הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים טוענים: רשות המים מעלה מחירים ללא סמכות


רשות המים מבקשת להעלות את תעריף מי הקולחין שמספקת מקורות לחקלאים, בצעד שעלול להביא לעליית מחירי התוצרת החקלאית, לנטישת שטחים ואף להפסקת הגידול החקלאי בישראל, כך טוענים בארגון עובדי המים והתאחדות חקלאי ישראל. ''הרשות דורשת מהחקלאים לרכוש סובארו במחיר של מרצדס. מדובר בהפרה בוטה של ההסכמות שהושגו מול החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-11-2013



מימין: אבשלום אבו וילן וארז וייסמן, צילום: יח''צ

תיקון לכללי המים הנידון בימים אלה ברשות המים, קובע כי תעריפי מי הקולחין שמספקת "מקורות" לחקלאות ייקבעו בהתאם לעלות אספקתם. תיקון זה צפוי להביא לעליית מחיר מי הקולחין שצורכים החקלאים מ"מקורות" מכ- 0.9 ש"ח למ"ק למחיר שיא של 1.25 ₪ למ"ק. יצויין כי מחיר מי השפד"ן, המסופקים לחקלאים באיכות טובה יותר ממי הקולחין, עומד כיום על כ- 1.05 ₪ למ"ק.

בפנייה שהעבירו השבוע ארגון עובדי המים והתאחדות חקלאי ישראל לרשות המים, באמצעות עו"ד לילך רזניק ממשרד בלטר גוט אלוני ושות', נטען כי העלאת תעריף מי הקולחין שמספקת מקורות נוגדת את סעיף 112 בחוק המים, לפיו רשאית רשות המים לקבוע את המחיר בהתאם לפרמטרים שונים ובכפוף ליכולת התשלום של הצרכנים. ''העלאת מחיר הקולחין, תוך התעלמות משיקול יכולת התשלום של הצרכנים, הקבוע בחוק, מהווה הפרה של התחייבות שלטונית וחריגה מסמכות מצד רשות המים ולפיכך אין לאשר אותה'' טוענים שני הגופים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים: "על-פי התיקון המוצע כעת לכללי המים, דורשת רשות המים מהחקלאים לרכוש ממקורות מי קולחין באיכות נמוכה, במחיר גבוה יותר מזה של מי השפד"ן שהם באיכות גבוהה יותר, כלומר לקנות סובארו במחיר של מרצדס. מדובר בהפרה בוטה של ההסכמות שהושגו מול החקלאים ובצעד שיגרום לנטישה של שטחים חקלאיים, יפגע בכושר הייצור של ישראל ויביא לעלייה במחירי התוצרת החקלאית וכתוצאה מכך ביוקר המחייה של כלל אזרחי המדינה".

כזכור, עם פרוץ המשבר במשק המים ויתרו החקלאים על מאות מיליוני מ"ק של מים שפירים, שהועברו לצריכה הביתית של אזרחי ישראל, ובתמורה קבלו מי קולחין באיכות נמוכה יותר ובמחיר הנגזר מאיכות זו. במסגרת זו בוצעה התאמה של אופי הגידולים ותשתיות המים בכדי להתגבר על הנזקים שגרמו מי הקולחין ולמקסם את יכולת התנובה של החקלאים בתנאים אלה. אספקת מי הקולחין לחקלאים מתבצעת כיום ע"י מקורות (כ- 360 מ"ק בשנה) וע"י ספקים פרטיים (כ- 440 מ"ק בשנה).

בארגון עובדי המים מדגישים כי הביקוש למי קולחין הינו גמיש ותלוי מחיר. אין ספק, כי סל הגידולים הקיים, שהותאם כבר למתווה שהיה הידוע עד כה, לא יעמוד ברמת התעריפים החדשה ולכן, במידה ומחיר הקולחין יעלה אל מעבר ליכולת התשלום של החקלאים, תופסק רכישת מים אלה ומאות אלפי דונמים של שטחים מעובדים, רובם באזורי ספר בגבולות המדינה, יהפכו לשטחי בור נטושים.