הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הדבורים: הצעת החוק של משרד החקלאות תחסל את ענף הדבורים


מזה כעשרה ימים דבוראים מרחבי הארץ מקיימים משמרות מחאה מול ביתו של מנכ''ל משרד החקלאות. הם מוחים על כוונת המשרד לבצע רפורמה בענף, מבלי להתייעץ איתם ועם מומחים מהתחום. ''הרפורמה כוללת סעיפים אבסורדים ללא חשיבה ותכנון לטווח ארוך שיחסלו את ענף הדבורים, ויפגעו בכל ענפי החקלאות ובצרכן''. משרד החקלאות: ''הטענות רצופות אי-דיוקים ומטעות את כלל הדבוראים והציבור הרחב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-11-2013



דבוראים מול ביתו של מנכ''ל משרד החקלאות, צילום: באדיבות ארגון מגדלי הדבורים

משמרת מחאה של משפחות דבוראים התייצבה גם הבוקר (ג') מול ביתו של מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן. זהו היום התשיעי שהדבוראים נמצאים במקום ודורשים שיקיים עמם דיון ראוי בטרם תוגש ''הצעת החוק ההרסנית'' לטענתם. מנכ"ל משרד החקלאות יצא לפני מספר ימים למשמרת המחאה מול ביתו ואמר לדבריהם כי הם ''מבזבזים את זמנם וכי הוא מתכוון להמשיך בהליכי הלאמת ארגוני הדבוראים''. הבוקר, אומרים הדבוראים, כהן נכנס למכוניתו ונסע בחיפזון מהמקום.

לפני כחודש פרסם משרד החקלאות כי בהתאם להנחיות בית המשפט העליון והכנסת, בדבר החלפת צווים המבוססים על מצב חירום בענפי המשק השונים בחקיקה מודרנית, נוצרה הזדמנות לגיבוש מדיניות חדשה בענף הדבש.  על פי תזכיר החוק שהפיץ משרד החקלאות ופיתוח הכפר לציבור ''מוצע לאמץ מדיניות חדשה שתאפשר לדברי המשרד את השבחת ענף הדבש תוך הפחתת העומס הבירוקרטי ועידוד כניסת דבוראים חדשים לענף, דבר שיגביר את התחרות ויביא להפחתת המחירים לצרכן''

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מיד לאחר הפרסומים,  הודיעו הדבוראים על יציאה למאבק כנגד החלטת משרד החקלאות. לטענתם, המשרד מוביל מהלך לשינוי חוק הסדרת רעיית דבורים וייצור דבש, מבלי להתייעץ איתם ועם מומחים מהתחום. ''הרפורמה שיזם משרד החקלאות כוללת סעיפים אבסורדים ללא חשיבה ותכנון לטווח ארוך שיחסלו את ענף הדבורים, ויפגעו בכל ענפי החקלאות ובסופו של דבר גם בצרכן. הדבוראים טוענים כי בניגוד לטענת משרד החקלאות בכלי התקשורת, הם לא הוזמנו להתייעצות בטרם הוחלט לשנות את מסמך חוק רעיית דבורים וייצור דבש, שחובר בעבר ביזמת שרת החקלאות הקודמת אורית נוקד עם הצוות המקצועי של משרדה. ''מסמך זה נועד להגן על ענף הדבורים והאבקת גידולי החקלאות מהתערבות פוליטית ולהעניק את התשתית הנדרשת לביטחון ייצור המזון בישראל. המסמך הקודם נזרק לפח על ידי מנכ"ל המשרד הנוכחי שחיבר זמן קצר לאחר היכנסו לתפקיד מסמך חדש המסכן את ענף הדבורים וענף החקלאות בכללו'' אומרים הדבוראים.

מגדלי הדבורים מתעקשים, כי המגמה של מנכ"ל משרד החקלאות הינה ''פוליטית ומסוכנת וכי יש לעצור את פעילותו באופן מיידי לפני יצירת מחדלים בתחום החקלאות, בו אינו מבין, שקשה יהיה לתקנם ויפגעו בציבור כולו, יסכנו קיום ייצור מזון בישראל, ויעלו את מחירי המזון''. עוד אומרים הדבוראים כי נחוצה ישיבה מקצועית ורצינית ולא באמצעות העברת מכתבים כפי שנדרשו לכך בחודשים האחרונים, אשר לא זכו להתייחסות מצד משרד החקלאות.

''משרד החקלאות מטעה את הציבור באומרו כי מחיר הדבש ירד בעקבות הצעת החוק החדשה. זו לא האמת. המחיר נקבע על ידי רשתות השיווק ולא על ידי הדבוראים. כמו כן כבר כיום מתקיים יבוא דבש לישראל ובחודשים מסוימים אף ללא מכס'' אומרים הדבוראים. בנוסף לכך, משרד החקלאות מצהיר כי דבוראים וצעירים יוכלו להיכנס לענף בניגוד למצב היום. גם זו הטעייה, אומרים הדבוראים. המשרד לטענתם אומר זאת בשביל לקבל את אהדת הציבור. ''בפועל נכנסו עשרות דבוראים חדשים לענף בשנתיים האחרונות ועדיין לצערנו אין כמעט דור שני לענף החקלאות בכל תחומיו. היכן רואה משרד החקלאות את תור מאות האנשים החדשים המעוניינים להיות חקלאים? אולי באירופה, מאחר ובדרכו מסבסד משרד החקלאות הישראלי את כיס החקלאי האירופאי במקום לתמוך בחקלאי ישראל''.

