הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה צפויה לאשר את העתקת מפעלי האמוניה ממפרץ חיפה לנגב


כ-25 שנים לאחר שהוקם בחיפה, הממשלה צפויה לאשר את הקמת מפעל חדש עד שנת 2017. המפעל החדש יוקם באזור התעשייה במישור רותם ובכך יאפשר את פינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה וגם יפחית את שינוע האמוניה בכבישי ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-10-2013



מיכל האמוניה במפרץ חיפה צילום: אילן מלסטר

ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הממשלה הצעה משותפת של משרד ראש הממשלה והמשרד להגנת הסביבה אותה הוביל השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ עד לשנת 2017, מועד פקיעת היתר הרעלים למיכל האמוניה בצפון. הקמת מפעל זה תאפשר את פינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה ותפחית את תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי הארץ.

לאור חשיבות הנושא, בוצעה בחודשים האחרונים עבודת מטה בין משרדית אינטנסיבית בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, אשר נתנה מענה לחסמים ואפשרה את הבאת ההחלטה לממשלה. פינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה מהווה את אחד מפרויקטי הדגל של המשרד להגנת הסביבה, פרויקט בעל אופי לאומי המחייב מאמץ ממשלתי בינמשרדי.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, יעמוד בראש הצוות שמוביל את ביצוע ההחלטה. בצוות ההיגוי שתקים הממשלה בראשות המשרד להגנת הסביבה ישתתפו מנכ"ל משרד הכלכלה, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, מנכ"ל המשרד להגנת העורף, הממונה על התקציבים באוצר ונציגי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הפנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי ההצעה עליה יצביעו השרים, עד 31.12.13 תפרסם רשות מקרקעי ישראל מכרז לבחירת היזם שיקים את המפעל. תנאי המכרז יבטיחו אספקה רציפה של אמוניה למשק בשגרה ובחירום. המכרז יגובש יחד עם הרשות להגבלים עסקיים ויתייחס גם לתחרותיות במשק. עוד קובעת התוכנית שמוביל השר עמיר פרץ כי הקמת המפעל תוכרז פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית ומוסדות התכנון והבנייה יתבקשו לקדם ולתעדף את הטיפול בנושא, לרבות הבטחת אספקת גז טבעי למפעל.

המפעל החדש יוקם במישור רותם לאחר שנמצא כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה ובשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל אשר תופחת בעקבות הקמת המפעל, תמנע סיכון לנהגים ולסביבה במקרה של תאונה או התהפכות אשר תוביל לדליפת הגז.

מיכל האמוניה הפועל כיום במפרץ חיפה מאחסן עד 12,000 טון של אמוניה. מילוי המיכל נעשה באמצעות ספינה המגיעה למקום אחת לחודש ונושאת עמה כ-10,000 טון אמוניה בכל פעם.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "מאז כניסתי לתפקיד אני רואה בהפסקת אחסנת האמוניה במפרץ חיפה כנושא מרכזי ודחוף ולכן אקים ועדת מנכ"לים משותפת לכל המשרדים הנוגעים בדבר. בכוונתי לתת עדיפות עליונה לביצוע התוכנית ולעמוד בלוח זמנים קצר ככל האפשר. אין ספק כי מדובר באחת ההחלטות המורכבות לביצוע, אך מתוך ראייה ודחיפות ומנסיוני כשר הביטחון אני רואה במהלך הזה פעולה שתבטל את סכנת החיים והפגיעה ההמונית שעלולה להתרחש במידה ומיכל זה ייפגע. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על האוכלוסיה באזור".