הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דברים שרואים מכאן: האריות בספארי החלו לטפס על העצים


האריות והלביאות בספארי ברמת-גן חיו והתנהלו במשך השנים כמו כל בני מינם בעולם. עצים עניינו אותם רק לעיתים רחוקות מאוד, אך לאחרונה הם מרבים לעלות עליהם ולהישאר שם במשך זמן רב. בספארי חושבים שהסיבה לכך היא שהאריות הראשונים שטיפסו על העצים סיפרו לחבריהם ש'דברים שרואים מכאן לא רואים משם'

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-11-2013



צילום: אירית לופטה-קרדוש - הספארי ברמת גן

בקווין אליזבט שבאוגנדה ובאזור אגם מנייארה בטנזניה חיות שתי הקבוצות היחידות בטבע של אריות שמטפסים על עצים. קבוצות מופלאות אלה מושכות אליהן לא מעט תיירים, אשר משתאים למראה האריות המגושמים וכבדי המשקל שמטפסים על העצים ומשקיפים למרחקים.

בספארי ברמת גן, האריות והלביאות חיו והתנהלו במשך השנים כמו כל בני מינם בעולם. ''עצים עניינו אותם רק לעיתים רחוקות מאוד, כאשר מישהו מהם הרגיש שהוא צריך למצוא לעצמו מפלט ולהתרחק מאריה מטריד או לביאה מרגיזה'' מספרת שרית הורוביץ, דוברת הספארי ברמת גן. ''המטפלים ניסו למנוע את התופעה ועטפו את גזעי העצים ברשתות. אבל האריות המשיכו בשלהם במיוחד אלו שחיפשו דרך להתרחק מהקבוצה. לאט לאט התופעה הפכה להיות משמעותית הרבה יותר. האריות מרבים לעלות לעצים, ולא רק אלו שחוששים מאחרים. אנחנו חושבים שהסיבה לכך היא שהאריות הראשונים שטיפסו על העצים סיפרו לחבריהם ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ככל הנראה, בטיפוסיהם האקראיים הם גילו כי במרחק לא רב נמצאים בעלי חיים צמחוניים. בספארי מניחים שהם ידעו על הימצאותם בשטח הפתוח משום שהריחו אותם, אבל נראה שמשהו בצפייה בהם יצר אצלם ריגוש מסוג אחר וגרר אל העצים גם את כל שאר האריות.

בספארי ברמת גן, כמו בגני חיות רבים ברחבי העולם, משקיעים רבות במציאת דרכי העשרה לאריות, אבל אין כמו העשרה טבעית שנמצאת בשטח ומייצרת התלהבות והתרגשות גדולה עבור החיות. לכן, המטפלים החליטו להניח לנושא הרשתות, והאריות חופשיים לעשות כרצונם. יש ימים שהשהיה שלהם על העצים נמשכת זמן רב ויש כאלו שאף מסרבים לרדת.

''לנו בספארי, חשוב מאוד שהאריות ירדו בכל יום מהעצים וייכנסו לבתי הלילה משום שרק שם אפשר לבחון מקרוב אם יש להם איזושהי בעיה רפואית וכן משום שאנחנו לא רוצים להשאיר בשטח בעלי חיים מסוכנים ללא השגחה'' אומרת הורוביץ ומספרת כי לפני שבוע קרה מקרה, בו לביאה בשם סמבורו בת ה-4 עלתה על עץ וגם כשכולם נכנסו היא סירבה לרדת. המטפלים ידעו שאף אחד לא איים עליה באותו יום והסיבה שהיא נמצאת שם קשורה פשוט בעובדה שהיא צופה במה שקורה בשטח ונהנית מכך. לבסוף שלחו אליה את סוואנה אחותה שתוריד אותה מהעץ וזה אכן הצליח. ''אנחנו רואים שבימים שהג'ירפות מתקרבות לעבר שטח האריות, האריות נשארים זמן ממושך על העץ. הם כנראה העבירו את המסר אחד לשני והפכו להיות כמו אחיהם הנדירים בשתי השמורות שבאפריקה''.