לא נשקוט עד שיקיימו אתנו משא ומתן ראוי ומכובד

''משרד החקלאות טוען, כי מועצת הדבש הינה חברה פרטית, וגם זו אינה אמת'' אומרים הדבוראים ''מועצת הדבש הינה חברה לתועלת הציבור אשר נמצאים בה נציגי שרים, כולל נציג שר החקלאות. ברגע שהסדרת הענף תעבור לידי משרד החקלאות העלות תנגוס בקופת המדינה ותהיה כפולה ואף משולשת. חייבים להרחיק החקלאות מביצת הפוליטיקה. אסור שיהיה פוליטיקאי אשר משיקולים פוליטיים וזרים יסכן את ענפי החקלאות ובטחון וייצור מזון בישראל''.

''מאחר ושטחי המרעה כה דלים ומעטים ואזורי הצוף המשמשים מזון לדבורים מתמעטים ומצטמצמים, חייבים לשמור על רגולציה וסדר בענף. כמו כן, לא ניתן לשלוט על מעוף הדבורה והיא אינה יודעת גבולות - לכן קיימת הסדרה ואסור לתת יד ליצירת כאוס על ידי הכנסת מקורבים לענף ללא סדר ואבחנה כפי שמעוניין לעשות משרד החקלאות, אלא לשמור על כך שתישאר פרנסה לכולם. במידה ויכניסו מספר רב מידי של כוורות לישראל יקרוס הענף, כי לא יהיה מספיק מזון לדבורים, או אז, יוכל משרד החקלאות לייבא מחו"ל דבש וגם פירות וירקות, כי האבקה לא תהיה גם לכך''.

הדבוראים הודיעו היום כי הם מתכוונים להמשיך במחאתם וקוראים לשר איווט ליברמן לבדוק היטב מה קורה במשרד החקלאות שבכיריו הם חברי מפלגתו שחרטה על דגלה את חשיבות קיומה של ההתיישבות החקלאית והציונית בישראל.

יוסי פאר, דבוראי ממושב צופית שנמצא בין הדבוראים במשמרת המחאה מול ביתו של מנכ"ל משרד החקלאות אמר: "אנו מתכוונים להחריף את המאבק הצודק כנגד משרד החקלאות שנותן יד להרס ביטחון המזון בישראל. נגיע לכל חלקי הארץ ולא נשקוט עד שיקיימו אתנו משא ומתן ראוי ומכובד. אין מדובר על ייצור או מחיר הדבש, כי אם על הנושא הקריטי של האבקת גידולים חקלאיים.  ועתיד החקלאות. אני קורא לכל אזרחי ישראל לתמוך במאבק שהוא גם שלהם, הרי ללא ענף הדבורים לא תתקיים האבקה ורעיית דבורים מוסדרת ובעוד מספר שנים מחירם של תפוח או מלפפון יהיה כה גבוה שיהיה זה מזון רק לעשירים, ואז כל אחד מאתנו ירגיש את האסון שמביא עלינו משרד החקלאות בכיסו הפרטי, אך זה יהיה כבר מאוחר מידי".

משרד החקלאות: טענות של קומץ דבוראים שמטעות את כלל הדבוראים והציבור

במשרד החקלאות אומרים בתגובה: ''הטענות של קומץ דבוראים ותיקים רצופות אי-דיוקים ומטעות את כלל הדבוראים והציבור הרחב . משרד החקלאות מקדם רפורמה בענף הדבש שתאפשר הכנסת דבוראים חדשים לצורך הגברת התחרות בו. המהלך נעשה תוך שמירת הרגולציה בענף שמעתה תנוהל על ידי המדינה באופן שקוף ושוויוני, ולא ע״י גוף פרטי (מועצת הדבש) שבידיו הופקד המשאב הציבורי יקר הערך זה''.

''בטרם השלמת תזכיר החוק'' מוסיפים במשרד החקלאות ''נפגשו שר החקלאות והמנכ״ל עם הנהלת מועצת הדבש ועם דבוראים מרכזיים, ואף ערכו סיור בשטח. למען הסר ספק נבהיר כי הקצאת נקודות הרעייה החדשות תיעשה רק בהתאם לכושר הנשיאה של הקרקע, מתוך ההכרה בחשיבות ההאבקה לכלל ענפי החקלאות. ראוי להזכיר גם כי הפחתת גובה האגרות לדבוראים וביטול המגבלות על מספר המשווקים המורשים, צפויים להביא להורדת מחירי הדבש לצרכן''

''המצב הנוכחי, בו קומץ עסקני מועצת הדבש חוסמים דבוראים חדשים המעוניינים להיכנס לענף על ידי מניעת חלוקה שוויונית של המשאב הציבורי של שטחי הרעייה - פוגע פגיעה לא-מידתית בחופש העיסוק ומונע תחרות בענף, שרק ישתבח מהרפורמה''