הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בא לשכונה בחור חדש: קוף מנדריל הגיע לספארי


קוף המנדריל החדש שהגיע לספארי בר''ג נולד עם כפית של זהב בפה. הוא חתיך אמיתי שעוד בגן החיות של רומא, שם היה בנה של הנקבה השלטת, קיבל את השם מסאי. שרית הורוביץ, דוברת הספארי. ''כזה זכר בדיוק רצינו, חזק ודומיננטי שיהפוך לשליט המנדרילים. הוא הגיע לספארי בדיוק לאחר שהושלמה בניית החצר החדשה, המודרנית והיפיפייה עבור קופי המנדריל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-09-2013



מסיא, המנדריל החדש בספארי ברמת גן. צילום: טיבור יגר

את הקוף הזה אי אפשר לפספס: ישבנו הסגול, פניו התכולים עם הפס האדום לאורכו של האף ופרוותו הצהבה-ירקרקה, הופכים אותו לקוף הססגוני ביותר שקיים עלי אדמות. הקוף הזה נקרא מנדריל והחודש הגיע לספארי מנדריל חדש, חתיך אמיתי שעוד בגן החיות של רומא, שם היה בנה של הנקבה השלטת, קיבל את השם מסאי.

''מסאי נולד עם כפית של זהב בפה וזכה למעמד שרק זכרים של נקבות דומיננטיות זוכים להם'' מספרת שרית הורוביץ, דוברת הספארי. ''כזה זכר בדיוק רצינו, חזק ודומיננטי שיהפוך לשליט המנדרילים. הוא הגיע לספארי בדיוק לאחר שהושלמה בניית החצר החדשה, המודרנית והיפיפייה עבור קופי המנדריל''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעבר הייתה בספארי קבוצת מנדרילים גדולה שחיה בכלוב ישן עם הזכר סכרינו. סכרינו הזדקן, השיב את נשמתו לבורא והותיר אחריו להקת מנדריליות מזדקנת. לאחרונה כאשר נותרו בספארי רק דנה ודוריס, הוחלט לבנות חצר חדשה ולהביא עוד קופים מגן החיות התנ"כי וכך הגיעו עוד ארבע נקבות וזכר צעיר. ''כאשר מסאי הגיע לספארי'' אומרת שגית ''הוחלט לחבר אותו את הנקבות בהדרגה, אבל לא חשבנו שהימים הראשונים יהיו קשים כל כך. מסאי, על אף המראה הייחודי שלו והעובדה שהוא הזכר הבוגר היחיד (פרט לזכר צעיר בשם נבוקו שהגיע מירושלים) פחד מאוד מהנקבות ובכל פעם שהן יצאו איתו לחצר הוא נבהל, קפץ על הגדרות וברח מהן''.

לאחר מספר ניסיונות נוספים, החליטו המטפלים לחלק את החצר באופן שיאפשר לנקבות ולזכר מסאי תצפית נוחה אלו עליו ולהיפך, והתבוננות דרך גדר מרושתת וגבוהה. במשך מספר ימים הם שהו בחצר מחולקת, אך כשנראה היה שכולם מסתגלים, הגדר הוצאה ושוב נערך חיבור הדרגתי בינו לבין הנקבות הדומיננטיות. רק כשהמטפלים ראו שמסאי נרגע והביטחון העצמי שלו שב אליו, הם החליטו לצרף גם את הנקבות הנחותות. כעת שמונת קופי המנדריל נמצאים בחצר החדשה ומסתדרים מצוין. בספארי מקווים לראות כבר השנה, גורים יפים וצבעוניים.

היונק הצבעוני ביותר בעולם

המנדריל הוא היונק הצבעוני ביותר בעולם וצבעו מתחזק עם בגרותו המינית. הנקבות בעלות צבעים כהים יותר. הצבע מודגש יותר כשהקוף מעורר מינית וככל הנראה מהווה דוגמה לברירה זוויגית. צבע הישבן כנראה משמש לחיזוק הנראות בצמחייה הסבוכה של יער הגשם ועוזר לתזוזה של קבוצת קופים. הצבעים משמשים גם לסימון מעמדו של קוף בהיררכיה החברתית: נמצא כי זכרים שליטים נצבעים באדום זוהר יותר מחבריהם החלשים וכי אין כמעט עימותים בין זכרים שיש הבדלי גוון ביניהם‏?

המנדריל יכול להגיע לתוחלת חיים של 31 שנים בשבי. הזכרים מגיעים לאורך של קרוב למטר, בעוד הנקבות קטנות יותר. המנדריל מצוי ביערות הגשם של דרום ניגריה, דרום קמרון, גבון, גינאה המשוונית והרפובליקה של קונגו. קופי המנדריל הם יצורים חברתיים שחיים בקבוצות גדולות, שכוללות בעיקר נקבות וצעירים ומונהגות על ידי זכר שליט. קשה להעריך במדויק את גודלה של קבוצת מנדרילים ביער, אולם הקבוצה הגדולה ביותר שזוהתה עד היום הכילה 1,300 קופים בפארק הלאומי לופה בגבון - ההתקבצות הגדולה ביותר של קופים לא אנושיים שתועדה אי פעם.

המנדריל הוא אוכל-כל הניזון בעיקר מצמחים, חרקים, וחיות קטנות. את מזונו הוא משיג על ידי חיפוש מזון באדמה. קבוצה גדולה של מנדרילים יכולה לגרום לנזק משמעותי ליבול בתוך זמן קצר מאוד, ובמקומות שבהם הם נפוצים הם נחשבים למזיקים. טורפו הטבעי הראשי של המנדריל הוא הנמר. מנדרילים ניצודים לצורכי מזון בכל אזור תפוצתם, אם ברובה ואם בכלובים וברשת. בקמרון, הרס בתי גידול לחקלאות גם כן נחשב כאיום על קיומם. (מקור: ויקיפדיה)