הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הפנים מירי רגב: ''מדינת ישראל לא תרד מהפסים''


ביקורת חריפה על שר התחבורה שלא שלח את נציגי משרדו לדיון שהתקיים אתמול בועדת הפנים והגנת הסביבה, שדנה בהשלכות של פרויקט הרכבת לאילת. במהלך הדיון הוצג גם דו''ח חריף מטעם החברה להגנת הטבע ומכון שאשא שהוועדה המחוזית מחוז דרום סרבה לדון בו. ''וועדת הפנים בראשותי לא תאפשר רכבת לאילת ללא בחינת עומק של הפרויקט'' אמרה חה''כ רגב והודיעה כי הוועדה תחל בסדרה של דיונים בפרויקט

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2013



הערבה התיכונה, צילמה: רבקה אופנבך

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות חה"כ מירי רגב, דנה אתמול (ג') בהשלכות הסביבתיות של פרויקט הרכבת לאילת. במהלך הדיון הוצג גם דו"ח חריף מטעם החברה להגנת הטבע ומכון שאשא, שממנו עולה כי הפרויקט שעלותו עשרות מיליארדי דולרים אינו משרת את המטרות שלשמן תוכנן.  בפתח הישיבה ביקרה יו"ר הוועדה חה''כ מירי רגב, את שר התחבורה באופן חריף על כך שהחרים את הדיון ולא שלח את נציגיו, ואמרה כי תדון בנוהג פסול זה עם יו"ר הכנסת. עם זאת, ציינה כי מדובר בפרויקט שיש לו היבטים חיוביים רבים, כגון: שכלול הובלת סחורות וקירוב הפריפריה. היא הדגישה כי מדובר בדיון ראשון בסדרה של דיוני עומק שיתייחסו לפרויקט. רגב ציינה כי היא תתמוך בערר שהגיש השר להגנת הסביבה על החלטת הממשלה לקדם את הפרויקט.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, ביקר גם הוא את שר התחבורה שמנע מנציגיו להגיע לדיון ואמר כי הנושא רלוונטי מאד לוועדת הפנים שכן תכנית הפרויקט אושרה בוועדת שרים לענייני פנים. עוד אמר כי אינו אוהב שמנסים לומר שהיחס לפרויקט מחלק את העולם לאוהבי הנגב ושונאי הנגב. הוא הדגיש כי הוא אוהב מאד את הנגב ויעשה הכל כדי לקרב את תושבי הפריפריה למרכז. עם זאת, אמר כי הוא "מגן על זוחלים בגאווה כמו גם על בני האדם". השר פרץ הדגיש כי כלל המשמעויות הסביבתיות והכלכליות לא נשקלו עדיין וכי מבחינה סטטוטורית, כדי לאשר את התכנית יש לבצע ביטול הכרזה של שמורת טבע שדרכה עובר תוואי הרכבת, ועל כן התכנית חייבת לעבור את מועצת רשות הטבע והגנים, השר להגנת הסביבה ויו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. ''על הפרק עומדים שלושה נושאים: גורלה של העיר אילת, גורלה של הסביבה ומניעת פגיעה בה וקיום של הליך פורמלי תקין'' אמר פרץ.

מר ניר פפאי, סמנכ"ל לטבע של החברה להגנת הטבע, אמר בדיון, כי למרות שבדרך כלל החברה להגנת הטבע תומכת בתחבורה ציבורית ובפרויקטים של רכבות, ולמרות שהיא תומכת בחיזוק העיר אילת, היא מתנגדת לפרויקט, שכן הדו"ח החמור שהוכן עבורה מצביע על כך שהפרויקט שיעלה למדינה עשרות מיליארדי ₪ הינו ללא תכלית ואינו משרת את מטרותיו המוצהרות. "יש להפסיק את הקמת הרכבת. מדובר בפרויקט שנועד לכישלון כלכלי וחברתי", אמר פפאי וציין כי החברה להגנת הטבע דרשה מהוועדה המחוזית של מחוז דרום לדון במטרות הפרויקט ולבחון אותו לאור המטרות המוצהרות אך הוועדה סירבה לעשות כן.

