הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שלושה נוסעים מחו''ל ניסו להבריח לארץ מאות אתרוגים


בשבועיים נתפסו בנתב''ג כ-400 אתרוגים, שהוברחו לארץ על ידי נוסעים שהגיעו מחו''ל. בין החשודים בהברחה - מנהל ישיבה מבית''ר עילית שהכניס למזוודתו יותר 125 אתרוגים. נסיונות ההברחה נעשו תוך התחמקות מתשלום מסים וללא אישור של המחלקה להגנת הצומח במשרד החקלאות ושל שירות המזון במשרד הבריאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-09-2013



צילום: מכס נתב''ג

אתרוגים לא כשרים ולא בגלל הפיטם: בתקופת החגים תנועת הנוסעים בנתב''ג נמצאת בעיצומה, וכך גם ניסיונות ההברחה של תוצרת חקלאית טרייה לישראל. הברחת ארבעת המינים, וכן דבש ורימונים היא תופעה מוכרת עמה מתמודדים פקחי המכס ויחידת ההסגר של משרד החקלאות מדי שנה. בשבועיים האחרונים תפס מכס נתב"ג כ-400 אתרוגים ברשותם של שלושה נוסעים שניסו להבריח אותם לישראל, תוך התחמקות מתשלום מסים וללא אישור של המחלקה להגנת הצומח במשרד החקלאות ושל שירות המזון במשרד הבריאות.

בין החשודים בהברחה, מנהל ישיבה מבית"ר עילית, שעבר במסלול הירוק ובבדיקה במזוודותיו נמצאו כ-125 אתרוגים מהודרים. מתשאול ראשוני עלה כי הוא הגיע ארצה עם נוסע נוסף, שכבר יצא אל אולם מקבלי הפנים. הבודקים איתרו את הנוסע, שברשותו נמצא תיקו האישי של מנהל הישיבה, שאף הוא הכיל אתרוגים. ההסבר שסיפק מנהל הישיבה, ששב ארצה ללא כל כבודה אישית אלא עם האתרוגים בלבד היה: "נסעתי לג'רבה (תוניסיה) כדי להביא את האתרוגים הללו. רק עליהם אנחנו מתפללים".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד בין מבריחי האתרוגים, יהודי צרפתי שבמזוודתו נתפסו ע"י בודקי מכס נתב"ג כ-150 אתרוגים מהודרים העטופים בקפידה. לדבריו, הוא רצה לקיים מצווה ולכן הביא אותם מצרפת "כדי לחלק אותם בישראל ליהודים". כמו כן, נתפס נוסע נוסף, אזרח ישראלי, שעבר במסלול הירוק, ובמזוודתו נמצאו כ-125 אתרוגים מהודרים.

המסים החלים ביבוא אתרוגים הם בשיעור של 2.72 ₪ לק"ג אך לא יותר מ- 144%, בתוספת תשלום מע"מ. ושווי כל אתרוג לצורך תשלום מסים נאמד ב- 30$ לאתרוג.

משרד החקלאות מפרסם מידי שנה, כי כל נוסע המגיע לישראל רשאי להכניס עימו לתחומי המדינה אתרוג בודד, ובעת כניסתו עליו להציגו בפני נציג השירותים להגנת הצומח הנמצא בשדה התעופה, אשר יבדוק את האתרוג כדי לאשר שאין בו נגעים ומזיקים.

הכנסת שאר המינים (לולב, הדס וערבה) אסורה לחלוטין, שכן לא ניתן לבדוק אותם בנמל התעופה. כניסה בלתי מבוקרת של ארבעת המינים טומנת בחובה סכנה של החדרת נגעים המסוכנים לבריאות האדם, ופוטנציאל לגרימת נזק בלתי הפיך לצומח ולחקלאות במדינת ישראל.