הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


7 חודשי מאסר בפועל נגזרו על צייד דורבנים


בשבוע שעבר דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את ערעורו של הנאשם וקבע כי הוא ירצה מאסר בפועל, ובנוסף גם 5 חודשי מאסר על תנאי. מדובר בתושב הכפר עראבה שבגליל, עבריין סדרתי בעל עבר עשיר של פגיעה בחיות בר. לאחרונה, בשל הנחישות של רשות הטבע והגנים ללכוד את עברייני הציד, אירעו מקרי תקיפה אלימים נגד פקחים ורצח חיות בר שראשיהן שופדו על גדרות באזור הצפון

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-10-2013



פקחי רשות הטבע והגנים בעת תפיסת ציד דורבנים. צילום גיא כהן 

בית המשפט המחוזי בנצרת גזר בשבוע שעבר 7 חודשי מאסר בפועל ועוד 5 חודשי מאסר על תנאי, על עבריין שהורשע בעבירות של ציד בלתי חוקי של דורבן שהינו חיית בר מוגנת, ציד ללא רישיון, ציד באזור אסור, ציד בלילה והחזקת חיית בר מוגנת. האירוע התרחש לפני 4 שנים כאשר הנאשם, תושב הכפר עראבה שבגליל המערבי, נתפס יחד עם חברו בשעת לילה מאוחרת בצומת יהודייה ברמת הגולן, כשברכבם נמצא דורבן שחוט. לנאשמים לא היו רישיונות ציד ולא היתר למעשיהם, בנוסף לעובדה כי אזור רמת הגולן הינו אזור אסור בציד.

במשפט שנערך לנאשם בבית המשפט השלום בקצרין בחודש יולי השנה, נגזרו עליו 7 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 10,000 ₪. הנאשם ערער על הכרעת הדין וגזר הדין, ורשות הטבע והגנים מצידה, הגישה ערעור על קלות העונש וביקשה לגזור עליו  גם מאסר על תנאי. בשבוע שעבר דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את ערעורו של הנאשם וקבע כאמור כי הוא ירצה 7 חודשי מאסר בפועל, ובנוסף גם 5 חודשי מאסר על תנאי כפי שביקשה רשות הטבע והגנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מתדפיס גיליון הרשעות קודמות שהופק על ידי הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים ומהעתקי גזרי הדין שהגישה באת-כוח המדינה, עולה כי לנאשם עבר עשיר של פגיעה בדורבנים וכי מדובר בעבריין סדרתי. בין השנים 1999 ועד היום הורשע הנאשם ארבע פעמים בגין עבירות שכללו ציד דורבנים וחזירי בר ללא רשיון ובשיטות אסורות, פגיעה בשמורת טבע, ציד מלכודות רשתות ודבק, צייד באמצעות כלבים, אחזקת חיות בניגוד לחוק ועוד. בכל המשפטים נגזרו על הנאשם קנסות בסך אלפי שקלים וחתימה על התחייבות כספית שלא לבצע עבירות אלה במשך שנתיים מיום גזר הדין.

"לא מצאנו כל עילה אשר הצדיקה שלא להורות על הפעלת עונש המאסר המותנה. מעבר לנסיבות החמורות בהן בוצעו העבירות שבפנינו, כאשר המערער יחד עם אדם נוסף נמצאו ברכב כשברשותם דורבן שחוט אשר ניצוד על ידיהם, מדובר במערער אשר בעברו מספר עבירות מאותו סוג, בעבר הוטלו עליו עונשים מרתיעים, ולמרות שתלוי היה ועומד מעל ראשו עונש מאסר על תנאי ממושך של 7 חודשים, לא נרתע מלשוב ולבצע עבירות כנגד חיות בר מוגנות" נכתב בגזר הדין.

"מדובר באמירה חשובה ותקדימית של בית המשפט המעידה על אפס סובלנות כלפיי מי שמטרתו פגיעה בחיות הבר'' אומר מנהל אגף חקירות ברשות הטבע והגנים גל אריאלי. ''אכיפת החוק כנגד אנשים כאלה כדוגמת זה שהורשע, הולכת ונהיית קשה ומסובכת. אנו נמשיך לאתר וללכוד עברייני ציד סדרתיים כאלה ומקווים שהענישה במקרים הללו תלך ותחמיר, רק כך נוכל להבטיח את ייצוב אוכלוסיות חיות הבר בעתיד, למען החיות, למעננו ולמען הדורות הבאים."

איומי הציידים על הפקחים: ראשי צבאים ודורבנים כרותים תלויים על גדרות

אוכלוסיית הדורבנים בישראל הולכת ומצטמצמת בשל ציד פרוע של פורעי חוק, המתפרנסים ממכירת הבשר בכפרים בעיקר באזור הכרמל והגליל. פקחי רשות שמורות הטבע פועלים כל העת במטרה להגן על חיות הבר המוגנות ולאתר עבריינים הצדים ומחזיקים אותן ללא היתר. לאחרונה, בשל הנחישות של הרשות ללכוד את אותם עבריינים, אירעו מקרי תקיפה אלימים נגד פקחים ורצח של חיות בר שניצודו וראשיהן שופדו על גדרות במספר מקומות באזור הצפון.

ביום רביעי בשבוע שעבר, מצא פקח רשות הטבע והגנים שלושה ראשי דורבן תלויים על גדר בכניסה לשמורת נחל עמוד בגליל. המשטרה פתחה בחקירת האירוע, ככל הנראה מדובר בניסיונות נוספים מצד ציידים בלתי חוקיים בצפון לאיים על הפקחים. המקרה הזה מצטרף לשורה של מקרי אכזריות קשים של ציידים לא חוקיים כלפי חיות בר, בתגובה למאבק הבלתי מתפשר שמנהלים נגדם פקחי רשות הטבע והגנים.


ראשי צבאים כרותים בכניסה לנחל עמוד, צילום: רשות הטבע והגנים

באותה השמורה נמצאו בחודש יוני שני ראשים כרותים של צבאים. שבוע לאחר מכן נמצאו ארבעה ראשי צבאים כרותים וראש כרות של דורבן בכניסה לכפר עכברה שבצפון.  "עד כה ניתלו שמונה ראשי צבאים וארבעה ראשי דורבנים, ואלה רק המקרים שאנחנו יודעים עליהם", אומר רוני מלכה, ראש מערך הפיקוח ברשות הטבע והגנים , "אנחנו משתפים פעולה עם המשטרה שעובדת קשה מאוד כדי ללכוד אותם, כי חיות הבר סובלות. בסוף נגיע אליהם".

בהתייחסו למקרה, אמר השר להגנת הסביבה עמיר פרץ: ״כמה ימים לפני פתיחת מושב הכנסת בו כולם יודעים שנקדם את איסור הציד, יש מי שמנסה להעביר לנו מסרים באמצעים אלימים ומזוויעים של כריתת ראשי דורבנים. לא רק שזה לא מרפה את ידינו, אלא להיפך. זה רק נותן לי מוטיבציה מאוד גדולה להשלים את המהלך באינטנסיביות ולעמוד על כל סעיף בחוק. אנחנו נגדיל את הענישה על ציד לא חוקי לחמש שנים. רק השבוע נערך דיון בנושא אצל המפכ״ל ובכוונתי לערב בנושא את השר לביטחון פנים על מנת למנוע ממעשי הפשע המכוערים האלה לזקוף את ראשם''.