הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות החליט: גינת דרויאנוב בפלורנטין לא תיהרס


עיריית ת''א התכוונה לכרות 12 עצים ולהעתיק 22 עצים משטח גינת דרויאנוב בכדי לבנות במקום בית ספר חדש. תושבי שכונת פלורנטין והחברה להגנת הטבע הגישו ערר ופקיד היערות במשרד החקלאות החליט כי יש לשמר את העצים במתחם. בחברה להגנת הטבע מברכים על ההחלטה. עירית תל-אביב: מדובר בהחלטה שגויה מהיסוד ובכוונת העירייה לפעול לשינויה

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-11-2013



עץ סיסם הודי, צילום: י.ש. ויקיפדיה

מאבק תושבי שכונת פלורנטין בת''א והחברה להגנת הטבע הוכתר בהצלחה: העצים העתיקים בגינת דרויאנוב בשכונה לא ייכרתו, והגינה לא תהפוך לבית ספר. כך קבע אתמול פקיד היערות של משרד החקלאות חגי שניר.

יעל זילברשטיין מהחברה להגנת הטבע: "אנחנו מברכים את פקיד היערות ומשרד החקלאות, על ההחלטה לשמור על גינת דרויאנוב בפלורנטין בעקבות ערר שהגישה החברה להגנת הטבע, בשיתוף עם התושבים. חשיבות ההחלטה היא שמירה על שטח פתוח ועצים בוגרים, בשכונה עם מיעוט חמור בשטחי ציבור. לא ברור לנו מדוע עיריית תל אביב מתעקשת לבנות על הגינה הקיימת".

תחילתו של הסיפור, לפני מספר חודשים, כשעיריית ת"א פרסמה כי היא מתכננת להקים בית ספר חדש על שטח בייעוד מבני ציבור המשמש כיום בחלקו כגן ציבורי וכריאה ירוקה בגבול שכונת פלורנטין בדרום ת"א. הגן כולל כיום שטח מדושא בו נטועים עצי סיסם הודי ועצי פיקוס השדרות, ותיקים וגדולים. חלק מעצי הסיסם ההודי הם בני 50 שנה ומעלה וצמרתם הרחבה מצילה על שטחי דשא נרחבים בגינה. בנוסף, נטועים בגן גם עצים בוגרים צעירים יותר מסוג מייש בונגה.

לצורך הבנייה הוגשה בקשה לכריתה של 12 עצים ולהעתקה של 22 עצים משטח גינה, אשר אושרה ע''י פקיד היערות ת''א. על כל שטח הגינה הציבורית עתיד היה לקום לפי התוכניות בית הספר החדש ובכוונת העיריה היה להתחיל בעבודות הפיתוח מייד ולסיימם בתוך פחות משנתיים. מעת שהובהרה הכוונה, יצאו תושבי השכונה למאבק על שימור השטח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התושבים טענו כי הגינה הקיימת הינה הריאה הירוקה היחידה המשמעותית בשכונה מבחינה נופית, אקולוגית ואסטטית ומהווה מקום פעילות והתכנסות ייחודי לתושבים. בגינה הקהילתית ניטעו עצים רבים במהלך השנים שאף הם ייחודים. מערכות אקולוגיות שלמות יהרסו גם בעקבות העתקתם המבוקשת לאתר אחר. גינת דרויאנוב, במיוחד מתחם הגינה הקהילתית היא פנינה ייחודית המושכת אליה פרפרים שלא ניתן לראות בשום מקום אחר בשכונה וציפורים רבות.

לדברי התושבים, אין ספק כי בניית בית ספר היא פעולה חיובית ומבורכת, אך לטענתם אסור לעשות זאת על חשבון הריאה הירוקה היחידה בשכונה. ''לא ברור מדוע מקלה העירייה בערכם של השטחים הפתוחים כאשר הם חיוניים כל כך לאיכות חייהם של התושבים'' נכתב בערר. לאחר התייעצות עם גורמים מקצועיים, גיבשו התושבים חלופה אפשרית לתכנית, בה בניית בית הספר החדש תיערך במגרש ריק בשטח זהה שמשמש כחניון ברח' אליפלט.

במכתב ששלח פקיד היערות במשרד החקלאות חגי שניר נכתב כי ''לאחר בחינת הנתונים וסיור מקצועי בשטח, ניכר כי במקרה זה, חשיבותם של העצים כקבוצה, המהווה ריאה ירוקה עולה על חשיבותו של כל עץ ועץ באופן פרטני. לכן ראוי להתייחס לכל שטח הגינה כמכלול.

