הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר בועדת הכלכלה: השימוש במילה ''אורגני'' יאסר במוצרים ללא סמל


הצעת החוק שאושרה היום בוועדת הכלכלה של הכנסת מבקשת לאסור הצגה או הצעה למכירה של תוצרת חקלאית כתוצרת אורגנית, אלא אם כן, גוף אישור ובקרה התיר את סימונה והיא נושאת את הסמל האורגני האחיד ואת סמל הבקרה. המצב כיום הוא, שאין איסור מפורש בחוק על השימוש במילה 'אורגני' או בכל מילה הנגזרת ממנה ביחס לתוצרת החקלאית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-10-2013


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת תוצרת אורגנית שהגישה הממשלה. הצעת החוק קובעת שורת תיקונים המחזקים את הסדרת תחום התוצרת האורגנית, זאת על מנת למנוע אפשרות של הטעיית הציבור באמצעות סימון תוצרת חקלאית שלא מיוצרת לפי הוראות החוק, כתוצרת אורגנית.

מנהלת תחום סטנדרטים במשרד החקלאות, מרים פרוינד, הסבירה כי החוק הקיים היום אוסר על הצגה או הצעה למכירה של תוצרת חקלאית כתוצרת אורגנית, אלא אם כן, גוף אישור ובקרה התיר את סימונה והיא נושאת את הסמל האורגני האחיד ואת סמל הבקרה. איסור זה אינו ברור דיו, שכן הוא אינו מכיל איסור מפורש על שימוש במילה "אורגני" או בכל מילה הנגזרת ממנה ביחס לתוצרת החקלאית. לכן, נדרש התיקון לאסור על השימוש במילה "אורגני" לסימון תוצרת שלא עומדת בתנאי החוק.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנהלת איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, ד"ר אורנית רז, הוסיפה כי הלקונה יצרה מצב שבו יבואנים הכניסו לארץ תוצרת בסטנדרט נמוך והשאירו עליה את הכיתוב "אורגני" באנגלית. לדבריה, הדבר הטעה את הצרכנים ופגע ביצרנים המקומיים שהקפידו לעמוד בתנאי החוק . "הרבה יבואנים ניצלו את הפרצה והביאו מוצרים עם סימון שממשיכים להימכר על המדפים", אמרה רז. מנהל תחום המזון באיגוד לשכות המסחר, רז הילמן, ביקש תקופת הערכות מתאימה שתאפשר ליבואנים למכור את המלאים שלהם.

היו"ר ברוורמן ביקש לדעת אם יש מוצרים רבים בעלי חיי מדף ארוכים שהיבואנים שלהם יפגעו מהתיקון לחוק, אולם לא קיבל תשובה ברורה. לכן הבהיר, כי אין מקום להאריך יתר על המידה את תקופת ההיערכות. מנכ"ל הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל, ד"ר רועי בורוכוב, אמר כי אם המוצרים שיובאו הם באמת אורגניים, יש לאפשר ליבואנים תקופה של הערכות להכשירם לפי החוק, ומצד שני לא לאפשר להמשיך למכור מוצרים לא אורגניים שסומנו כאורגניים. היו"ר ברוורמן קיבל את עמדתו של ד''ר בורוכוב וקבע כי התיקון יכנס לתוקף 120 יום לאחר פרסומו ברשומות, על מנת לאפשר את אותה הערכות.