הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת החלב: 100 רפתות נסגרו בעקבות מתווה לוקר


לדברי סמנכ''ל מועצת החלב אפרי רייקין מדובר בטלטלה שלא היתה כמותה בענף החלב. ''אנו מצפים מהיועצים העסקיים למצוא את הדרך הנכונה ולהדריך את הרפתנים כיצד לנהל רפת ביעילות ולהתקיים בכבוד''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-10-2013



רפת חלב, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

"עד היום 100 רפתנים הודיעו על פרישה מהענף , שהם כ- 10% מהרפתות בישראל. מדובר בטלטלה שלא היתה כמותה בענף החלב", כך אמר אתמול (ב') אפרי רייקין סמנכ"ל מועצת החלב במסגרת כנס יועצים עסקיים המתמחים בניהול רפתות, שקיימה מועצת החלב. בפגישה נכחו כ-30 יועצים עסקיים שהועמדו על ידי מועצת החלב לרשות הרפתנים על מנת להתמודד עם יישום מתווה לוקר כחונכים עסקיים. מועצת החלב סבסדה 75% מעלות החונכות העסקית שניתנה לרפתנים.עד כה השתתפו בפרויקט החונכות מעל 100 רפתנים.

"מועצת החלב מעוניינת שכמה שיותר רפתות ימשיכו ויתקיימו, ושכמה שיותר רפתנים ימשיכו להתפרנס מענף החלב'' אמר רייקין ''אנו מצפים מהיועצים העסקיים למצוא את הדרך הנכונה ולהדריך את הרפתנים כיצד לנהל רפת ביעילות ולהתקיים בכבוד. מתווה לוקר העמיד את הרפתנים בפני אתגרים לא פשוטים. מצד אחד הפחתה במחיר המטרה, ומאידך, רובם של הרפתנים זכאים לגידול במכסה".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הכנס העלו היועצים העסקיים שאלות מהשטח ועדכנו בהתקדמות פרויקט החונכות. בין היתר נסקרו בכנס הסיבות השכיחות שהובילו רפתות לקשיים כלכליים וביניהם: לקיחת אשראי גדול מהבנקים וממרכזי מזון , ניהול כספים לקוי, החלטות שגויות בתחום המקצועי ,של הגידול וחסרון הגודל לעומת המשקים הקיבוציים.

אריאל בוקר משדה אילן, רפתן ויועץ עסקי אמר כי הקושי העיקרי הוא למעשה חוסר הוודאות בענף "במשך שנים חיכינו לחוק החלב על מנת להבטיח את יציבות הענף, והנה כיום בחלוף פחות משנתיים מחקיקת חוק החלב, אנו לא יודעים מהו עתיד הענף,אם בכלל ימשיך להיות מתוכנן, ומה יהיה ערך המכסה".

לירון תמיר כלכלן המועצה השיב כי למרות שאין כל אפשרות להתחייב על ערך המכסה בעתיד הרי שגם לגבי חלופות אחרות אין כל ודאות. ''אף אחד לא יכול לדעת מה יהיו מחירי הדירות בעוד 10 שנים, למרות זאת הרי שהנחת העבודה צריכה להיות כי הענף יישאר מתוכנן לעוד שנים רבות, במשך עשרות שנים, עד שנת 2011 הענף התפתח ושגשג ללא חוק, ללא ספק החוק מגן על החקלאים. כמו כן, מתווה לוקר הוא עד 2019 ואם נסתכל על האיחוד האירופי הרי ששם הליך ביטול המכסות (שאמור לקרות ב-2015) ארך 15 שנים''.

התיקון לחוק תכנון משק החלב מתבסס על מתווה שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ונחתם בין משרדי האוצר, החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב, ואושר בהחלטת ממשלה. על פי המתווה, שייושם במהלך 4 שנים, ההתייעלות תושג באמצעות הורדת מחיר המטרה ב-4 פעימות, עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין פרישתם מהענף לצד הגברת מערך ההדרכה והמחקר בתחום רפת החלב. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.