הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרשת אדום אדום: משרד החקלאות הגיש כתבי אישום


כתבי האישום הוגשו בתום חקירה של משרד החקלאות ויחידת הונאה צפון במשטרה, זאת בעקבות ממצאים חמורים של התעללות בבעלי חיים שנחשפו בחקירה סמויה בבית המטבחיים של 'תנובה' ושודרו בכלבוטק בדצמבר האחרון. עמותת אנונימוס: מאוכזבים מכך ששוב מפילים את האשמה על הש''ג. השר להגנת הסביבה: יש להעביר את כל סמכויות צער בעלי חיים ממשרד החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-10-2013



חשמול עגל בבית המטבחיים של 'תנובה'. צילום: ענמותת אנונימוס

משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בשיתוף פרקליטות צפון, הגיש אמש (ב') שני כתבי אישום בפרשת "אדום אדום" בבית משפט השלום בנצרת. כתבי האישום הוגשו נגד ארבעה מעובדי מפעל "אדום אדום" בבית שאן, המשווק את מוצרי בשר הבקר של "תנובה", ביניהם האחראי על קו השחיטה במפעל וממלא מקומו , ושני עובדי קבלן בקו השחיטה. כתבי האישום הוגשו עם

כתבי האישום הוגשו לאחר סיום החקירה של פקחי יחידת האכיפה והחקירות במשרד החקלאות (פיצו"ח) ויחידת הונאה צפון במשטרה, זאת בעקבות ממצאים חמורים שהתגלו בחקירה סמויה בבית המטבחיים של "תנובה" ששודרו בכלבוטק בדצמבר האחרון. רונן בר, עיתונאי ופעיל בעמותת "אנונימוס" לזכויות בעלי-חיים, עבד במשחטה ותיעד במצלמה נסתרת את ההתעללות בעגלים ובכבשים. בין היתר תועדו עובדים מחשמלים את בעלי החיים בשוקרים חשמליים, גוררים אותם על הקרקע, מכים אותם בראשם ובגופם ומשליכים אותם באוויר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"העבירות המתוארות בכתב האישום קשות, ומהוות התעללות של ממש בבעלי חיים'' אומרת עו"ד ג'ריס גנטוס ממחלקת התביעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. ''החלטנו להגיש כתבי אישום גם נגד מנהל קו השחיטה, וייחסנו לו אחריות פלילית, בין היתר, כיוון שהעובדים פעלו על פי הנחייתו. כתב אישום נוסף הוגש כמובן נגד העובדים שביצעו את העבירות בפועל. משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה בחומרה עבירות התעללות בבעלי חיים, ופועל ללא לאות למיגור התופעה באמצעות הסברה מחד, ולמיצוי הדין עם העוברים על החוק, מאידך".

על פי כתב האישום, מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה. העובדים עשו שימוש בשוקר חשמלי, ללא תכלית ראויה ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחשמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר, בכך שהצמידוהו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים. לעיתים עשו העובדים שימוש בשוקר כלפי עגלים שרבצו או קרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה, אף במקרים בהם לא היתה לעגלים יכולת פיזית לקום ממקומם, ותוך גרימת כאב וסבל מיותרים.

עוד הנחה מנהל קו השחיטה, על פי כתב האישום, את עובדיו להוריד צאן מכלי ההובלה בדרך של אחיזת טלה אחד באחת מרגליו הקדמיות וגרירתו אל מחוץ לרכב ההובלה על מנת שיתר הטלאים יתקדמו בעקבותיו, ללא תכלית ותוך גרימת כאב וסבל לצאן.

עמותת אנונימוס: שוב מפילים את האשמה על הש"ג

כתב האישום מגולל מספר הזדמנויות נוספות בהן הכו העובדים את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גבם וראשיהם. עובדים נוספים קשרו עגל פצוע שקרס ולא יכול היה לזוז, ברצועות אל מלגזה שגררה את העגל אל מחוץ לחצר ההמתנה, תוך שהעגל שוכב על גבו וראשו נחבט בגדר מתכת. במהלך הגרירה, ועל אף היות העגל קשור חסר אונים, הוסיפו לחשמלו ולגרום לו לסבל וכאב מיותרים. לא זאת בלבד, אחד העובדים אף כיבה סיגריה על רגלו של עגל, ואחז בארובות עיניו של עגל אחר, תוך שהוא גורם להם לכאב ולסבל מיותרים. במעשיהם המתוארים בכתבי האישום, התעללו הנאשמים ישירות בבעלי חיים במספר הזדמנויות, עינו אותם והתאכזרו אליהם שלא כדין או הנחו אחרים לעשות כן, בניגוד לחוק צער בעלי חיים.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, הגיב היום על הגשת כתבי האישום ואמר: ״הדרך למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד מחייבת העברת כל סמכויות הגנת צער בעלי חיים לידי המשרד להגנת הסביבה. העובדה כי סמכויות אלה עדיין בידי משרד החקלאות יוצרת מצב של ניגוד אינטרסים שרק מקטין את רמת הפיקוח והמניעה. אין ספק כי למשטרה הירוקה יש את הניסיון והכלים המקצועיים לטפל בנושאים אלה. אני מקווה כי במיצוי הדין עם עובדים זוטרים מבלי להאשים את האחראים הבכירים אנחנו לא מפספסים את המסר שמי שפוגע ומתעלל בבעלי חיים ישלם את מלוא המחיר״.

בתגובה להגשת כתב האישום נמסר מעמותת "אנונימוס": "אנו מברכים על הגשת כתבי האישום, אך מאוכזבים מכך ששוב מפילים את האשמה על הש"ג. זה מקומם שהפרקליטות מתייחסת לתאגידי הבשר בכפפות של משי. האחריות הפלילית להתעללות בבעלי-החיים מוטלת בראש ובראשונה על תנובה ועל הנהלת בית המטבחיים, ויש למצות את הדין גם עם הדרגים הבכירים. לא עובדי הקבלן קנו את השוקרים ולא הם הנהיגו את שיטות העבודה במפעל. העובדים תועדו מכים עגלים שאינם מצליחים לעמוד, מחשמלים אותם בכל חלקי גופם כשהם זועקים בכאב, וגוררים אותם על הקרקע במלגזה. לא מדובר במקרים חריגים אלא בשגרת עבודה. כל שנותר לצרכנים לעשות הוא להצביע במזלג, ולסרב לממן מכיסם התעללות".