הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ממצאים מהחפירות בתל צפית מוצגים לראשונה לקהל הרחב


גת הפלשתית, המוכרת היום כתל צפית, נחפרת מזה 16 שנים ומפעל החפירות עתיד להמשך שנים רבות. בתקופת המקרא בתל, שכנה גת פלשתים ולפניה גת הכנענית, המוכרת היטב מסיפורים שונים במקרא. גת היא עירם של גוליית ואכיש, ולכאן ברח דוד מפני שאול. למעשה, היא נחשבת לעיר הפלשתית החשובה ביותר במקרא ואתר זה הוא אחד מאוצרותיה ההיסטוריים והארכיאולוגיים של א''י

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-10-2013



סלע הקירטון הלבן בתל צפית. צילום: ד''ר אבישי טייכר - ויקיפדיה

בספרייה המרכזית של אוניברסיטת בר-אילן נפתחה תערוכה חדשה המציגה ממצאים ארכיאולוגיים שנחשפו במשך השנים באתר החפירות תל-צפית. עבודות החפירה בתל צפית המתנהלות כבר 16 שנים על ידי משלחת בראשות פרופ' אהרון מאיר מאוניברסיטת בר-אילן, חשפו עד היום ממצאים ארכיאולוגיים שמספרים סיפור היסטורי דרמטי ושופכים אור על עלייתה ונפילתה של גת פלישתים. בשנה שעברה נחשף שם מזבח מרשים והשנה מערכת ביצורים גדולה מהתקופה שקדמה לפלשתים. באתר נחשפו גם מאות כלי חרס ואלפי ממצאים אחרים. 

מאז שהעיר גת נחרבה על ידי מלך ארם, עברו 3,000 שנים וכיום אתר החפירות של תל צפית הוא אחד הפעילים ביותר בתחום הארכיאולוגיה בישראל. תל צפית ממוקם בצפון מזרח פלשת, על גדתו הדרומית של נחל האלה, דרומית לקיבוץ כפר מנחם. התל, שהוא אחד מהגדולים מאתריה הקדומים של ארץ-ישראל היה מיושב ברציפות מהתקופות הפרהיסטוריות ועד ימינו אנו. מפעל החפירות בתל צפית, שעתיד להמשך שנים רבות, שם לו למטרה לחקור את עברו של אתר מרתק זה בכל התקופות, תוך שימת דגש מיוחד על הממצאים מתקופת המקרא. מדי שנה משתתפים בפרוייקט מדענים, סטודנטים ומתנדבים מישראל ומכל העולם. כמו כן, במסגרת הפרוייקט מנסים החוקרים לשלב את חזית המחקר מבחינה ארכיאולוגית, הן מבחינה אנושית, והן מבחינה טכנולוגית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתקופת המקרא בתל שכנה "גת פלשתים" ולפני כן "גת הכנענית", אחת מחמשת ערי סרני הפלשתים, המוכרת היטב מסיפורים שונים במקרא. בין השאר, גת היא עירם של גוליית ואכיש, לכאן ברח דוד מפני שאול. גת הייתה גם אחת התחנות בנדודי ארון הברית בפלשת. למעשה, גת נחשבת לעיר הפלשתית החשובה ביותר במקרא. יותר מאוחר, בתקופה הצלבנית במאה ה-12 לספירה, הוקמה באתר מצודת - Blanche Garde, אחת משרשרת המצודות שהקימו הצלבנים סביב אשקלון הפאטימית. ללא שום ספק, אתר זה הוא אחד מאוצרותיה ההיסטוריים והארכיאולוגיים של א"י.

יו"ר ועדת התערוכות, פרופ' ברכה יניב המסיימת בימים אלה את תפקידה כיו"ר הוועדה אמרה. "אנו מקיימים במבואה של הספרייה המרכזית כל שנה ארבע תערוכות והן חלק מהחזון שלנו להפוך את הספרייה המרכזית למרכז תרבות. לספרייה הזו נכנסים כמדי יום קרוב ל- 1000 איש. כך שגם סטודנטים שאינם עוסקים בארכיאולוגיה, עוברים פה מדי יום ויכולים לעיין בממצאים. בדרך זו אנו 'פותחים את העיניים' לכלל הסטודנטים באוניברסיטה". פרופ' יניב הודתה לראש מערך הספריות בבר-אילן, ד"ר רחל קידר ולאוצרת התערוכה, תמר וקיל, על הכנת התערוכה ואיחלה הצלחה למשתתפים בשנת הלימודים הקרובה. את טקס הפתיחה נעל פרופ' אהרון מאיר מהמחלקה ללימודי א"י וארכיאולוגיה, שהסביר על ממצאי החפירות ומשמעותם של הגילויים החדשים .

התערוכה תוצג במשך חודש ימים בין השעות 9:00 בבוקר ועד 20:00 בערב ובימי שישי בין השעות 9:00 בבוקר ועד 12:00 בצהריים במבואה של הספרייה המרכזית


מה מושך ארכיאולוגים מכל העולם לתל צפית. כתבה ששודרה בערוץ 2