הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיקון לחוק: תאסר מכירת כלבים שבוצע בהם חיתוך אוזניים או זנב


ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום שני שינויים לתקנות צער בעלי חיים שהגיש משרד החקלאות. האחד הוא איסור מכירה של בעל חיים שנחתך לצורכי נוי, כמו חיתוך אוזניים וזנבות, או קעקועים בדגי נוי. התיקון השני מגביל את ההיתר בשימוש בבעלי חיים במופעים, טלוויזיה, פרסומות וסרטים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-10-2013



צילום ארכיון: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ועדת החינוך של הכנסת בראשות חה''כ עמרם מצנע, אישרה היום שתי תקנות לחוק צער בעלי חיים שיזם משרד החקלאות. התיקון הראשון אוסר מכירה ו/או החזקה לשם מכירה, של בעל חיים שנחתך לצורכי נוי, כגון חיתוך אוזניים או זנבות בכלבים או קעקועים בדגי נוי שמסבים סבל רב לבעלי החיים. תיקון נוסף מגביל את ההיתר לשימוש בבעלי חיים במופעים. שני התיקונים יכנסו לתוקף בתוך 60 ו- 90 ימים בהתאמה, מיום פרסומם ברשומות.

על פי חוק צער בעלי חיים חל איסור על חיתוך ברקמה חיה לצורכי נוי, קרי אוזניים, זנבות וכל חלק בגופו של בעל החיים, והחוק אף קובע קנס מינהלי למי שעובר עליו בגובה של 4,000 ₪ לכל בעל חיים. התיקון שאושר הבוקר מחמיר את החוק ואוסר גם מכירה והחזקה לשם מכירה של בעל חיים שנעשה בגופו חיתוך קוסמטי למטרות נוי בחנוית לממכר בעלי חיים.  בנוסף, התיקון לחוק קובע כי אם נמצא בחנות בעל חיים שאזניו או זנבו חתוכים, שיש על גופו קעקוע או שהוא צבוע באמצעי הפוגע ברקמה חיה או חודר לתוכה, החוק מטיל בעצם על בעל החנות את האחריות הפלילית למעשה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מופעים עם בעלי חיים מחייבים היתר מטעם הממונה על פי חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות. על פי החוק, אם נוכח הממונה כי לא נגרם סבל לבעל החיים בעת המופע, הוא ראשי לתת לכך היתר. בבדיקת הנושא נבחנים מספר רב של פרמטרים, ביניהם: סוג בעל החיים, תנאי ההחזקה שלו, תנאי ההובלה, משך הזמן בו הוא מופיע, מספר הפעמים ביום בהם הוא צריך להופיע וכו'. בכל אופן לא ניתן היתר גורף, אלא היתר מוגבל בזמן, לפעילות מסוימת ולבעלי חיים מסוימים. לאחרונה למדו במשרד החקלאות כי חברות הפקה עושות שימוש בבעלי חיים בהפקות שונות, ביניהן תוכניות טלוויזיה, פרסומות וסרטים. מקרה מפורסם היה הבקשה להכנסת פרה לבית "האח הגדול" לפני כשנה, שנדחתה על ידי משרד החקלאות בנימוק של פגיעה מיותרת ברווחתה.

הגדרת "מופע" בתקנות הביאה בעבר לטענה שאינה חלה על סוגי מופעים מסוימים. למרות שהטענה לא היתה מקובלת על משרד החקלאות, יזם המשרד תיקון בעניין כדי לפזר את העמימות בנושא, ולציין בצורה מפורשת כי משמעותו של "מופע" בחוק הינו גם צילומים לתכנית טלוויזיה, סרט או פרסומת.  בנוסף, נקבע כי לא ניתן יהיה להציג במופע, לרבות צילומים, של בעל חיים שלמטרות נוי בוצעו בו חיתוך ברקמה חיה, קעקוע או צביעה באמצעי הפוגע ברקמה חיה או חודר לתוכה, אלא בהיתר מיוחד, שיקדם את מטרת החקיקה של חוק צער בעלי חיים, כמו מקרה בו עמותה למען בעלי חיים מבקשת להציג בתוכנית טלוויזיה כלב שאוזניו וזנבו נחתכו, חולץ וזקוק לבית חדש.