הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות יסייע במימון עיקור וסירוס חתולי רחוב


בימים אלה יוצא לדרך השלב השני של המבצע שהחל בשנת 2009. על פי התכנית יעוקרו במסגרתו כ-45,000 חתולי רחוב בהשקעה של 4.5 מיליון . מטרת התמיכה להפחית את הסבל עבור החתולים, ולצמצם את מספרם באותם מקומות בהם הריבוי שלהם מהווה מפגע סביבתי או תברואתי עבור התושבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-10-2013



צילום: שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר ישקיע השנה 4.5 מיליון ₪ בסיוע לרשויות המקומית בעיקור וסירוס חתולי רחוב. בימים אלה, עם אישור תקציב המדינה, יוצא לדרך השלב השני של המבצע שהחל בשנת 2009. על פי התכנית יעוקרו במסגרתו כ- 45,000 חתולי רחוב. במהלך השנים 2009-2012 עוקרו במימון המשרד למעלה מ-90,000 חתולי רחוב בעשרות רשויות מקומיות בהיקף של למעלה מ-10 מיליון ₪.

משרד החקלאות שאמון על שיפור רווחתם של חתולי הרחוב ושיפור איכות חייהם של התושבים, גיבש לטובת העניין תכנית למתן תמיכה לרשויות מקומיות שיפעלו לביצוע הניתוחים. מטרת התמיכה להפחית את הסבל הכרוך בחיי הרחוב עבור החתולים, וכמו כן לצמצם את מספרם באותם מקומות בהם ריבויים מהווה מפגע סביבתי או תברואתי.

המדינה תשתתף במסגרת המבצע במימון לכידת חתולי הרחוב, ביצוע ניתוח העיקור או הסירוס, כיסוי עלויות האשפוז והחזרת החתול לאחר הניתוח לאזור ממנו נלקח. תקרת התקצוב הינה עד 200,000 ₪ לרשות מקומית אחת. במידה שיתקבלו במשרד יותר פניות להשתתפות בניתוחים לעומת התקציב לתכנית, ידורגו הרשויות המקומיות על פי פרמטרים הכוללים, בין השאר, את המצב הסוציו-אקונומי של הרשות, גודל האוכלוסייה ושטח השיפוט וכן את מספר החתולים שהרשות מתחייבת לעקר במידה ותקבל תמיכה. פרמטרים אלה משוקללים לניקוד המדרג את הרשויות, ואלו שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר זוכות לתמיכה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתמורה לתמיכת המשרד בעיקור ובסירוס, תתחייב הרשות המקומית לבצע ניתוחי עיקור או סירוס בכמות מינימלית של חתולי רחוב שגילם מעל 4 חודשים בתחום הרשות המקומית עד לסוף חודש מאי 2014. וכן, להחזיר כל חתול למקום בו נאסף, בסמוך לביצוע הניתוח, אך רק לאחר פרק זמן מינימלי של אשפוז במרפאה וטרינרית לצורך החלמה של 24 עד 48 שעות, בהתאם לאופן ההרדמה ומצב החתול ולבצע לחתול חיסון נגד כלבת, וסימונו כמקובל, בטרם החזרתו לרחוב.

ד"ר דגנית בן-דב, הממונה על פי חוק צער בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "בעיית ריבוי היתר שכתוצאה ממנה סובלים ומתים מיליוני בעלי חיים משותפת לכלבים ולחתולים. בישראל, בשונה מכלבים, רוב גורי החתולים נולדים ברחוב ולכן עיקר ההשקעה הוא בתמיכה ברשויות המקומיות במימון עיקור חתולי רחוב. כתוצאה מריבוי המאכילים, ומהיצע המזון ברחובות, התרבו חתולי הרחוב בצורה משמעותית. מצד אחד מדובר בבעיית צער בעלי חיים קשה, שכן חיי הרחוב גורמים לחתולים סבל רב. מצד שני, במקרים רבים מהווים החתולים מפגע סביבתי, עילה לסכסוכים בין שכנים, וסכנה בריאותית במפעלי מזון, מוסדות שונים ובתי חולים.

ההערכה היא כי בעולם ישנם כ-200 מיליון חתולים משוטטים, אך מדובר בהערכה בלבד ואין כל נתונים המעידים על כמות החתולים המשוטטים הקיימים, הן בעולם והן בארץ. מחקרים שנעשו בעולם במדינות מערביות מלמדים כי כ- 80% - 90% מחתולי הבית עוקרו וסורסו לעומת 2% בלבד מהחתולים המשוטטים.