הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


50 שנה לחפירות במצדה: יום סיורים מיוחד


רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור הרחב ליום סיורים מיועד שיתקיים לציון שנת היובל לחפירות משלחת ידין במצדה. חפירות המשלחת בין השנים 1963-1965 הובילו לתגליות מרשימות ושפכו לראשונה אור על התיאורים בספריו של יוסף בן מתתיהו, על תקופת שלטונו של הורדוס ועל האירועים הדרמטיים שהתחוללו במצדה במרד הראשון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2013



המצדה, צילום: אבינעם מיכאל

לרגל ציון 50 שנה למשלחת החפירות במצדה, תקיים רשות הטבע והגנים אירוע בן יומיים, בתאריכים 3-4.12 אשר במהלכו יתקיימו כנס בירושלים וסיורים מיוחדים במצדה הפתוחים לקהל הרחב, בהרשמה מראש. האירועים הם בשיתוף עם המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, החברה לחקירת א"י ועתיקותיה והמועצה האזורית תמר

ביום הראשון יתקיים יום עיון המאורגן על ידי משלחת חפירות מצדה באוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים תחת הכותרת: "מצדה בימים ההם בזמן הזה". יום זה יכלול הרצאות אודות חקר המצדה.

ביום השני יתקיים יום סיורים מיוחד בגן לאומי מצדה, תכנית אמנותית והדלקת נרות חגיגית. הסיורים  יהיו בנושאים שונים וילוו ע"י טובי המדריכים והמומחים: המרד והצבא הרומי - ד"ר גיא שטיבל מהמכון לארכיאולוגיה האוניברסיטה העברית; אספקת המים למצדה - ד"ר צביקה צוק, ארכיאולוג ראשי רשות הטבע והגנים; האדם והטבע במצדה - אלי רז, גיאולוג; בעקבות הרפתקנים חופרים ומתנדבים - ידין רומן; פיתוח אדריכלי ותיירות - זאב מרגלית, אדריכל רשות הטבע והגנים; חיי יום יום:  פרופ' רוני רייך, אוניברסיטת חיפה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אתר המצדה התגלה 125 שנה לפני תחילת החפירות. אולם רק לאחר שני מחקרים ארכיאולוגיים בשנות ה-50 הוחלט לבצע חפירות במקום, ויגאל ידין הסכים להוביל אותן.
חפירות המשלחת במצדה בין השנים 1963-1965 הובילו לתגליות מרשימות ביותר. הן שפכו לראשונה אור על התיאורים בספריו של יוסף בן מתתיהו, על תקופת שלטונו של הורדוס ועל האירועים הדרמטיים שהתחוללו במצדה במרד הראשון. בין הממצאים שנמצאו בחפירות, פרקים מספר תהילים, ספר ויקרא, קטעים מהספרות החיצונית: ספר בן סירא, ספר היובלות, מגילת נוהגי השבת של בני כת הקומראן, מקוואות, מטבעות ברונזה, כדי חרס, פסיפסים ועוד.

 "התרגשות רבה מלווה אותנו לקראת כנס היובל לחפירות מצדה' אומר ד"ר צביקה צוק, ארכיאולוג ראשי, רשות הטבע והגנים. ''חברי המשלחת ומתנדבים רבים מאמינים כי החפירה ההיא השאירה חותם על חייהם וחלק מהם בחרו מאז ללמוד ולעסוק בארכיאולוגיה. החפירות היו אבן מנחה בתולדות הארכיאולוגיה של ישראל לאור הממצאים המרגשים של תעודות כתובות כולל קטעי מגילות ובהן ספרי מקרא, חרסי הגורלות, שרידי שלדים, מטבעות של 'ירושלים הקדושה' ו'שקל ישראל' ועבודות השחזור המרשימות''.

ד"ר גיא שטיבל, המכון לארכיאולוגיה, האוניברסיטה העברית: "משלחת החפירות למצדה בראשות פרופ' יגאל ידין שמה למעשה את אתר מצדה על במת המחקר בארץ ובעולם. אף שמחקר מצדה התחיל בראשית המאה ה-19 הרי שהיקף הגלויים במהלך השנתיים וחצי בהם חפרה המשלחת, ההשתמרות המופלאה של הממצא חשפו בפני החוקרים עולם לא מוכר עד אותו זמן. מצד אחד עושר מכלולי הארמונות של המלך הורדוס שהתגלו על ציורי הקיר, עיטורי הטיח, בתי המרחץ וקנקני היין המיובא. מנגד נחשפה בכל עוצמתה דרמת החיים במהלך המרד מצד שני על חדרי המגורים הפשוטים, גוולי מגילות ומאות כל זאת לנוכח מערכת המצור של הצבא הרומי, מן השמורות בעולם. גם עם חלוף חמישים שנה מתחילת החפירות של משלחת ידין הרי שמחקר מצדה נמשך ביתר שאת גם בעצם הימים האלה ובמידה רבה עברה של מצדה עוד לפנינו".

מחיר השתתפות 200 ₪ כולל הסעה מת"א או ירושלים, כניסה למצדה ונסיעה ברכבל, ביקור במוזיאון וארוחת צהריים.
ההרשמה החלה, מספר המקומות מוגבל
נא לפנות בדוא"ל למוקד המידע של רשות הטבע והגנים או בטלפון 3639.