הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ערוד נדיר נולד בספארי ברמת גן


יהודה, ערוד נדיר שנולד בספארי ברמת גן, נותר עם אמו יוספה, לאחר שאביו נהרג כשאנטילופה נגחה בו בשטח הגן. אבבה האב לא הספיק לפגוש את בנו הבכור. בשנים האחרונות משתתף גן החיות בספארי בתכנית העולמית להרביית חמורי הבר הנדירים בעולם, מהם נותרו רק כמה מאות בטבע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-10-2013


ערוד נדיר נולד בספארי ברמת גן, צילום: טיבור יגר
צילום: טיבור יגר, הספארי ברמת גן

בגן החיות בספארי ברמת גן מחזיקים אצבעות ליהודה, ערוד שנולד לאחרונה להוריו יוספה ואבבה. בספארי קיוו כי ההורים יוכלו לגדל את בנם הצעיר, אך לפני מספר חודשים נהרג האב אבבה כשאנטילופה נגחה בו בשטח הפתוח בספארי. מאז, האם יוספה שהגיעה לספארי מצ'כיה, עברה יחד עם בנה למתחם מגודר בשטח האפריקני הפתוח.

''לפני מספר שנים הבאנו לספארי שני זכרים בוגרים מהחי בר ביטבתה, רצינו לשמש כרווקייה לגרעין הרבייה העולמי'' מספרת שגית הורוביץ, דוברת הספארי ברמת גן. ''כמה שנים לאחר מכן, כשהרגשנו בטוחים יותר בגידול ערודים, החלפנו זכר אחד בנקבה וסייענו בהדרגה לבני הזוג להכיר האחד את השנייה כדי שיהפכו לזוג אמיתי. לאחר זמן מה הנקבה נכנסה להיריון ושנה לאחר מכן המליטה בת ממין נקבה. לצערנו היא שרדה חצי שנה בלבד. כמה חודשים לאחר מכן מת גם הזכר הבוגר, אך לפני כן עוד הצליח לעבר אותה''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאחרונה האם, שזכתה לשם יוספה בתקווה שתוסיף להביא עוד צאצאים, המליטה זכר מקסים. העיר שלה קיבל את השם יהודה, על שם מנכ"ל הספארי. היא אמנם אם חד הורית אבל משום שמדובר בהמלטה השנייה שלה, היא נראית הרבה יותר רגועה ומטפלת בבנה במסירות רבה. בעוד מספר חודשים יעברו השניים לחצר גדולה וחדשה שנבנית בימים אלו בתוך גן החיות.

הערודים נחשבים לבעלי חיים רגישים מאוד. גידולם וריבויים הם מהקשים בגני חיות. קומץ ערודים שנלכדו בטבע הובאו לבזל בשוויץ ולחי-בר יוטבתה בשנות ה-70 ומהם נולדו כל הערודים שחיים כיום בגני החיות ברחבי העולם. ישנם מעט גני חיות שלוקחים חלק בריבוי הערודים ועל אף הקושי מצליחים במשימה. הערוד נמצא כיום ברשימת מאה בעלי החיים הנדירים בעולם ואוכלוסייתו מוערכת במאות בודדות. באזור סומליה, אתיופיה ובקרן אפריקה ישנם כ- 500 פרטים ובגני חיות כ-130 .

''לא פעם בציבור יש לחמורים תדמית בעייתית'' אומרת שגית הורוביץ. ''אמנם מדובר בתדמית בלבד, אבל היא יוצרת לא מעט בעיות עבורם והם סובלים מהתעללות''. חמור הפרא הערוד, הוא אבי חמורי הבית שבויתו לפני אלפי שנים, והוא נחשב ליחודי ויפה, ובעיקר לנדיר מאוד. הסימן שמבדיל אותו מחמור הבית הוא תוספת של פסים וצלבים עדינים המעטרים את רגליו, צבעו לרוב אפור בהיר והוא בעל רעמה כהה. הערודים ניצודים לצורך מאכל ותרופות, ובתי הגידול שלהם נהרסים.


צילום: טיבור יגר, הספארי ברמת גן


צילום: טיבור יגר, הספארי ברמת גן