הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנסים למצוא פתרון קבע למפוני גרעין הראל בהר אלדד


בתחילת החודש הורה בית המשפט לחברי גרעין הראל לפנות את ההתיישבות הלא חוקית בהר אלדד בתוך מספר ימים, הבוקר מנע חה''כ זבולון כלפה את הריסתם של 30 המבנים שהציבו חברי גרעין במקום. המבנים יפורקו ויאופסנו עד למציאת פתרון קבע למתיישבים. ''כמי שחווה פינוי ועקירה פעמיים בחייו, אני יותר ממבין את אשר מתחולל בליבם''. מועצה אזורית רמת נגב: '' עכשיו נותר רק לשקם את הנזק הרב שנגרם לאזור''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-10-2013



פינוי הר אלדד היום

חה"כ זבולון כלפה מסיעת הבית היהודי, מנע היום (ב') את הריסתם של  30 מבנים יבילים שהציבו חברי גרעין ההתיישבות "הראל" בהר אלדד שברמת נגב. על פי הסכמה שהושגה המבנים יפורקו ויאופסנו עד למציאת פתרון קבע למתיישבים. ביממה האחרונה מתקיימת הידברות בין חברי הגרעין לבין גורמי האכיפה המופקדים לבצע את פינוי הגרעין מהר אלדד בהתאם לפסיקת בית המשפט. מאז שעות הבוקר סייעו גורמי התיישבות לפרק ולהעמיס את הציוד בשטח. על פי ההסכמות, עברו חברי הגרעין להתגורר באופן זמני במצפה רמון וכעת נבחנות חלופות לפתרון קבע עבורם.

כזכור, בתחילת החודש הורה בית המשפט לחברי הגרעין לפנות את המקום בתוך מספר ימים, בטענה כי מדובר בפלישה לא חוקית לקרקעות המדינה. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה והמועצה האזורית רמת נגב, שביקשו להפעיל סמכויות אכיפה כנגד העליה על הקרקע באזור רגיש מבחינה נופית ובעל ערכי מורשת. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנים האחרונות קיימה המועצה האזורית רמת נגב דיונים עם חברי הגרעין, במהלכם הוצעו להם חלופות מגוונות שיאפשרו להם להתיישב בנגב, בהן נכללו הצטרפות לישובים קיימים במועצה, וגם באר שבע, ירוחם ומצפה רמון. חברי הגרעין דחו את ההצעות, והודיעו כי בכוונתם לעלות להתיישבות באזור הר אלדד. בתחילת חודש אוגוסט השנה עלתה הקבוצה המונה 75 צעירים לפסגת ההר, שנמצא בין מצפה רמון לשדה בוקר, והקימה במקום התנחלות אקולוגית, ללא אישור המועצה או גורמים מיישבים אחרים.

"כמי שחווה פינוי ועקירה פעמיים בחייו, הן מחבל ימית והן מעצמונה שבגוש קטיף, אני יותר ממבין את אשר מתחולל בליבם של חברי הגרעין'' אמר חה''כ כלפה. ''נרתמתי לסייע להם מתוך מגמה להימנע מהמחזות הנוראיים של פינוי והרס התיישבות יהודית בנגב. מה שעלול לגרום לנזק להתיישבות בארץ כולה ובנגב בפרט. אנחנו נמצאים בהידברות מול גורמי האכיפה על מנת להגיע לפתרון של קבע בהקדם".

''המשימה החשובה - לשקם את הנזק הרב שנגרם לאזור''

מהמועצה האזורית רמת הנגב נמסר היום: "אנו מברכים על כך שלאחר כל חוות הדעת של גופי התכנון ושמירת הטבע, ואחרי שלושה פסקי דין נחרצים של בתי המשפט בישראל, מפונה ההר מיושביו בהסכמת כל הצדדים וללא אירועים מיוחדים''

כעת, אומרים במועצה, ''עומדת בפנינו המשימה החשובה לשקם את הנזק הרב שנגרם לטבע באזור בעקבות נוכחות חברי הקבוצה על ההר, שכללה נסיעה וחנייה של רכבים, שירותים לא מוסדרים, רעש ותאורה, והכל באזור המוגדר כבעל רגישות סביבתית ונופית גבוהה. רמת הנגב תמשיך לקדם התיישבות בשטחה בהתאם לחוק''.


גרעין הראל על ההר. ''נסיעה וחנייה של כלי רכב, שירותים לא מוסדרים, רעש ותאורה''