הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחה בחודש אישור חוזי החכירה לדורות במושבים


מועצת מקרקעי ישראל דחתה בחודש את אישור חוזי החכירה לדורות, לאחר שבתנועת המושבים ביקשו להכניס מספר שינויים בחוזים. מזכ''ל התנועה מאיר צור: ''אנחנו ממשיכים להילחם על הבית ועל הזכויות הבסיסיות של כל חבר מושב. ישנה חשיבות עליונה לסיים את חוזי החכירה כך שיבטיחו את החקלאות והשטחים הפתוחים במרחב הכפרי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-11-2013



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר מאמצים רבים של עשרות שנים להביא לאישור את חוזי החכירה לדורות במושבים, הובאו אמש (יום ד') החוזים לדיון במועצת מקרקעי ישראל.  חברי המועצה דנו בשינויים המבוקשים ע"י תנועות המושבים בחלק מסעיפי החוזה, שהוגשו בשם הועדה הבין מושבית, אשר כוללים: שמירת מעמד האגודה החקלאית בעת העברת זכויות, הבטחת פיצוי ראוי ותהליך הוגן בעת הפקעת הקרקע ובעת שינוי ייעוד למגורים וקיבוע זכויות המגורים בחלקת המגורים של חבר המושב. חוזי החכירה, שאמורים לעגן אחת ולתמיד את מערכת היחסים בין חברי המושבים, האגודות החקלאיות ובין מינהל מקרקעי ישראל, יאושרו במועצה הבאה שתתכנס בעוד כחודש, לאחר קבלת חלק מהערות התנועה והצורך להטמיע אותן בחוזים,

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חוזי החכירה כוללים את הסעיפים הבאים: קיבוע זכויות המגורים והתעסוקה החלופית של חבר המושב מול המינהל; הסדרת סוגיית ההורשה של הנחלה (הבית);  קיבוע זכויות האגודה לעניין מיזמים מסחריים ומעמד האגודה בעת העברת זכויות. החוזה ייחתם לתקופה של 196 שנה, כאשר כל 49 שנה תינתן האפשרות להאריכו לתקופה זהה.

בתוך כך, הודיעה תנועת המושבים כי בישיבת מזכירות התנועה האחרונה שהתקיימה ב-7.11.2013, הוחלט פה אחד להסמיך את ההנהלה להכריע בסוגיית חוזה החכירה לדורות. מוסד מזכירות התנועה הנו מוסד רחב המורכב מכ-50 נציגי כל האזורים בארץ, לרבות בעלי תפקידים כגוף ראשי מועצות, ראשי ועדים ומזכירי ישובים.

בישיבה הציג מזכ"ל התנועה ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, את סעיפי החוזה ועדכן את הנוכחים בהתפתחויות אל מול המנהל. עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף קרקעות ואגו"ש, סקר בפירוט רב את סעפי ההסכם, לרבות השינויים המבוקשים ע"י התנועות. בתום דיון מעמיק בנושא, נערכה ההצבעה. כפי הנראה, תתכנס מועצת מקרקעי ישראל בחודש הבא, לאשר את נוסח חוזה החכירה.

יתרונות ההסכם לחבר המושב

החוזה יקבע את זכויותיו של בעל הנחלה (הבית) ויאפשר לו לרשום את זכויותיו בטאבו. תתאפשר לו היכולת להוריש בצורה מסודרת את הנחלה (בית) לדור הבא, יתאפשר לו לפתח את הקרקע לטובת השקעות בחקלאות שדורשות הון רב.

החוזה יסדיר את מערכות היחסים בין הבנקים לבין בעלי הנחלות(הבתים) שמתקשים בקבלת משכנתאות והלוואות בתנאים הקיימים בשוק בשל מעמדם החוזי הנוכחי. לאגודות החקלאיות יהיה רישום בטאבו של החלקות החקלאיות , ובכך יופחת משמעותית האיום על הנחלות והבתים ויישמר המרחב הכפרי במתכונתו הנוכחית.

ניתן יהיה ליישם את החלטה 1155 (979) המאפשרת מסלול היוון, אשר מקטין את החיכוך בין המנהל לחבר המושב ומאפשר לחבר המושב להפריד מגרש מהנחלה לטובת אחד מילדיו.

מאיר צור, מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל: "אנחנו ממשיכים להילחם על הבית ועל הזכויות הבסיסיות של כל חבר מושב. ישנה חשיבות עליונה לסיים את חוזי החכירה כך שיבטיחו את החקלאות והשטחים הפתוחים במרחב הכפרי״.

עו״ד עמית יפרח, יו״ר אגף קרקעות ואגו״ש: ''התנועה תמשיך עד כינוס המועצה הבאה להשקיע את מירב מאמציה על מנת שהחוזה אכן ישקף את הזכויות האמיתיות של חברי המושבים על הבית ועל הקרקע - נמשיך לדרוש הוספת התיקונים הדרושים בחוזה .