הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר פרץ הגיש ערר על אישור תוואי הרכבת לאילת


ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה את התוואי מבלי שיוצגו בפניה השפעות הפרויקט על העיר אילת וסביבתה. השר פרץ שהתנגד לתכנית בועדה, קבל על כך שהפרויקט אושר ללא בחינת השלכותיו עד תום, וכי התוואי מתעלם מהערות גורמי המקצוע הסביבתיים. ''שיפור תחבורתי הוא דבר ראוי אך יחד עם זאת פרוייקט הרכבת במתכונתו הנוכחית יכול לגרום נזק גדול ובלתי הפיך''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-10-2013



אילת - הלגונה המזרחית. צילום: אילן מלסטר - המשרד להגנת הסביבה

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, הגיש ערר על החלטת ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, שאישרה בתחילת השבוע את תוואי הרכבת לאילת. בערר שהגיש מציין השר פרץ, שהיה היחיד מבין חמשת השרים בוועדה שהתנגד לתכנית, כי מדובר בפרויקט שאפתני שלא נבחן עד תום. כך למשל, עד כה לא נבחנו כלל השפעות חיבור הרכבת לאילת, שאמורה לשמש חלופה לתעלת סואץ, על הסביבה ועל העיר.

על פי התוכניות, הרכבת צפויה לעצור עוד לפני העיר אילת. לשם העמסת הרכבת במשאות, תיחפר תעלת מים עמוקים מהמפרץ צפונה, שתשמש את ספינות המשא. בקצה התעלה ייבנה נמל מטענים ובו יפרקו הסחורות מהמכולות אל הרכבת. עם זאת, טרם הוכן ניתוח מקיף הסוקר את השפעתה של חפירת תעלת מים עמוקים צפונית לאילת, על שוניות האלמוגים הרגישות והתיירות בעיר. בנוסף, השר פרץ דורש, כי בדיון שיתקיים בממשלה ידונו השרים בחלופות השונות לחיבור הרכבת לאילת, לרבות: המשמעות הסביבתית, עלות הפרויקט, אופן המימון שלו וההשפעות הצפויות על העיר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גם במע"צ, אשר מתכננת את הפרויקט, מודים כי תיתכן פגיעה באוצר מפרץ אילת. ממסמכי החברה שהוגשו למליאת רשות הטבע והגנים עולה, כי טרם הוחלט כיצד יועברו המטענים מספינות המשא הגדולות אל הרכבת, שתעצור כאמור מספר קילומטרים לפני העיר. גם עתה, עוד בטרם הוכנו התוכניות המפורטות, כבר ברור כי בהחלט תיתכן פגיעה במפרץ אילת.

תוואי המסילה בין אילת לתל אביב כולל ארבעה מקטעי תכנון עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי: הקטע הראשון מתל אביב לבאר שבע, מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת, הקטע השני מבאר שבע לדימונה באורך של 35 ק''מ מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת, הקטע השלישי מדימונה לחצבה שבערבה באורך של כ-65 ק''מ  מחייב שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה עד צין, ובנוסף - הקמה של תוואי מצין עד חצבה, הכולל גם קטעי מנהור, הקטע הרביעי מחצבה עד אילת באורך של כ-160 ק''מ מחייב הקמת מסילה במקביל לכביש הערבה עד הכניסה הצפונית לאילת בסמוך לשדה התעופה.

