הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התמר הגדול בעולם יוצג בבית הנשיא בסוכות


פרי עץ התמר מזן 'אנברה' שנחשב לגדול בעולם נשתל בישראל לפני כ-7 שנים בחוות המו''פ עדן בעמק המעיינות. האנברה גדל גם בערב הסעודית אך בישראל הצליחו לגדל את הפירות הגדולים בעולם שמגיעים לכ-10 ס''מ. בית הנשיא יהיה פתוח לקהל הרחב בחול המועד סוכות כמיטב המסורת. היום יצא הנשיא שמעון פרס אל רחבת בית הנשיא וביחד עם ילדי ירושלים קשטו את הסוכה והכינו אותה לקראת אלפי המבקרים הצפויים במהלך חול המועד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-09-2013


תמר ה'אנברה'. צילום: ציון דקו
תמר ה'אנברה'. צילום: ציון דקו

אטרקציה ייחודית למבקרים השנה ב'סוכה הפתוחה' בבית הנשיא: משרד החקלאות, שנוטל חלק זו השנה הרביעית ברציפות בהקמת סוכת נשיא המדינה שמעון פרס, יציג לקהל המבקרים בסוכה את עץ התמר מזן 'אנברה', שנחשב לגדול בעצי התמר בעולם. ה'אנברה' שנשתל בישראל לפני כ-7 שנים גדל בחוות המו"פ עדן בעמק המעיינות,  ורק כעת נקטף הפרי הראשון ממנו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ה"אנברה" גדל גם בערב הסעודית, אך בישראל הצליחו לגדל את הפירות הגדולים ביותר בעולם. גודלו של התמר מגיע היום לכ-8 ס״מ, ובהבשלה מלאה יגיע לגודל של כ-10 ס״מ - לעומת תמר המג'הול שמגיע ל-6-7 ס"מ. כיום נמצאים בארץ 10 עצים מזן ה'אנברה', כולם בחוות המו"פ עדן וגידולם הוא ניסיון ייחודי וחדש בארץ. משרד החקלאות מלווה את המגדלים בהדרכה ומתקצב את המחקרים שנערכים בחוות המו"פ.

המבקרים בסוכת הנשיא בחול המועד פסח יוכלו גם להתרשם מעיצובי פרחים מרהיבים, ובמיוחד חובבי הסחלבים אשר יזכו לצפות במגוון ייחודי של פרחי הסחלב. ה"סוכה הפתוחה" של הנשיא פרס תיפתח לכל המוני בית ישראל בתאריך 24.9.13 חול המועד סוכות. במסגרת האירוע יוקמו מיצגים ועמדות הפעלה שונות ברחבי הבית הכוללים מגוון פעילויות חינוכיות וחינמיות להורים ולילדים בסימן חיים פעילים ובריאים, בשיתוף משרד הבריאות והתכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים "אֶפְשָׁרִיבָּרִיא".

תמר ה'אנברה'. צילום: ציון דקו
תמר ה'אנברה'. צילום: ציון דקו

נשיא המדינה שמעון פרס, יצא היום (ד') לרחבת בית הנשיא ויחד עם ילדי ירושלים, קשט את הסוכה והכין אותה לקראת אלפי אזרחי המדינה הצפויים להתארח בבית הנשיא במהלך חול המועד סוכות. הנשיא הצטרף אל הילדים לשירת שירי החג המסורתיים. לאחר מכן נערך טקס בהובלתם של רבני חב"ד שהגישו לנשיא את ארבעת המינים, ברכו עליהם ואמרו: "הגענו לסוכת האחדות שמאחדת ומלכדת את כל עם ישראל. הבאנו עמנו את ארבעת המינים המסמלים את כל סוגי העם".

בתום הטקס אמר הנשיא: "אני רוצה להזמין את כל עם ישראל לבוא הנה בשבוע הבא לסוכה הפתוחה. השנה נקדיש את הסוכה לירקות ופירות, ההופכים את העם לעם בריא. תוחלת החיים בישראל עולה בשנתיים כל עשור, לפירות והירקות הנהדרים של ארצנו יש חלק גדול בזה, פירות וירקות זה לא משמין וזה דיאטטי ואני מאוד מאוד מודה לכם ילדים, שבאתם לעזור לי לקשט את הסוכה ואני מקווה שתבואו לסוכה הפתוחה לכל המדינה, יחד עם ההורים והחברים. אשמח לארח את כולם".

"סוכות זהו חג יוצא מן הכלל. מי שהכי סימל אותו זה אברהם אבינו, שבנה אוהל אליו ניתן להיכנס מכל צד- מצפון, מדרום, ממזרח וממערב, בכדי שכל מי שרוצה להתארח לא יתקל בשום קושי. החלום הגדול של אברהם אבינו היה שיבוא יום וכל אדם, בין אם הוא ילד, מבוגר, או צעיר, יוכל להתארח ולארח. אירוח הוא סמל של שלום, ושל תורה ודרך ארץ. אני מצפה לארח אתכם בסוכתי".  אמר נשיא המדינה שמעון פרס.


נשיא המדינה שמעון פרס עם הילדים שבאו לקשט איתו את הסוכה. צילום: בית הנשיא