הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המועצה לצרכנות יוזמת מהלך לפיקוח על פערי תיווך בירקות ופירות


מחירי הפירות בישראל התייקרו בשנים 2005-2011 ב-60% - לעומת עלייה ממוצעת של 17% באיחוד האירופי, ומגמה זו רק מתגברת. בדיקת שנעשתה לראשונה בישראל בזמן אמת, ע''י המועצה לצרכנות והתאחדות האיכרים, מגלה פערי תיווך של עד 300% במחירי הירקות והפירות, כשרשתות השיווק גוזרות קופון שמן. שני הגופים הודיעו היום כי יקדמו מהלך לפיקוח על פערי התיווך בירקות ופירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-11-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

הצרכן הישראלי משלם כבר תקופה ארוכה מחירים גבוהים עבור הפירות והירקות שהוא צורך. על פי נתונים שמפרסמת היום המועצה הישראלית לצרכנות, המתבססים על מחקר שנערך בדצמבר 2012 במכון המחקר של הכנסת, עולה כי מחירי הפירות בישראל התייקרו בין השנים 2005-2011 ב- 60% לעומת עליה ממוצעת של 17% במדינות האיחוד האירופי. גם מחירי הירקות בישראל התייקרו באותה תקופה ב-29% לעומת התייקרות של 20% במדינות האיחוד האירופי. מחירי הירקות והפירות בישראל בשנת 2013 המשיכו והאמירו.

דו"ח מיוחד שפרסם מבקר המדינה בשנה שעברה, מצביע על כך כי תחום הפירות והירקות הינו מהתחומים החשובים הנכללים ב'סל הבסיסי' שהכין משרד הבריאות, סל אשר נועד "למלא את הצורך המינימאלי בצריכה הולמת". דומה כי אין חולק על התרומה בצריכתם של פירות וירקות לבריאות הציבור מצד אחד, ועל משמעותו הכלכלית של המחיר לסל המוצרים הנרכש ע"י הציבור מצד שני.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נראה כי הסיבה העיקרית למחיריהם הגבוהים של הפירות והירקות נעוצה בפערי התיווך - ההפרש בין המחיר אותו מקבל החקלאי עבור תוצרתו, לבין המחיר אותו משלם הצרכן בנקודת המכירה. לראשונה בישראל, נערך מחקר שטח מקיף, המשלב 2 גופים היכולים לשפוך אור על פערים אלה ולכמת אותם: התאחדות האיכרים והמועצה הישראלית לצרכנות.

הבדיקה התבססה על המחירים אותם קיבלו החקלאים עבור התוצרת שלהם באמצעות התאחדות החקלאים, בין התאריכים 27-29 באוקטובר. באותם תאריכים, נדגמו מחירי הירקות והפירות ע"י סמ"ל - סיירי המועצה לצרכנות, אשר פקדו 168 סניפים של רשתות שיווק וירקניות בכל רחבי הארץ. כידוע, המועצה לצרכנות מפעילה את סמ"ל , הסוקרת 150 נקודות מכירה בשבוע ו-300 בסך הכול ומפרסמת את המחירים באתר האינטרנט שלה, כולל שמות הסניפים היקרים והזולים.

מהתחקיר שערכה המועצה לצרכנות בשיתוף עם התאחדות האיכרים חושבו פערי התיווך, ומהם עולה כי קיימים פערים גדולים בין המחיר לצרכן לבין המחיר שהחקלאי מקבל. כך למשל:



קידום מהלך לפיקוח על פערי התיווך

לנוכח פערי התיווך הגבוהים, המועצה הישראלית לצרכנות יחד עם התאחדות האיכרים, מקדמות מהלך לפיקוח על פער התיווך.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים: "החקלאים מקבלים מהסוחרים מחירים מאוד נמוכים והצרכנים משלמים מחירים מופרזים. הרשתות הגדולות עושות עלינו סיבוב- הן מספרות לכל העולם שזה עולה להן ביותר, ומצד שני, כשאתה קורא את הדוחות הכספיים שלהן, אתה רואה שגם אחרון המשווקים קונה בשני שקלים ומוכר בשבעה. פערי התיווך מגיעים ל- 250%-300%, כשבאירופה אמנות וולונטריות של חלק מהרשתות קובעות שהמחיר לצרכן לא יעלה מעבר ל-40% או 50%. נדרשת כאן רגולציה".

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות:" העובדה שיש פערים של מאות אחוזים בין חנויות שונות וסניפים שונים, רק מסגירה את פערי השיווק האדירים שאינם סבירים ועל כן גם אינם מוצדקים. בענף הפירות והירקות יש פערי הענק בין מה שמקבל החקלאי למה שמשלם הצרכן, ופערים אלו הביאו את המועצה לצרכנות ליזום את מהלך הפיקוח. המוצר שהצרכן קונה בחנות הוא אותו המוצר שהחקלאי מכר בפתח המשק, ולכן לא ניתן לומר שיש עלויות נוספות נסתרות להוציא עלויות שינוע ושיווק''

לדברי עו''ד פלג, הקפצת המחיר בעשרות רבות ולפעמים מאות אחוזים לעומת המחיר בשער המשק, מעידה על כך שחוליות התיווך בשרשרת השיווק איבדו כל רסן, ואין מנוס מפיקוח ממשלתי על הפערים שהם גובים. ''במקום שהמחירים לצרכנים בלתי סבירים לא יכול להיות שהשוק הוגן. במקום שכזה נדרשת התערבות ממשלתית. מן המצב הקיים סובלים גם הצרכנים וגם החקלאים. לאחר יישום התיקון ירוויחו גם הצרכנים, אשר ירשו לעצמם לקנות יותר פירות וירקות ולאכול יותר בריא, וגם החקלאים שהביקוש לתוצרתם יעלה פלאים ".