התוואי יחריב שמורות ואתרי טבע בני מיליוני שנים

בערר שהגיש, דורש השר פרץ כי יתקיים גם דיון על החלופה הסביבתית שהוצעה לתוואי הרכבת באזור המכתש הגדול. חלופה זו קובעת, כי הרכבת תנוע במנהרה ארוכה מתחת לשמורות הטבע, דבר אשר ימנע את הרס הסביבה והכחדת בעלי חיים נדירים. ''משרד התחבורה דחה חלופה זו ללא הצגת נימוקים מסודרים וניתוח משכנע'' אומרים במשרד להגנת הסביבה. ''לעומת החלופה הסביבתית, התוואי שאושר יחריב שמורות ואתרי טבע בני מיליוני שנים, כגון שמורת טבע מכתשים עין יהב (בתוכה נחל צין), מדבר יהודה, מישור ימין והמכתש הגדול. כיוון שהרכבת תבנה על סוללות עפר מוגבהות היא תבתר אזורי מחייה של בעלי חיים שיוכלו לנוע על שטח מצומצם יותר, תוך סיכויי התרבות קטנים יותר ובכך תוביל להכחדת מינים ייחודיים לאזור. בין החיות שייפגעו: פראים, ראמים, צבאים, זוחלים ועוד''.


הערבה התיכונה, צילום באדיבות: רבקה אופנבך

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ: "כמי שפועל כל ימי חייו למען פיתוח הנגב אני מתכוון להמשיך ולהגן על האינטרסים של תושבי הנגב והפריפריה. כל שיפור תחבורתי הוא דבר ראוי, אך יחד עם זאת פרוייקט הרכבת במתכונתו הנוכחית יכול לגרום נזק גדול ובלתי הפיך.  זה השלב שבו חייבים להציג לשרים ניתוח מקיף בעניין השפעותיה על העיר וסביבתה. הרכבת לאילת היא פרויקט התחבורה הגדול והיקר שבוצע אי פעם בישראל, אך מסלול האישורים החפוז יכול להפוך למסלול מהיר להרס הטבע והתיירות בנגב בכלל ובאילת בפרט".

החברה להגנת הטבע:  השלכות סביבתיות, כלכליות וחברתיות קשות

ביום שישי האחרון, לקראת הדיון בוועדת הפנים של הכנסת, פנתה החברה להגנת הטבע לחברי הועדה בבקשה לדחות את הדיון ולתת הזדמנות למומחים מתחומים שונים, להסביר את ההשלכות הסביבתיות, הכלכליות והחברתיות הקשות, שעלולות להיגרם בעקבות הקמת הקו, ועל המחיר היקר אותו ישלמו כל תושבי המדינה במשך עשרות שנים. "אנחנו מתקשים להאמין כי תהיו שותפים לכך", נכתב בפנייה.

''פרויקט הרכבת לאילת הינו פרויקט התחבורה היבשתית הגדול והיקר ביותר שהוצע אי פעם בישראל והשלכותיו במגוון תחומי החיים, רבות ומשמעותיות'' נכתב בפניית החברה להגנת הטבע לחברי הוועדה. ''מאז נדון הנושא בממשלה הקודמת, נוספו נתונים ומידע חדש, השופך אור על הפרויקט ובעיקר מעלה שאלות קשות ונוקבות ביחס להיתכנותן של המטרות שהפרויקט הגדיר לעצמו. מכיוון שמדובר בפרויקט שעלותו נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים, ישנה חשיבות רבה שחברי הוועדה הנכבדים יכירו את השאלות ויתמודדו איתן, ובעיקר עם התשובות העולות, בעיניים פקוחות ומבלי ללכת שבי אחר סיסמאות ללא כיסוי''  כאמור אישרה הוועדה את הפרויקט בתחילת השבוע.

על פי הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי שר התחבורה ישראל כץ, תוקם מסילת ברזל כפולה, להסעת נוסעים ולמטענים, בקטע שבין באר שבע לאילת, באורך של כ-260 קילומטרים ובתוואי שאושר על ידי המועצה הארצית. הפעלת הרכבת תבוסס על מערך מחושמל, ותאפשר לטענת משרד התחבורה נסיעה מתל אביב לאילת בתוך שעתיים בלבד, במהירות מרבית של עד 250 קמ"ש. השר כ"ץ הבטיח כי קו הרכבת יושלם בתוך חמש שנים מיום אישור התכניות הסטטוטוריות, אך בפני הפרויקט עוד יעמדו בשנים הקרובות חסמים תכנוניים ותקציביים רבים.