הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


70 שנה אחרי: טקס אזכרה ראשון ל''אסון הרפתנים''


אחד האסונות הגדולים בתולדות הישוב בארץ-ישראל שנשכח ולא הונצח, היה 'אסון הרפתנים' בכנרת בחול המועד סוכות, שנת 1943. האסיפה השנתית של התאחדות מגדלי הבקר שהתקיימה באותו הלילה, הסתיימה באסון כבד, כאשר בסיום הכינוס, בשיט לילי במי הכנרת, קיפחו את חייהם 11 רפתנים ורפתניות. בשבוע שעבר, 70 שנה מאז האסון, נערך לראשונה טקס אזכרה רשמי בקיבוץ דגניה א'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-10-2013



שייט לזכר אסון הרפתנים בכינרת, צילום: יוסי מלול

טכס אזכרה ראשון לחללי "אסון הרפתנים" שאירע בחול המועד סוכות לפני 70 שנה בכינרת, התקיים בשבוע שעבר בקיבוץ דגניה א'. התאחדות מגדלי בקר לחלב ומועצת החלב העניקו חסותם לטכס המרגש בו השתתפו משפחות הנספים, חברים ורפתנים.

ב-19 באוקטובר 1943, חול המועד סוכות, התקיימה בדגניה א' האסיפה השנתית של התאחדות מגדלי הבקר בארץ ישראל, בהשתתפות 200 רפתנים, רפתניות, חקלאים ואורחים שהגיעו מכל קצווי הארץ. שיט לילי במי הכנרת מדגניה לעין גב, שהיה אמור להיות אירוע השיא באסיפה השנתית, הסתיים באסון כבד. בשעה תשע בערב, עגנה בחוף הסמוך לדגניה א' סירת מנוע גדולה, אליה חוברה סירת גרר. ההפלגה החלה בהתרגשות רבה, אך סמוך לחצות, כאשר אורות עין גב נראו כבר באופק, החלה הנגררת לשקוע במהירות. לפני שהספיקו לפנות את כל האנשים שעל הסירה, 20 איש במספר, החלו המים חודרים לתוכה והיא טבעה במהירות. 11 רפתנים ורפתניות, ארבע נשים ושבעה גברים, שקעו איתה אל המצולות.  בדיעבד התברר כי מספר האנשים שעלו לסירות היה גדול בהרבה ממספר הנוסעים שהן היו יכולות להכיל.

חילוץ הגופות נמשך כ-10 ימים בסיוע אנשי עין גב, דייגים מגינוסר, אמודאים מחיפה ובסיוע מטוס של חיל האוויר הבריטי. אבל כבד ירד על הישוב היהודי בארץ. העיתונות סיקרה את האירוע ואת החיפושים בהרחבה, ולבקשת חברי עין גב נפתחה ועדה לחקירת האסון. עם זאת, האירוע נשכח עד מהרה גם בשל מאורעות מלחמת העולם השנייה. משום שעד היום לא נחנך שום מפעל הנצחה לניספים באסון, רוב הציבור בארץ כולל בני הקיבוצים לא יודעים כלל על קיומו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

טכס האזכרה הראשון לנספים שנערך בשבוע שעבר בדגניה א' נפתח בתפילת קדיש. בני המשפחות הדליקו נרות לזכר יקיריהם ונשאו דברים לזכרם.  חבר קיבוץ עין גב, ההיסטוריון והסופר מוקי צור, סקר את אירועי התקופה, וסיפר כי אחד הספנים מעין גב שהשיט את הספינה, אמר לו לאחרונה זמן קצר לפני מותו, כי המקרה הנורא מלווה אותו כל חייו, אך התקומם על כך שהאסון נשכח, וביקש מצור כי יעשה משהו לבל ישכח.

מזכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב, אביתר דותן אמר בטכס: "לפני 70 שנה היו רפתנים אלו, הדור שהקים את ענף הרפת בישראל. בפרוטוקול הכנס מ-1934 ניתן לקרוא, כי הם דנו בדברים דומים- מחיר המטרה, עניין השפכים ועוד. ההבדל הגדול הוא, שענף הרפת כיום הוא מהטובים בעולם והרפת הישראלית נחשבת לרפת הטובה עם ההישגים הגדולים בעולם. אני מקווה, כי כמו שהם ידעו להקים דור המשך לענף זה, נדע גם אנחנו לעשות זאת ולהמשיך לפאר את ענף הרפת בשבעים השנים הבאות".

בטקס הוקרן בהקרנת בכורה סרט המספר את סיפור "אסון הרפתנים" וסיפורם האישי של הנספים וראיונות עם בני המשפחות. בסיום הטקס המרגש התקיים משט הצדעה לנספים מנמל עין גב, במהלכו הושלכו למים 11 זרי פרחים על ידי בני המשפחות, באזור בו טבעה הספינה.

בין המשתתפים הרבים באירוע: דודי רכלבסקי מכפר יהושוע שארגן את האירוע, בנו של יוסף רכלבסקי שנספה באסון, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, שאמו הרפתנית היתה אף היא על הספינה אך ניצלה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי, מזכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב אביתר דותן, מנכ"ל מועצת החלב שייקה דרורי, הסופר מוקי צור, הסופר ספי רכלבסקי (נכדו של יוסף רכלבסקי) ועוד.

מיצב הנצחה לחללי "אסון הרפתנים" שעוצב על ידי האמן יובל דניאלי והאדריכל יוסי וסיד, יוצב במוזיאון הרפת בקיבוץ יפעת.