פרוימן - משרד החקלאות
אכלוס דגיגי אמנון בכנרת 2013, צילום: ניר פרוימן - משרד החקלאות

כ-600,000 דגיגי אמנון במשקל של 12 גר' כל אחד הוכנסו הבוקר (ה') לאגם הכנרת על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר. מטרת האכלוס היא להעשיר את הדגה בכנרת וכמו כן לטפל במים ולשפר את איכותם. הדגיגים הם מזן אמנון הגליל המקומי של הכנרת, המוכר גם בשם אמנון לבן, ונחשב לדג אהוב ביותר על הישראלים. הדגיגים גודלו בתחנת המחקר של אגף הדיג בגינוסר במשך 4 חודשים, והיום הועברו ל"בריכות השחרור" ומהן ישירות אל אגם הכנרת. 400,000 דגיגים נוספים יוכנסו לאגם לאחר החגים.

לאמנונים גם תפקיד חשוב בשמירת על מאזן האצות בכנרת, בעצם היותר מסנן ביולוגי לאצות. מספר סוגי אצות בכנרת עלולות לפתח רעלנים ולפגוע באיזון הביולוגי באגם ובאיכות מי השתייה. דגיגי האמנון מהווים חלק ממארג הדגים המסייעים לשמירת איכות מי האגם, במיוחד בתקופה האחרונה בה קיים מנעד מפלסים גדול.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אכלוס האגם מתבצע מדי שנה על ידי אגף הדיג במשרד החקלאות על פי החלטתה המקצועית של ועדת אכלוס הכנרת, המשותפת למשרד החקלאות, רשות המים, מעבדת חקר ימים ואגמים וארגון דייגי טבריה. מדיניות האכלוס נקבעת על סמך מצב האגם וסיכום האכלוס בשנה הקודמת. במהלך הקיץ מאוכלסים בכנרת גם דגיגי הכסיף. בימים אלה הוכנסו לאגם 300,000 דגיגים במשקל 10 גרם כל אחד. הם מגודלים למטרה זו בתחנת המחקר בדור של אגף הדיג במשרד החקלאות.

בחורף האחרון אוכלסו דגיגי בורי, בעיקר מהמין קיפון טובר liza ramada או Mugil capito. השנה אוכלסו כ- 830,000 דגיגים, שמקור בשפכי הנחלים לים התיכון ועוד 100,000 מהמין קיפון גדול ראש (Mugil cephalus) שחלקם סופקו, לראשונה, ממכון רבייה מנותק מהים.

אכלוס דגיגי אמנון בכינרת 2013, צילום: ניר פרוימן - משרד החקלאות
אכלוס דגיגי אמנון בכנרת 2013, צילום: ניר פרוימן - משרד החקלאות