הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הדבוראים מזהירים מפני כאוס בענף המזון בישראל


הדבוראים שהודיעו על פתיחת צעדי מחאה כנגד משרד החקלאות, טוענים כי המשרד מוביל מהלך לשינוי חוק הסדרת רעיית דבורים וייצור דבש, מבלי להתייעץ איתם ועם מומחים מהתחום. ''הרפורמה שיזם משרד החקלאות כוללת סעיפים אבסורדים ללא חשיבה ותכנון לטווח ארוך שיחסלו את ענף הדבורים, ויפגעו בכל ענפי החקלאות ובסופו של דבר גם בצרכן. נמשיך להיאבק עד שידברו איתנו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2013



דבוראים בהפגנה היום. צילום: באדיבות ארגון מגדלי הדבורים

ארגון מגדלי הדבורים הודיע כי הוא פותח בצעדי מחאה כנגד משרד החקלאות על ה''צעדים החד צדדיים אותם מוביל המשרד במטרה להשתלט על הענף''. הדבוראים מוחים כנגד המהלך שמוביל המשרד לשינוי מסמך חוק הסדרת רעיית דבורים וייצור דבש, שנועד במקור להגן על ענף הדבורים וההאבקה מהתערבות פוליטית או אחרת בעתיד ולהעניק את התשתית הנדרשת לקיום ענף גידול הדבורים, ייצור דבש ומתן שירותי האבקה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדבוראים והנהלת מועצת הדבש טוענים, כי לא הוזמנו למשרד החקלאות להתייעצות בטרם ההחלטה לשנות את המסמך, שחובר ביזמת שרת החקלאות הקודמת אורית נוקד ובכירי המשרד, במשך זמן ארוך ובהקפדה, תוך התייעצות עם מומחים בענף. ''ההחלטות של משרד החקלאות כעת, מושפעות כנראה משיקולים זרים, שיפגעו בענף החקלאות כולו ויביאו בסופו של דבר להרס ענף הדבורים וחיסול האבקת הגידולים החקלאיים'' אומרים המגדלים. ראשי הארגונים החקלאיים הביעו את תמיכתם במאבק, ביניהם: ח"כ עומר בר לב (עבודה) מהשדולה החקלאית, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל אבשלום אבו וילן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל איציק כהן, מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, מזכ"ל האיחוד החקלאי דודו קוכמן ועוד.

העולם עסוק בנסיון להציל את ענף הדבורים, רק בישראל הורסים אותו

"מוזר, כי משרד ממשלתי שתפקידו להגן על החקלאים ולעודד את החקלאות נוקט צעד חד-צדדי הרסני'' אומר שי ספקטור יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל ודבוראי ותיק מכפר רות. ''מסמך הרפורמה שהורכב על ידי משרד החקלאות כולל סעיפים אבסורדים ללא חשיבה ותכנון לטווח ארוך, יחסלו את ענף הדבורים ויפגעו בכל ענפי החקלאות ובסופו של דבר בצרכן. במידה ולא תתקיים האבקה ורעיית דבורים מוסדרת, בעוד מספר שנים מחירם של תפוח או מלפפון יהיה כה גבוה, שיהיה זה מזון לעשירים בלבד''.

ספקטור מוסיף כי אין מדובר כאן על ייצור הדבש, שהינו רק חלק קטן בענף הדבורים. עיקר פעילותן של הדבורים הינה האבקה של שליש מכמות הגידולים החקלאיים בישראל. משק הדבורים לדבריו, עומד כיום על בלימה. בשנתיים האחרונות סובל הענף ממחלות שונות ומתופעת התמוטטות מושבות דבורים בכל העולם, אשר גרמה להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעשר השנים האחרונות. ''כלל המדינות הנאורות עסוקות בניסיון להציל את ענף הדבורים ע''י תמיכה בדבוראים וסיוע לקיום הענף, בשל החשש להפסקת ההאבקה לטובת הגידולים החקלאיים. רק בישראל קיים מהלך הרסני של משרד החקלאות עצמו, שיזיק לביטחון המזון וייצורו בישראל" אומר ספקטור.

הדבוראים טוענים עוד, כי משרד החקלאות מנהל כיום את ענף הדייג בדיוק בשיטה שהוא מציע לנהל את ענף הדבורים וכי התנהלות זו הרסה את ענף הדייג בחקלאות. ''שיקולים פוליטיים כאלו או אחרים אסור שיהיו מעורבים בעתיד חקלאות והתיישבות עובדת בפריפריה, הממוקמת בגבולות המדינה ומהווה שמירה על שטחים פתוחים ויישובי ספר המתפרנסים מחקלאות''.

נמשיך למחות ולהיאבק נגד משרד החקלאות עד שידברו איתנו

היום (ג') הפגינו דבוראים בכניסה למפעלי "משקי דרום" במהלך ביקור במקום של שר החקלאות יאיר שמיר, מנכ"ל משרד החקלאות ובכירי המשרד. בועז כנות, דבוראי ממושב אביגדור, דור שני לדבוראים מההתיישבות העובדת, שהשתתף היום בהפגנה אמר: ''אנו מוחים כנגד מהלך חד צדדי של משרד החקלאות, שנכפה על החקלאים ללא התייעצות מוקדמת עם גורמים מקצועיים ולא עם החקלאים עצמם, שמוביל משרד החקלאות, להלאמת ארגוני הדבוראים ולשינוי מסמך חוק לרעיית דבורים וייצור דבש''

כנות מסביר, כי לא מדובר כאן בנושא ייצור הדבש, אלא על הנושא הקריטי של האבקת גידולים חקלאיים. ''לא ברור מדוע משרד החקלאות מעוניין ליצור כאוס בענף ללא רגולציה. בדיוק מסיבה זו נחוץ להרחיק פוליטיקה מחקלאות, בכדי לא להרוס את כלל החקלאות בישראל רק בשביל ליצור עוד ג'ובים למקורבים, משרד החקלאות מחויב להמשיך לקיים ענף חקלאות וייצור מזון בישראל על בסיס קיומי ולא משיקולים פוליטיים" אומר כנות.

עוד הוסיף כנות, כי מחירי הדבש תלויים, כמו שאר מוצרי המזון בפערי התיווך של רשתות השיווק ולא במחיר הדבש הגולמי לחקלאי "אני מזכיר לכולם, כי מכוורות אינן קיימות במרכז הארץ, עיקר פרנסתנו אינה בתעשיות גדולות אלא בחקלאות. לא ייתכן, כי שר החקלאות ייתן יד להרס ההתיישבות העובדת, החקלאות והציונות בגבולות המדינה, כנגד אנשים התורמים למדינה כה הרבה. אנו נמשיך למחות ולהיאבק נגד משרד החקלאות עד שידברו איתנו, מהלכים חד צדדיים הנכפים על חקלאים שייכים למשטרים אחרים ולא לממשל דמוקרטי" אמר כנות.

עפ"י נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. הכוורות פזורות בכ- 6,300 נקודות ברחבי הארץ. עיקר פעילותם של הדבוראים בישראל הינה האבקת הגידולים החקלאיים ולא ייצור דבש. מחיר הדבש לצרכן בישראל מושפע מפערי התיווך של רשתות השיווק ואינו תלוי במחיר הגולמי שמקבל הדבוראי ואינו יקר יותר ממחירו בחו"ל.