הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר: הפיצוי בגין המתת בעלי חיים ייקבע על ידי ועדה מיוחדת


הצעת החוק לתיקון פקודת מחלות בעלי חיים אושרה השבוע בכנסת בקריאה שניה ושלישית. לפי התיקון, הפיצוי למגדלים בגין המתת בעלי חיים שנעשתה במטרה למנוע התפשטות מחלות, תקבע מהיום ע''י ועדה מיוחדת ברשות משרד החקלאות. עד כה, הווטרינר הממשלתי שהורה על השמדת בעלי החיים קבע גם את גובה הפיצוי למגדלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-11-2013



שפעת עופות בישראל, צילום ארכיון: נפתלי דדון - משרד החקלאות

אושר סופית: הפיצוי לחקלאים על המתת בעלי חיים ייקבע על ידי ועדה שימנה שר החקלאות ולא על ידי וטרינר. מליאת הכנסת אישרה שלשום (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת מחלות בעלי חיים (מס' 6), התשע"ד-2013, שהגישה הממשלה ונדונה בועדת הכלכלה של הכנסת. הצעת החוק משנה חלק מן ההסדרים הקיימים בפקודה וקובעת הסדר חדש בנוגע לפיצוי על המתת בעל חיים, שנעשתה במטרה למנוע התפשטות מחלות בקרב בעלי חיים והעברתן לבני אדם.

שוויו של הפיצוי יקבע על ידי ועדה מקצועית במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ולא על ידי וטרינר כפי שהיה נהוג עד היום. על החלטת הוועדה ניתן יהיה לעתור לבית המשפט לעניינים מנהליים. בנוסף נקבע הסדר חדש לעניין סייגים למתן פיצוי לפי הפקודה, לפיו לא יינתן פיצוי אם הצורך בהמתת בעל החיים נובע מהפרת הבעלים של בעל החיים שהומת את הוראות הפקודה, או כאשר ישנו הסדר ביטוחי חלופי שמכוחו יקבל הבעלים פיצוי נאות בשל המתת בעל החיים שבבעלותו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון להכנת ההצעה שהתקיים בוועדת הכלכלה,, הסבירה הממונה על התביעות במשרד החקלאות, אפרת אביאני, כי כיום הוטרינר הממשלתי שמורה על השמדת בעלי חיים קובע גם את גובה הפיצוי למגדלים. מכיוון שהווטרינר מומחה לרפואה וטרינרית ולא להערכת שווים של בעלי החיים, ביקש המשרד לתקן את המנגנון, כך שייקבע על ידי ועדה שימנה שר החקלאות, בה יהיו חברים נציג מנכ"ל המשרד שיעמוד בראש הוועדה, נציג מנהל השירותים הווטרינריים במשרד ונציג היועץ המשפטי של משרד החקלאות. אביאני הוסיפה כי תיקון נוסף שמבקש המשרד נועד להסדרת הנושא של מניעת פיצוי ממי שהפר את החוק ותרם להתפרצות מחלה. לדבריה, כיום לא ניתן למנוע פיצוי ממגדל, אלא אם ניתן להוכיח שהוא עבר על החוק. עם זאת, לעיתים המגדל לא אחראי באופן ישיר, אך לא ביצע פעולות שיכלו למנוע התפשטות מחלות ולכן צריך להפחית את הפיצוי שהוא אמור לקבל.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, דרש כי בוועדה שיקים שר החקלאות יהיה נציג מטעם החקלאים. היו"ר ח"כ ברוורמן קרא לצדדים להגיע לפשרה בנושא נציג החקלאים לוועדה. בעקבות זאת אמרה סגנית מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות, תניב רופא, כי שר החקלאות, בהתייעצות עם החקלאים, ימנה לוועדה גם משקיף בלתי תלוי מהאקדמיה.