70% מכלל השטחים הפתוחים האפקטיביים בשכונה

העצים הוותיקים ממין סיסם הודי אינם נדירים בישראל אולם באזור פלורנטין ודרום ת"א קשה למצוא קבוצת עצי סיסם ותיקים בעלי ערכיות נופית - סביבתית דומה. מיקום הגינה והעצים הנטועים בה, מהווה למעשה את הריאה הירוקה המשמעותית היחידה בשכונת פלורנטין. על אף גודלה וממדיה המצומצמים, מהווה הגינה 70% מכל השטחים הפתוחים האפקטיביים בשכונה ונותנת מענה לרוב תושביה.

בין הנימוקים נכתב כי ''מצבם הפיזי של העצים הותיקים והמשך קיומם יאפשר אספקת שירותי צל ונוף ירוק לעוד לפחות 30-40 שנה. בנוסף, עצים צעירים יותר שניטעו בגן ב 10 השנים האחרונות, ישלימו את החסר כאשר העצים הוותיקים יסיימו את חייהם. חשיבותם הנופית סביבתית והאקולוגית של קבוצת העצים במתחם בולטת במיוחד על רקע הצפיפות הרבה השוררת בסביבת הגן והמחסור הבולט בשטחי ציבור איכותיים לטובת תושבי השכונה''

''נושא המחסור בשטחים ציבוריים ירוקים בשכונה נדון במספר מפגשים בין גורמי העירייה לתושבים, עוד בטרם התקבלה החלטה על בניית בית ספר במקום בו עומדים העצים. נושאים אלה הגיעו לפתחו של ביהמ"ש לעניינים מנהליים בשנת 2008 ובעקבותיה נחתמה הצהרת כוונות בין תושבי פלורנטין לוועדה המקומית תל אביב לעניין חשיבות שטחי הציבור בשכונה''.

עירית ת''א: החלטה שגויה מהיסוד ובכוונתנו לפעול לשינויה

''תכניות הפיתוח הסביבתי הכוללות נטיעות במתחם בית הספר המתוכנן נעשו כולן בידיים מקצועיות. אך נראה שלא ניכרה בתכניות, ולא הופיעה בהן התייחסות למשמעויות ולאיכויות הריאה הירוקה הפעילה היחידה של התושבים בשכונה'' כתב פקיד היערות חגי שניר. ''המשמעות של הלו"ז המוצע לפיתוח הבנייה באתר, הינה כי העצים נשואי הערר שהם אלה המרכיבים את הגן הציבורי היחיד המשרת את תושבי השכונה ייעקרו או יועתקו ויש חשש כבד לפגיעה גם בעצי הפיקוס המקיפים את המתחם.

''להערכתי, יידרשו לא פחות מ 15 שנים לעצים חילופיים בתנאי גידול אידאליים בכדי לספק שירותי צל - ואקולוגיה ראויים, שישמשו את תושבי השכונה. כל שצ"פ חליפי שיפותח היום כפיצוי על ביטול הגן הקיים, לא יוכל לספק את מכלול האיכויות הקיים בגן הוותיק. זאת ועוד, העצים החילופיים החדשים המתוכננים להינטע בפרויקט יהיו נטועים במתחם סגור שיהיה פתוח לציבור, רק בעת שלא תתקיים פעילות בבית הספר''.

לאור הנימוקים האמורים החליט משרד החקלאות כי יש לשמר את העצים במתחם דרויאנוב .בהתאם לכך , הערר התקבל ורישיון הכריתה וההעתקה בוטל.

תגובת עיריית ת"א כפי שפורסמה היום בכלכליסט: "מדובר בהחלטה שגויה מהיסוד ובכוונת העירייה לפעול לשינויה. הצורך המרכזי העומד לנגד עינינו בהקמת בית הספר הוא מתן מענה בטווח זמן קצר לילדי השכונה והסביבה, שכמותם גדלה וממשיכה לגדול. בכל מקרה, הדבר אינו בא על חשבון שטחים ירוקים, שכן העירייה הגדילה את השטח הציבורי בשכונת פלורנטין, ועוד תכשיר שטח נרחב ביותר סמוך מאוד לגינה הנוכחית".