הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יצוא מוצרים מחלב כבשים צפוי לגדול בשנת 2014


על פי הערכת מועצת החלב, בשנת 2013 יצוא מוצרים מחלב כבשים יעמוד על כ-2 מיליון ליטרים המהווים כ25% מיעדי היצור. עיקר היצוא לארה''ב הוא פטה המיוצרת מחלב כבשים. בישראל כ-60 מגדלים הפזורים לאורכה ולרוחבה של הארץ. בשנת 2013 יוצרו בישראל 11 מיליון ליטרים של חלב כבשים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-10-2013



צילום: מועצת החלב

יצוא המוצרים מחלב כבשים צפוי לגדול בשנת 2014, כך אמר השבוע מנכ"ל מועצת החלב שייקה דרורי בפגישת יצרני חלב כבשים, שבמהלכה נבחנו הדרכים להבטיח את רציפות הייצוא של המוצרים. על פי הערכת מועצת החלב, בשנת 2013 יצוא מוצרים מחלב כבשים יעמוד על כ-2 מיליון ליטרים המהווים כ25% מיעדי היצור. עיקר היצוא לארה"ב הוא גבינת פטה המיוצרת מחלב כבשים. דרורי הוסיף כי אין חולק על כך שהיצוא הוא מנוע הצמיחה היחיד כמעט בענף ולכן יש להניעו קדימה. ''נושא היצוא קרוב ללבי עד מאוד, לפני כ-17 ים הקמתי ופיתחתי את יצוא הפטה לארה"ב ואני שם את הנושא בסדר עדיפויות גבוה".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לירון תמיר כלכלן מועצת החלב סקר בפני המגדלים את התפתחות הענף, וציין כי היצוא מהווה כ-25% מיעדי החלב המיוצר, ופוטנציאל הגדלתו הינו גדול מאוד, היות שמדובר בשוק האמריקאי שהוא שוק עצום בגודלו.  תמיר הוסיף כי היקף היצוא בשנים האחרונות התייצב על 2 מיליון ליטר בין היתר בגלל מחסור חלב כבשים והעדפת השוק המקומי.

עמי עמיצור, יו"ר התאחדות מגדל הצאן ואחד משני היצואנים הגדולים של מוצרי חלב כבשים בישראל, אמר כי על מנת להגדיל את היקפי היצוא נדרשים היצרנים לייצר חלב נוסף כדי לעמוד בביקושים ליצוא אשר צפויים לגדול בשנת 2014 ב15%.עמיצור הוסיף כי ההתאחדות מצפה לקבל תמיכה מהמועצה על מנת שתוכל לעמוד בביקושים.

"הישיבה היתה חשובה מאוד כי מדובר בנושא מורכב מאין כמוהו'' אמר איתן מינס יצרן חלב כבשים משדה אילן. ''דווקא בזמן שהענף במצוקה לא קטנה, הן בגלל שער הדולר והן בגלל המצב הכללי במדינת ישראל, ובעיקר היבוא הפרוע של בשר".

בישראל כיום כ-60 מגדלים הפזורים לאורכה ולרוחבה של הארץ. בשנת 2013 יוצרו בישראל 11 מיליון ליטר חלב כבשים. לשם השוואה ייצור חלב בקר עומד 2013 על למעלה 1.3 מיליארד ליטרים חלב. מדובר בענף משפחתי, קטן יחסית הממוקם ברובו בפריפריה - בעיקר בגליל המערבי ובעמקים. מוצרי החלב מעזים מאופיינים בפחות אלרגנים וביתרונות בריאותיים בולטים, ומרכיביו הם הקרובים ביותר למאפייני חלב אם. מוצרי החלב מכבשים מתאפיינים גם הם בערכים תזונתיים גבוהים ובטעמם המיוחד, ומהווים אפשרות נוספת לגיוון הטעמים בארוחה.

הביקוש למוצרי חלב העשויים מעזים וכבשים נע על קשת רחבה הכוללת מוצרי חלב ניגר בהם יוגורטים למיניהם, וכן גבינות רכות וגבינות קשות. על פי נתונים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הישראלי צורך בממוצע כ-180 ליטר מוצרי חלב בקר מדי שנה, וכ-3 ליטר של מוצרי חלב שמקורם מעזים וכבשים.