הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות חקלאי ישראל מביעה את תמיכתה במאבק הדבוראים


בתום ישיבה שהתקיימה היום (ה') בה נכחו ראשי הארגונים החקלאיים והדבוראים, הודיעה התאחדות חקלאי ישראל על תמיכתה במאבקם של הדבוראים שמוחים כנגד כוונת משרד החקלאות לבצע רפורמה בענף הדבש. ההתאחדות קראה למשרד החקלאות להידבר עם הדבוראים, על מנת להגיע להבנות על טיוטת חוק מוסכם שישמור על ענף משגשג ופורח לטובת החקלאות, הטבע והיער

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2013



הפגנת הדבוראים בכביש הגישה למשרד החקלאות, צילום: אורן הראל

הבוקר (ה') קיימו התאחדות חקלאי ישראל, ראשי הארגונים החקלאיים והדבוראים פגישה דחופה בעניין מאבק הדבוראים המתנהל בימים אלו כנגד החלטת משרד החקלאות לגיבוש מדיניות חדשה בענף הדבש. בסיום הישיבה הודיעה התאחדות חקלאי ישראל על תמיכתה במאבקם של מגדלי הדבורים וקראה למשרד החקלאות להידבר איתם באופן מיידי, על מנת להגיע להבנות על טיוטת חוק מוסכם שישמור על ענף משגשג ופורח לטובת החקלאות, הטבע והיער.

לפני כחודש פרסם משרד החקלאות כי בהתאם להנחיות בית המשפט העליון והכנסת, בדבר החלפת צווים המבוססים על מצב חירום בענפי המשק השונים בחקיקה מודרנית, נוצרה הזדמנות לגיבוש מדיניות חדשה בענף הדבש. על פי תזכיר החוק שהפיץ המשרד לציבור ''מוצע לאמץ מדיניות חדשה שתאפשר לדברי המשרד את השבחת ענף הדבש תוך הפחתת העומס הבירוקרטי ועידוד כניסת דבוראים חדשים לענף, דבר שיגביר את התחרות ויביא להפחתת המחירים לצרכן''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מיד לאחר הפרסומים, הודיעו הדבוראים על יציאה למאבק כנגד ההחלטה. לטענתם, ''הרפורמה שיזם משרד החקלאות כוללת סעיפים אבסורדים ללא חשיבה ותכנון לטווח ארוך שיחסלו את ענף הדבורים, ויפגעו בכל ענפי החקלאות ובסופו של דבר גם בצרכן''. הדבוראים טוענים כי בניגוד לטענת משרד החקלאות בכלי התקשורת, הם לא הוזמנו להתייעצות בטרם הוחלט לשנות את מסמך חוק רעיית דבורים וייצור דבש, שחובר בעבר ביזמת שרת החקלאות הקודמת אורית נוקד עם הצוות המקצועי של משרדה. ''מסמך זה נועד להגן על ענף הדבורים והאבקת גידולי החקלאות מהתערבות פוליטית ולהעניק את התשתית הנדרשת לביטחון ייצור המזון בישראל. המסמך הקודם נזרק לפח על ידי מנכ"ל המשרד הנוכחי שחיבר זמן קצר לאחר היכנסו לתפקיד מסמך חדש המסכן את ענף הדבורים וענף החקלאות בכללו'' אומרים הדבוראים.

מגדלי הדבורים טוענים גם, כי משרד החקלאות מטעה את הציבור בנושאים רבים, כמו למשל באמירה כי מחירי הדבש יירדו כתוצאה מהרפורמה, ההבטחה שדבוראים צעירים ייכנסו לענף, הצגת מועצת הדבש ע''י משרד החקלאות כגוף פרטי, או ההבטחה כי הלאמת הענף תיטיב איתו. הם דוחים אחת לאחת את הטענות ואומרים כי אינן נכונות ונועדו לקבל את אהדת הציבור לפני המהלך. הדבוראים גם מתעקשים כי המגמה של מנכ"ל משרד החקלאות הינה ''פוליטית ומסוכנת וכי יש לעצור את פעילותו באופן מיידי לפני יצירת מחדלים בתחום החקלאות, בו אינו מבין, שקשה יהיה לתקנם ויפגעו בציבור כולו, יסכנו קיום ייצור מזון בישראל, ויעלו את מחירי המזון''.

בישיבה היום השתתפו מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן,  מנכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, מנכ"ל ארגון הפלחה אורי נעמתי, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות איציק כהן, יו"ר הארגונים הכלכליים הקיבוציים ניר מאיר, מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, מזכיר פועלי אגודת ישראל שרגא נוי,  רזי יהל מאגף הכלכלה של התנועה הקיבוצית, מזכיר איגוד המושבים של הפועל המזרחי איציק אליה, ירון סלומון מהאיחוד החקלאי, יועצים משפטיים ועוד.

משרד החקלאות: טענות של קומץ דבוראים שמטעות את כלל הדבוראים והציבור

במשרד החקלאות אמרו אתמול בתגובה לטענות מגדלי הדבורים: ''הטענות של קומץ דבוראים ותיקים רצופות אי-דיוקים ומטעות את כלל הדבוראים והציבור הרחב. משרד החקלאות מקדם רפורמה בענף הדבש שתאפשר הכנסת דבוראים חדשים לצורך הגברת התחרות בו. המהלך נעשה תוך שמירת הרגולציה בענף שמעתה תנוהל על ידי המדינה באופן שקוף ושוויוני, ולא ע״י גוף פרטי (מועצת הדבש) שבידיו הופקד המשאב הציבורי יקר הערך זה''.

''בטרם השלמת תזכיר החוק'' מוסיפים במשרד החקלאות ''נפגשו שר החקלאות והמנכ״ל עם הנהלת מועצת הדבש ועם דבוראים מרכזיים, ואף ערכו סיור בשטח. למען הסר ספק נבהיר כי הקצאת נקודות הרעייה החדשות תיעשה רק בהתאם לכושר הנשיאה של הקרקע, מתוך ההכרה בחשיבות ההאבקה לכלל ענפי החקלאות. ראוי להזכיר גם כי הפחתת גובה האגרות לדבוראים וביטול המגבלות על מספר המשווקים המורשים, צפויים להביא להורדת מחירי הדבש לצרכן''

''המצב הנוכחי, בו קומץ עסקני מועצת הדבש חוסמים דבוראים חדשים המעוניינים להיכנס לענף על ידי מניעת חלוקה שוויונית של המשאב הציבורי של שטחי הרעייה - פוגע פגיעה לא-מידתית בחופש העיסוק ומונע תחרות בענף, שרק ישתבח מהרפורמה''