הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית המשפט הורה לחברי גרעין הראל לפנות את ההתיישבות בהר אלדד


חברי הגרעין שעלו על הקרקע ללא אישורים בתחילת אוגוסט יפנו את הר אלדד, אזור רגיש מבחינה נופית ובעל ערכי מורשת. ראש המועצה האזורית רמת נגב: ''את הנזק האקולוגי והסביבתי, יקח עוד 500 שנה לתקן. אין כל רומנטיקה או ציונות בפגיעה קשה בטבע, ואני שמח שבית המשפט קיבל החלטה ברורה וחדה בסוגיה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-10-2013



גרעין הראל על הר אלדד, צילום: מועצה אזורית רמת נגב

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את עמדת המדינה והורה הבוקר (ה') לגרעין הראל לפנות את ההתנחלות הלא חוקית שהקימו בהר אלדד, וזאת עד לתאריך 8/10. במועצה האזורית רמת הנגב מקבלים בסיפוק את ההחלטה.  ״את הנזק האקולוגי והסביבתי, יקח עוד 500 שנה לתקן'' אומר ראש המועצה שמוליק ריפמן. ''אני מקווה שחברי הקבוצה יפנו את המתקנים שהקימו ולא ימשיכו לגרור את רשויות המדינה וגופי שמירת הסביבה בעתירות מיותרות. אין כל רומנטיקה או ציונות בפגיעה קשה בטבע, ואני שמח שבית המשפט קיבל החלטה ברורה וחדה בסוגיה״.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתחילת חודש אוגוסט 2013 עלתה הקבוצה המונה 75 צעירים לפסגת הר אלדד בנגב, בין מצפה רמון לשדה בוקר, והקימה במקום התנחלות אקולוגית. לאחר שנים של ניסיונות להשיג אישורים, החליטו חברי הקבוצה לעשות מעשה ולתקוע יתד במקום, זאת ללא אישור המועצה או גורמים מיישבים אחרים. בשנים האחרונות קיימה המועצה האזורית רמת נגב דיאלוג ודיונים עם חברי הגרעין, במהלכם הוצעו להם חלופות מגוונות שיאפשרו להם להתיישב בנגב, בהן נכללו הצטרפות לישובים קיימים במועצה, ואף באר שבע, ירוחם ומצפה רמון. חברי הגרעין דחו את כל ההצעות, והודיעו כי בכוונתם לעלות להתיישבות באזור הר אלדד. אזור זה הינו רגיש מבחינה נופית ובעל ערכי מורשת מן המדרגה הראשונה, אשר אינם מאפשרים התיישבות במקום מבלי לפגוע בערכי הטבע והסביבה. בשיחות שקיים עמם ראש המועצה, הוא הודיע להם באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי במידה ויעלו להר, תפעל המועצה לפנותם''.

בפניה דחופה ששגרה החברה להגנת הטבע למשרדי הפנים והמשפטים ולרשות מקרקעי ישראל, ביקשה להפעיל סמכויות אכיפה כנגד ההתיישבות של הגרעין. ''מבחינה סטטוטורית, בהתאם לתמ''א 24 ולתמ''מ 4/14 החלה על השטח, מוגדר השטח כבעל רגישות סביבתית גבוהה, והוא אפוא בעל חשיבות עליונה לשימור, וכל פעילות בינוי ופיתוח אסורה בו בתכלית האיסור'' נכתב בפניה. ''בנוסף, השטח נושק לשמורת טבע מצוק הצינים, בקרבת השטח נחלים רבים ואף התגלו בו ציורי קיר בעלי ערך ארכיאולוגי תרבותי גבוה''.

לפני כחודש הוציאה המועצה צו פינוי והריסה. חברי הגרעין הוציאו צו מניעה במעמד צד אחד בכדי למנוע את ההריסה. המועצה הגישה את תגובתה לבית המשפט, והיום כאמור הורה בית המשפט המחוזי לפנות את ההתנחלות בתוך שבוע.