המוסדות מתעלמים מהליך תקין של תכנון ובנייה

פרופ' ערן פייטלסון, מכותבי הדו"ח עבור החברה להגנת הטבע, אמר כי המטרה העיקרית של הפרויקט, שהינה להוות גשר יבשתי להובלת מכולות, אינה כדאית. קיימות כ- 12 תחנות מעבר בין נמל אילת לאשדוד ועלות העברת מכולה תהיה 800 דולר ארה"ב בהשוואה ל- 30 דולר הנגבים כיום בהעברת סחורות דרך תעלת סואץ. עוד אמר כי רוב הנוסעים ברכבת הינם נופשים בעלי ערך זמן נמוך וכי הרכבת תהיה רכבת "עוקפת נגב" ולא תעצור ברוב יישובי הנגב והערבה. פייטלסון הוסיף ואמר כי הרכבת תתחרה בשדרוג שדרה התעופה לאילת ולבסוף המדינה עלולה להישאר עם שני פרויקטים גרעוניים. מבחינה כלכלית, מדינת ישראל תשלם את המחיר. הסינים שאמורים לבנות את המסילה מקבלים תשלום מלא עבור עבודתם. בנוסף, צפוי נשק סביבתי כבד למערכות טבעיות בנגב ובערבה ולשמורת האלמוגים באילת. "אין הגיון המצדיק את הרכבת לאילת. ההשקעה בפרויקט לא כדאית ותפגע בכלכלה". אמר.

לאחר סקירת החברה להגנת הטבע אמרה חה"כ רגב כי מהדיון עולות שאלות קשות. בין השאר היא תהתה האם שר הפנים גדעון סער דן בסוגיות החברתיות והכלכליות של הפרויקט. כמו כן אמרה כי לא נכון לעסוק בתכנון מפורט קודם לביטול ההכרזה על שמורות טבע. רגב הדגישה כי וועדת הפנים לא תהיה חותמת גומי וכי ראוי ששר הפנים יעדכן את הוועדה במהלכים משמעותיים.  עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי לוועדה, הסביר כי לא ניתן יהיה לקדם את התכנית ללא ביטול ההכרזה על שמורת טבע והליך זה מתבצע רק באישור וועדת הפנים. העובדה שלא הייתה כלל פנייה לוועדה, מראה כי המוסדות מתעלמים מהליך תקין של תכנון ובנייה.

רכבת לשום מקום

מנהלת אגף בכיר לתכנון נושאי במשרד הפנים רונית מזר, אמרה כי תוואי הרכבת אושר כבר בעבר וכי ישנן שלוש החלטות ממשלה לקידום תכנון הרכבת. עוד אמרה כי משרד המשפטים חיווה את דעתו כי רק לאחר קבלת החלטה על הפקדת תכנית יש לפנות אל מועצת רשות הטבע והגנים בבקשה לבטל הכרזה על שמורת טבע ולכן מנהל התכנון של משרד הפנים החל בפעולות התכנון. מזר הדגישה כי לדעתה התכנית אינה גורמת נסק סביבתי רב וכי מדובר במעבר של כ- 11 ק"מ במדבר שרובם במנהרה או בשטח מופר. מר מיכה קוטלר מלשכת התכנון במחוז דרום, סקר בפני הוועדה את התהליכים הסטטוטוריים שהתכנית עברה. מדבריו עלה שעדיין אין לרכבת כל יעד סופי באילת. ח"כ מירי רגב אמרה כי אינה מבינה כיצד מתכננים רכבת שלא מגיעה לשום מקום.

חה''כ דב חנין ביקר באופן חריף את העובדה שנציגי משרד התחבורה נעדרו מהדיון ואמר כי "מדובר בפגיעה בכל סדרי שלטון". עוד אמר כי דווקא בגלל שהוא מאוהב בנגב הוא מתנגד לפרויקט. "מדובר בגזר דין מוות לכל היישובים שלא יהיו בתוואי הרכבת ובאסון למפרץ אילת. השאלה הגדולה היא מי עומד מאחורי הפרויקט. מי גוזר את הקופון?". ח"כ תמר זנדברג אמרה כי אי אפשר לנתק את הדיון התחבורתי בענייני רכבת משאלות סביבה, חברה וכלכלה. "הדיון בתוואי מוקדם. יש לדון קודם בייתכנות הפרויקט ובסיכוניו לסביבה", אמרה ח"כ זנדברג.

"מדינת ישראל לא תרד מהפסים. וועדת הפנים בראשותי לא תאפשר רכבת לאילת ללא בחינת עומק של הפרויקט", אמרה ח"כ רגב בסיכום הדיון וציינה כי הוועדה תחל בסדרה של דיונים בפרויקט. הדיון הראשון יעסוק בצעדים שנקט משרד הפנים בתכנון הפרויקט. בדיון השני יועלו היבטים של שמירת טבע ובדיון השלישי הוועדה תעסוק במשמעות רכבת עבור תושבי אילת. היא ביקשה כי יישלח לשר הפנים מכתב בו הוא מתבקש לעדכן את ועדת הפנים בהחלטות משמעותיות של וועדת השרים לענייני פנים, בראשותו. עוד ביקשה כי יישלח מכתב ליו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין המוחה על החרמת הדיון על ידי שר התחבורה. בסיכום הדיון אמרה כי תפנה אל רה"מ ותעלה את הסוגיות השונות שעלו בדיון, בראייה כוללת של הפרויקט, תוך כדי יידוע השרים הנוגעים בדבר: אוצר, תחבורה, משפטים והגנת הסביבה.