הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מסתמן: מחיר המטרה של החלב יעלה אחרי החגים


למרות שמחיר המטרה של החלב היה אמור לרדת ב-1.7 אגורות במסגרת הרפורמה בענף החלב, המחיר צפוי לעלות בכ-6 אגורות, זאת בשל העליה במחירי התשומות החקלאיות. ח''כ וקנין על הרפורמה: הרפתנים לא אשמים במחירי מוצרי החלב, אבל הם שילמו את המחיר. מנכ''ל מועצת החלב התייחס למחסור הצפוי בסוכות: המחסור יהיה נקודתי ויימשך יום או יומיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-09-2013



רפת חלב בדרום, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את התקנות העוסקות במנגנון לעדכון המחירים של מחיר המטרה - המחיר אותו מקבל הרפתן מהמחלבות עבור ליטר חלב גולמי, וכן עדכון סכומי ההיטל שמשלמים יצרני החלב למועצת החלב. לפני כחודשיים אישרה הוועדה לתקן את החוק בהתאם להסכם שנחתם בין הממשלה לרפתנים בנושא התייעלות משק החלב, וכעת אושרו גם התקנות שיאפשרו להפחית את מחיר המטרה.

בפתח הדיון התייחס ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה, לפרסומים לפיהם מחיר המטרה של החלב יעלה בראשית אוקטובר למרות שהועדה אישרה להפחית אותו במסגרת התיקון לחוק תכנון משק החלב, וכן לפרסומים בדבר מחסור צפוי במוצרי חלב בסוכות ודרש על כך הסברים.

התיקון לחוק תכנון משק החלב מתבסס על מתווה שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ונחתם בין משרדי האוצר, החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב, ואושר בהחלטת ממשלה. על פי המתווה, שייושם במהלך 4 שנים, ההתייעלות תושג באמצעות הורדת מחיר המטרה ב-4 פעימות, עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין פרישתם מהענף לצד הגברת מערך ההדרכה והמחקר בתחום רפת החלב. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך 200 רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התיקון לחוק תכנון משק החלב כולל גם הפחתה של מחיר המטרה בכ-1.7 אגורות בשנה במשך 4 שנים, אשר נועדה להוזיל את מחיר החלב ומוצריו לצרכן. חברת הועדה, כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל רחל בורשוק, אמרה בדיון כי מחיר המטרה צפוי לעלות בתחילת אוקטובר בכ-6 אגורות, והעליה כוללת את ההפחתה הצפויה של 1.7 אגורות שאושרה כחלק ממתווה לוקר.  בורשוק הסבירה כי מחירי התשומות ירדו בשני הרבעונים האחרונים, והביאו לירידה של כ-16 אגורות במחיר המטרה באותה תקופה, וכעת המחיר התייצב ועלה מעט, דבר שבא לידי ביטוי בעלייה הצפויה. מנכ''ל מועצת החלב שייקה דרורי טען בדיון כי הסכום אינו מבוסס על חישוב כלכלי, אלא נקבע באופן שרירותי בכיפופי ידיים.  דרורי הוסיף כי עד היום פרשו כ-100 רפתנים קטנים בעקבות המתווה, כאשר הצפי עמד על 150, וכן נוצלו כ-140 מיליון שקלים למענקי פרישה מתוך כ-200 מיליון שקלים שהוקצו למהלך. ח"כ עומר בר-לב אמר כי 200 מיליון השקלים שהוקצו למהלך לא יספיקו. הוא הזהיר כי הרפתנים הקטנים שעדיין לא פרשו ייפגעו בצורה הכי קשה, מאחר שהם יפלטו בסוף מהשוק ללא כל פיצוי.

''הרפתנים משלמים את המחיר על עליית מחירי מוצרי החלב''

ח"כ וקנין שעמד בראש הדיון הזכיר כי מתווה לוקר הוסכם בעקבות המחאה החברתית ועליית מחיר הקוטג' והוסיף כי הרפתנים לא היו אשמים בכך, אולם הם אלה שמשלמים בסוף את המחיר ומקבלים את העונש.  וקנין דרש כי ההפחתות הבאות יתבצעו במועד קבוע, ואף הציע כי ההפחתה תתבצע בתחילת יולי בכל שנה במשך 3 השנים הבאות. רכז מים וחקלאות באוצר, אלון מסר, טען כי ככל שההפחתות יוקדמו, הציבור ייהנה ממחירים נמוכים מוקדם יותר. בתגובה אמר מנכ''ל מועצת החלב שייקה דרורי כי לא ניתן להבטיח שההפחתה אכן תוביל להוזלת מחירים לצרכן. בורושק הוסיפה כי גם כאשר מחיר המטרה ירד ב-16 אגורות בשנתיים האחרונות,  ההפחתה לא הוזילה את מחירי מוצרי החלב לצרכנים.

יו"ר הוועדה, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, לא נכח בדיון אך ביקש התייחסות של משרד החקלאות להתחייבותו מהישיבה הקודמת באשר למעקב למניעת קריסת משק החלב בישראל. סגנית מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות, ד"ר תניב רופא, השיבה כי המשרד מתכוון לעקוב אחר שני מדדים שאמורים לתת אינדיקציה להרעה במשק החלב. מדד אחד יחשב את היחס בין מחיר המטרה להוצאה של הרפתנים על מזון, וככל שההוצאה על מזון מתוך מחיר המטרה תעלה זו תהייה אינדיקציה לבעיה במשק החלב. מדד נוסף לדברי רופא הוא ימי האשראי לספקי המזון בענף, שעומדים כיום על 60 ימים. לדבריה, עלייה של מספר ימי האשראי תעיד גם היא על מצוקה של הרפתנים ותאפשר למשרד להתערב בזמן.

מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, התייחס למחסור הצפוי במוצרי חלב ואמר כי הוא נובע מכך שהשבוע הצטמצמו ימי העבודה בגלל חג הסוכות. עם זאת הבהיר דרורי כי "המחלבות נערכו מראש עם מלאים, אולם מדובר במוצרים שחיי המדף שלהם קצרים. המחסור יהיה נקודתי ויימשך אולי יום או יומיים".

כמו כן אישרה הוועדה שינוי של סכומי ההיטלים שמשלמים יצרני החלב למועצת החלב, כחלק מאותו הסכם עם הרפתנים. ההיטל שמשלמים יצרני חלב הבקר, העומד כיום על כ-5 אגורות לליטר, יופחת בחצי אגורה עד 2016. כמו כן, בשל טעות שנפלה בקביעת סכומי ההיטל בחוק אושרה הפחתה מידית נוספת של 0.25 אגורות מההיטל שמשלמים יצרני החלב למועצת החלב.