הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לב המרחב הכפרי: רשמים מסמינר המזכירות של תנועת המושבים


הסמינר השנתי של תנועת המושבים התקיים בשבוע שעבר בנוה אילן בהשתתפות 80 מזכירי ישובים וארגונים, שנפגשו ליומיים של הנאה והנעה, במפגש חברתי פורה ומפרה, העשרה מקצועית ואישית וקבלת כלים ליישום ולמידה. בתנועת המושבים רואים את דמות המזכירה כצומת מרכזית חשובה בלב הקהילה והמושב. בין עשרות המזכירות נצפו גם שלושה מזכירים

מיכל דותן-לוין *  28-11-2013



צילום: דוברות תנועת המושבים

בשבוע שעבר נפגשו כ-80 מזכירות ישובים וארגונים חקלאיים ליומיים של הנאה והנעה , לטובת מפגש חברתי פורה ומפרה, העשרה מקצועית ואישית וקבלת כלים ליישום ולמידה מתמשכת. בתנועת המושבים רואים את דמות המזכירה כצומת מרכזית חשובה בלב הקהילה והמושב ועל כן, לאחר שלפני שנתיים נערך הכנס הראשון ועקב לחצים מהשטח, הוחלט להפוך את הסמינר למסורת. בין כל המזכירות פגשנו גם שלושה מזכירים שנהנו מהחברה הנשית, לצד האחווה הגברית שיצרו להם בנווה אילן.

ביום הראשון לאחר מפגש, התכנסות ורישום, פתח מאיר צור מזכ"ל התנועה, בירך את כל החברות והחברים שהגיעו מכל קצות הארץ וסיפר להם על הנושאים הבוערים שעל סדר יומה של התנועה. לאחר מכן הוצגו כל חברי מטה התנועה שפירטו על הנושאים בהם עוסקים וענו על השאלות הבוערות שעלו מהקהל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאחר הפסקה קלה בשמש הסתווית של הרי ירושלים נפגשו שוב להרצאה של עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף קרקעות ואגו"ש בתנועה, שדיבר על נושא ניהול המושב המורחב בדגש על תפקידי המזכירות בתחום ובמהרה, עקב דרישת הקהל , מצא עצמו מסביר ומפרט על החלטה 979 של רמ"י , בנושא זכויות המגורים בנחלה והחלטה 1155, המסדירה את נושא הפעילות הלא חקלאית (פל"ח) בחלקת המגורים במושב.

בהמשך, לאחר שכולם התמקמו בחדרים נערכה סדנת "חותם אישי", שהוקדשה לעיצוב סביבת עבודה בראייה נשית, תוך מתן דגש על פתרונות יצירתיים במרחב וכללה טיפים והדגמות. לצורך כך נתבקשו הנוכחים להביא עמם תמונות של מקום שאוהבים ואחד שפחות, אצלם בסביבת העבודה וקיבלו התייחסות פרטנית לנושא עיצוב המשרד באופן המיטבי עבורם. הסדנא נערכה מטעם "דרך אישה" בהנהלת עינת וייסבורט, תושבת גבעת עזר אשר במ.א באר טוביה.

לאחר ארוחת הערב חווינו חוויה רגשית, קסומה, מלאת הומור ועם זאת מטלטלת, ההצגה :"אלוהים משאיר סימנים" עם השחקנים: תומר אופנר , המוכר לדור הצעיר מהסדרה "חסמבה" והשחקנית דורית פלד הרפז, בת מושב כפר ברוך שבמ.א. עמק יזרעאל, שגם כתבה וביימה. ההצגה החכמה, מרגשת, משעשעת ומפתיעה מספרת את סיפורה של פאני, אם חד הורית, המגיעה מ"שכונה ללא שם", חיה חיים מורכבים ומטלטלים, ועם המון אומץ והומור נלחמת ופותחת מספרה מצליחה, אך ברגע השיא של חייה, מוצאת עצמה במקום זר ולא מוכר, שם פוגשת בגבר זר, שיודע עליה יותר ממה שהיא עצמה מוכנה להודות ומוביל אותה אט אט אל כל המקומות בחייה, מהם ניסתה להימלט והיא, כדי לחיות, נאלצת לחשוף סוד, למענו היתה מוכנה גם למות. לאחר סערת הרגשות פרשנו לחדרים והתעוררנו ליום אקטיבי במיוחד.


צילום: דוברות תנועת המושבים

התחלנו בהרצאה על "קהילתיות בעידן הרייטינג" שהעבירו אילנה יוגב, יו"ר אגף חברה וקהילה ומיכל דותן-לוין, מנהלת תחום דוברות, תקשורת והסברה, שלצד הסבר והעשרה על תרבות הרייטינג ועידן ריבוי הערוצים, סיפקו כלים לנוכחים כיצד להמשיך ולהישאר רלוונטיים בעידן העכשווי בו התחרות על תשומת הלב גדלה וגדלה. בנוסף כללה ההרצאה מפגש עם שתי חברות המתמחות בניהול הממשק שבין מזכירות הישוב לתושבים וכוללות כלים לניהול וייעול העבודה היומיומית. למפגש זה התלווה מירון שוירמן, יועץ בתחום ניהול בינה ארגונית ומערכות מידע, אשר ימשיך לעמוד לרשות היישובים לייעוץ בתפירת החליפה הנכונה להם בהתאמה. בהמשך חוו הבנות (וגם הבנים) מפגש סדנאי פיזי, נפשי ומשחרר, המלמד התמודדות עם אתגרים בחיים, בהנחיית עינת וייסבורט ויפעת רייקמנס.

הדובדבן שבקצפת שקינח עבור כולם את היומיים היה המופע "מיה טולדנו הופכת אולמות". מיה, רקדנית ושחקנית ממושב צור משה שבלב השרון, כבשה את כל הנוכחים במופע בידור וירטואוזי, אנרגטי ואינטליגנטי, מלווה באנקדוטות מתוך חייה וחיי כולם, לצד הנעת הגוף באופן מדוייק ומעורר פליאה.

תודה לכל העוסקים במלאכה ולכל מי שלקח חלק, למד, חווה, התרגש וחזר עם תובנות.

* מיכל דותן-לוין, דוברות, תקשורת והסברה
תנועת המושבים