הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות יאיר שמיר פועל להקים קרן מו''פ חקלאית עם יפן


בשלוש השנים האחרונות הקימה ישראל קרנות מו''פ משותפות עם איטליה, גרמניה וסין, אשר נהנות ממימון משותף בתחומי המחקר השונים. בתום פגישה עם עמיתו היפני בטוקיו אמר שר החקלאות שמיר: ''פריצת הדרך בין ישראל ליפן בחקלאות, כפי שעשינו בתחום ההיי טק, תתאפשר על ידי הקמת קרן מו''פ חקלאית משותפת''. שמיר הגיע ליפן כדי לקדם את הכנס השנתי של ארגון החלב העולמי שיתקיים בשנה הבאה בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-10-2013



פגישת שר החקלאות שמיר בטוקיו עם שר החקלאות הדיג והיערות של יפן

״פריצת הדרך בין ישראל ליפן בחקלאות, כפי שעשינו בתחום ההיי טק, תתאפשר על ידי הקמת קרן מו״פ חקלאית משותפת״ כך אמר היום (ב') שר החקלאות יאיר שמיר בתום פגישה שקיים בטוקיו עם שר החקלאות, הדיג והיערות של יפן Yoshimasa Hayashi.

לפני 3 שנים הקימה ישראל קרן מו״פ ראשונה עם איטליה ובשנה האחרונה נוספו קרנות מו״פ עם גרמניה וסין בהיקף של כ-500.000 דולר עם כל אחת מהמדינות. קרנות המו״פ נהנות ממימון משותף, כאשר כל מדינה מממנת את חוקריה, והצוותים המקצועיים משני הצדדים אמונים על בחירת תחומי המחקר. בפגישה בין השר שמיר לעמיתו היפני הועלו תחומי הדיג, הגידול בחממות, השימוש במי קולחין ופיתוח ענף החלב כנושאים פוטנציאלים למחקר בקרן המו״פ ישראל-יפן.

יפן יכולה להיות שותף טבעי של מדינת ישראל בתחום החקלאות הודות לרמה הטכנולוגית הגבוהה של החקלאות בשתי המדינות. בפועל, היקף הסחר החקלאי עם יפן מצומצם יחסית לפוטנציאל הקיים ומסתכם כיום בכ-80 מיליון דולר בלבד, מרביתו סביב התשומות החקלאיות. ביפן, כמו בישראל, החקלאות מהווה מערכת לאומית ערכית, הרבה מעבר לחשיבותה במונחים הכלכליים. בשל מצבה הגיאופוליטי, יפן גיבשה תוכנית לאומית להגדלת אספקה עצמית של מזון לשיעור של 45% עד לשנת 2015.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפגישה בין שרי החקלאות נדונה גם פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית טרייה מישראל, בעיקר של פלפלים מאזור הערבה, תבלינים, גזר ופקעות אמריליס. בשל דרישות מחמירות מיוחד של יפן בתחום הגנת הצומח, לא היה ניתן להסדיר את היצוא במשך זמן רב, אולם כעת מסתמנת נכונותם של היפנים לקדם את ההליכים ולאשר את היצוא מישראל, בהסתמך על ההסכמים הקיימים בין ישראל לארה״ב והאיחוד האירופי.

״התרשמתי כי קיימת הערכה רבה ליכולותיה הטכנולוגיות והמדעיות של מדינת ישראל בתחום החקלאות'' אמר השר שמיר. ''הממשל היפני מעוניין להגביר את מעורבותן של החברות הישראליות במדינה בתחומי החקלאות והמים ואני מאמין כי קרן מו״פ משותפת זאת הפלטפורמה היעילה היותר להשיג את המטרה. הכלכלה היפנית, למרות עליית כוחות כלכליים חדשים במרחב, נותרה הכלכלה השלישית בעולם עם יכולות מרשימות ועם מומנטום כלכלי חדש שמלווה במגמה של פתיחות גוברת לעולם. מאמציה של יפן לשדרג את הסקטור החקלאי שייחשף לתחרות ולהשיב את הצעירים לעיסוק בתחום, בין השאר באמצעות יבוא והטמעת טכנולוגיות חדשות, מזמנים לישראל הזדמנות בענף החקלאות״.

השר שמיר הגיע ליפן על מנת לקדם את את כנס הפסגה השנתי של ארגון החלב העולמי (IDF) שיתקיים בשנה הבאה בישראל. מדובר בכנס המקצועי הבינלאומי הגדול ביותר שצפוי להתקיים בהשתתפות למעלה מ-2000 מבקרים מ-54 מדינות, המייצגות כ-90% משוק החלב בעולם.

מגלים את החלב מחדש

בכנס הפסגה השנתי של ארגון החלב העולמי שנפתח היום (ב') ביוקוהמה יפן השתתף בן המשפחה המלכותית, הנסיך אקישינו, בנו השני של הקיסר, שבירך את משתתפי הכנס הרבים, 2000 במספר מ-60 מדינות, וציין כי תרומת מוצרי החלב לבריאות העם היפני ניכרת וכי קשה להתחרות באיכות המוצרים והחדשנות שלהם. שר החקלאות היפני ציין את ענף החלב המשגשג ביפן ואמר כי המוטו של הכנס השנתי הוא: לגלות את החלב מחדש. בתקופתנו מתחרים מוצרים רבים על ליבו של הצרכן, אבל רק מעטים מהם יכולים להתחרות עם מוצר עשיר תזונתית כמו החלב'' אמר אקישינו.

בראש המשלחת הישראלית עמד שר החקלאות ופיתוח הכפר מר יאיר שמיר, שגרירת ישראל רות כהנוב ושייקה דרורי מנכל מועצת החלב. השר שמיר הזמין את המשתתפים להגיע לכנס השנתי של ארגון החלב העולמי אשר יתקיים בשנה הבאה בתל אביב. שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב אמר "הסכמת ארגון החלב העולמי לקיים בשנה את הכנס בישראל הינו כבוד גדול והערכה לענף החלב הישראלי שהוא מהמתקדמים, היעילים והאיכותיים ביותר בעולם"

מנתונים שהוצגו בכנס עולה כי יצור החלב הגולמי ביפן עומד על 7.5 מיליון ליטר ותוספת של 3.5 מיליון מיבוא סה"כ 11 מיליון ליטר. תנובת הפרות ביפן עומדת על 8,011 ליטר , לעומת הפרה הישראלית שמניבה 12,000 ליטר בשנה. היפני צורך בממוצע 32 ליטר בשנה לעומת הישראלי שצורך 55 ליטר.

סין הביאה ליפן לראשונה חלב בשנת 550, היום רואה יפן את עצמה כמובילה באסיה ומעודדת מדינות נוספות באזור להגדיל את ייצור החלב.מאז מלחמת העולם השנייה הממשלה מעודדת את התפתחות ענף החלב כי היא רואה במוצרי חלב מזון חיוני לבריאות, וזאת לאור העובדה שהאוכלוסייה סבלה מתזונה לקויה וחסרה.