הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החמרה בענישה: 28 חודשי מאסר לתושב הצפון שהורשע בגניבה חקלאית


בית משפט השלום בנצרת גזר אתמול (ב') 28 חודשי מאסר בפועל על תושב בסמת טבעון, אשר הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בגניבת טרקטור ומלגזה מקיבוץ הגושרים. השופטת לילי יונג גפר: ''מדובר בסוג של פשע מאורגן, שנזקיו אדירים, האפשרות להתגונן מפניו מוגבלת והוא מאיים להכרית את הבסיס לקיומה של חקלאות יציבה ומשתלמת כלכלית בישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-11-2013



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בית משפט השלום בנצרת בראשות השופטת לילי יונג גפר, גזר אתמול (ב') 28 חודשי מאסר בפועל על תושב בסמת טבעון, עמאר כליבאת בן 23 , אשר הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בגניבת טרקטור ומלגזה סמוך לקיבוץ הגושרים. עוד נגזרו על הנאשם עונשי מאסר על תנאי לתקופות של 18 חודשים ו-9 חודשים בהתאם לסוג העבירות, קנס בסך 10,000 שקלים או 100 ימי מאסר תמורתו, ופסילה מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 6 חודשים מיום שחרורו מהמאסר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הנאשם, שהינו ללא עבר פלילי, נעצר לפני כשנתיים לאחר שנתפס בגניבת טרקטור ומלגזה ששוויים מוערך בכ–240 אלף שקלים, משטח חקלאי סמוך לקיבוץ הגושרים שבגליל העליון. "לכאורה ניתן לומר שמדובר בעבירת רכוש של מה בכך, שבמהלכה נגנבו טרקטור ומלגזה בשני חלקיו של אירוע אחד, אשר הוחזרו בסופו של דבר לבעליהם", ציינה השופטת. "ואולם, ראיית הדברים בדרך זו מחטיאה לחלוטין את משמעותם האמיתית של המעשים. מדובר באפיזודה אחת מתוך מסכת ארוכה וכאובה של גניבות חקלאיות, שהעבריינים המבצעים אותה פועלים ללא רתיעה, בין השאר בשל מודעותם למשאביה המוגבלים של המשטרה, אשר אינה מסוגלת להקציב כוחות משמעותיים שיגנו על רכוש החקלאים. סוג זה של עבירות קל לביצוע, מאחר והן נעברות בשטחים פתוחים, וקשה ללכידה".

פשע מאורגן המאיים להכרית את הבסיס לקיומה של חקלאות יציבה

"הגניבות החקלאיות, ההופכות את חיי החקלאים לגיהינום, גורמות לנזקים כספיים אדירים הן לאותם חקלאים הנפגעים ישירות, והן לשאר החקלאים הנאלצים להשקיע סכומי עתק במיגון ואבטחה, כמו גם בעלויות ביטוח גבוהות במיוחד, ובסופו של דבר לכלל הציבור, המשלם את המחיר במחירים גבוהים יותר של מוצרי המזון שהוא צורך" כתבה השופטת יונג גפר בפסיקתה.

"רכושו של החקלאי, מעצם טיבו, מונח לו תחת כיפת השמיים, שוויו רב, הנגישות אליו רבה, ומאידך, רב הקושי לשמור עליו ולמנוע גניבות. מדובר גם ברכוש שאינו רכוש מותרות או נוחיות, אלא ברכוש המשמש לפרנסתם ולקיום משפחותיהם, והכל בזיעת אפיהם. בהקשר זה אין חשיבות לשאלה אם הרכוש שנגנב הוא בקר, צאן, ציוד או רכב חקלאי. לכך יש להוסיף את תחושת חוסר הביטחון שיוצרות גניבות אלו, ואת ההפרעה לשלוות החיים שלה זכאי כל אזרחי".

בהתייחס לדרך בה מתבצעת הפשיעה החקלאית, ציינה השופטת כי ''נסיבות המקרה מעידות על התפתחות תעשיית גניבות מקצועית ומאורגנת, הבאה לידי ביטוי במקרים לא מועטים המובאים בפני בתי המשפט, לא פעם תוך שיתוף פעולה בין תושבי שטחים לתושבי ישראל, תוך תכנון מדוקדק של המטרה. מדובר, איפוא, בסוג של פשע מאורגן, שנזקיו אדירים, האפשרות להתגונן מפניו מוגבלת והוא מאיים להכרית את הבסיס לקיומה של חקלאות יציבה ומשתלמת כלכלית בישראל. בגניבות חקלאיות שעליהן נמנות גם העבירות נשוא תיק זה יש לראות, אפוא, גניבות הנעברות בנסיבות מחמירות ולגזור עונשים בהתאם". כתבה השופטת בגזר הדין.