הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אפימילק מקיבוץ אפיקים שוברת שיא בהקמת מערך החליבה הגדול בעולם


החברה הישראלית מקיבוץ אפיקים חתמה לאחרונה עסקה להקמת מערכת חליבה שתאפשר לחלוב 50 אלף פרות ביום, כמות השווה למחצית מתפוקת החלב היומית במדינת ישראל. הרפת הגדולה ביותר בעולם שפועלת בטקסס נמצאת בבעלות משפחתית. היקף ההשקעה הכולל בפרויקט מגיע לחצי מיליארד דולר.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-09-2013



מכון חליבה של אפימילק בארה''ב, צילום: יח''צ

חברת אפימילק מקיבוץ אפיקים חתמה לאחרונה על עסקה להקמת מערכת חליבה שתאפשר לחלוב 50 אלף פרות ביממה ברפת החלב הגדולה ביותר בעולם שפועלת בטקסס ונמצאת בבעלות משפחתית. לצורך השוואה כמות החליבות היומית בעדר שווה למחצית מהתפוקה של הפרות במדינת ישראל. היקף ההשקעה הכולל בפרויקט מגיע לחצי מיליארד דולר.

לדברי ביאנה רונה, סמנכ"ל אפימילק, כדי לאפשר את ביצוע החליבה הגדולה בהיסטוריה, מופעלת במכון מערכת ממוחשבת המזהה אוטומטית את הפרות שזקוקות להסתכלות מקצועית של הרפתן ומפנה עד עשירית מהפרות לבדיקה זו באופן אוטומטי לחלוטין. שאר הפרות עוזבות את מכון החליבה במהירות, מה שמאפשר לאוטוסטרדת החלב לזרום ללא היווצרות "פקק" ביציאה מהמכון. בגלל הכמויות הענקיות, ברפת אין כלל מיכלים והחלב מוזרם ישירות לתוך מכלית הקשורה למשאית. כל 4 שעות יוצאת מהרפת משאית מלאת חלב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפרויקט מתבצע בשיתוף פעולה של אפיקים עם היזם מטקסס, מהגר מפורטוגל שבעודו תלמיד בבית ספר יסודי, עבר לארה"ב לחפש את עתידו והחל לעבוד בחליבה בקליפורניה במשך 12 שעות ביום בשכר מינימום. כך חסך את הונו הראשוני לרכישת פרה בבעלותו וכמו בסיפורי האגדות הוא גדל וצמח עד שהקים את הרפת הגדולה בעולם.

ביאנה רונה מוסיף שזו אינה הפעם הראשונה שאפימילק מלווים את תהליך התפתחות העדר בטקסס. הפרויקט הצומח יוצר אתגר טכנולוגי מתמיד מאחר ויש לעקוב, לרשום ולדווח על מדדים שונים ברפת באופן פרטני לכל אחת מעשרות אלפי הפרות. על המערכות לדעת את הרכב ואיכות החלב של כל פרה בזמן אמת, רמת הפעילות של הפרות והמצב הבריאותי של כל אחת מהן.