הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תחליב הדברה טבעי מנע נזקים של אקריות בגידולי מלפפון


בסדרת ניסויים ותצפיות של מכון וולקני שנערכה בגידולי מלפפונים במושב אחיטוב המשמש כמרכז גידולי המלפפונים הארצי, הושגה פריצת דרך משמעותית לאחר שהתברר שתכשיר ההדברה 'תמר טק' המיוצר משמנים טבעיים הצליח למנוע התבססות של אקריות, וזאת ללא צורך בשימוש בחומרי הדברה כימיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-10-2013



ניסוי בחלקת המלפפונים. צילום: אורי יפה

בשנים האחרונות מושקע מאמץ רב במציאת תחליפים טבעיים לריסוס בחומרי הדברה שיאפשרו את צמצום הריסוסים הכימיים בחקלאות. בסדרת ניסויים ותצפיות של מכון וולקני שנערכה בחלקות  מלפפונים במושב אחיטוב, הושגה פריצת דרך משמעותית לאחר שהתברר כי תכשיר ההדברה 'תמר טק' המיוצר משמנים טבעיים הצליח למנוע התבססות של אקריות וזאת ללא צורך בשימוש בחומרי הדברה כימיים.  התכשיר מבוסס על שמנים צמחיים שאינם רעילים לאדם בשום דרך ומבצעים את ההדברה על בסיס החומרים שפיתחו הצמחים באופן טבעי כדי להתמודד עם מזיקים.

התצפיות נערכו ע"י ד"ר אריק פלבסקי וד"ר שמואל גן מור ממכון וולקני וע"י אורי יפה מנהל הפיתוח בחברת אגרו שלף. הניסוי נערך במטרה לבדוק יעילות הדברה שמשלבת סוגים שונים של שמנים וחומרי הדברה כימיים מקבוצת האבמקטינים, על האקרית האדומה המצויה בגידולי קיץ. לדברי אורי יפה, ממפתחי ה'תמר טק', הניסוי בדק עד כמה ניתן להדביר ולדחות האקרית מהגידולים מבלי להשתמש בכימיקלים אגרסיביים ויקרים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מרבית ריסוסי הקיץ במלפפון מכוונים להדברת האקריות, שהן המזיק העיקרי שעלול לגרום לנזקים כבדים ולאובדן יבולים בזמן קצר מאוד. התצפיות נערכו בחלקות מסחריות לגידול מלפפונים במושב אחיטוב, המשמש כמרכז ארצי לגידול מלפפונים ומייצר 75,000 טון בשנה - כ-70% מכלל התוצרת בארץ, על שטח של יותר מ-3,000 דונם. במושב אחיטוב גילו עניין בפיתוח שיעזור להתמודד עם כמות גדולה של מזיקים, ועם זאת שלא יפגע בצרכנים הרוכשים את המזון.

התצפית הראשונה הוכיחה את יעילות התכשיר לבדו ללא תוספת הדברה כימית להדברת אקרית אדומה מצויה. יכולת ההדברה נבדקה בחלקה מאולחת באקריות בנגיעות גבוהה, ולאחר שני ריסוסים הודגמה יכולת הדברה של למעלה מ-90%. התמר-טק בשילוב עם תכשיר אבמקטין שמר על החלקה נקייה מאקריות לכל אורך הניסוי גם כאשר מחצית החלקה אשר טופלה בריסוס הכימי המשקי קרסה מעומס אילוח האקריות ולמעשה פסקה מלהניב תוצרת הראויה לשיווק. מצב זה נמשך כשלושה שבועות בהם האזור המטופל בתמר-טק המשיך להניב תוצרת באיכות גבוהה.

בתצפית השנייה נערכה השוואה בין שמן מינרלי לבין התמר-טק. השטח חולק לחמישה טיפולים:
• בחלקה המטופלת בשמן מינרלי בלבד נצפה אילוח גבוה של אקריות החל מהשבוע הרביעי לגידול, והחל מהשבוע החמישי הוחלט לחסל טיפול זה בכדי לא לסכן את שאר הגידול.
• בחלקה המטופלת בשמן מינרלי + אבמקטין נצפתה אוכלוסיה מוגבלת של אקריות.
• בחלקה המטופלת באבמקטין בלבד נצפתה נגיעות נמוכה של אקריות לכל אורך הניסוי.
• בחלקה המטופלת בתמר-טק בשילוב עם אבמקטין נתקבלו תוצאות הדברה טובות כאשר נצפו כניסות של אקריות לכל אורך התצפית. האקריות הודברו בטווח של מספר ימים ולא התבססו בשטח.
• בחלקה המטופלת בתמר-טק בלבד נצפו מספר גלים של כניסה מאסיבית של אקריות במהלך התצפית. התמר-טק הדגים תוצאות הדברה איכותיות כאשר נצפו פרטים מתים ולא נמצאו אזורים בהן התבססו האקריות אשר חדרו לחלקה.

מידע נוסף על התכשיר ניתן למצוא באתר www.agroshelef.com